۰ نفر
۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۳

ایرنا نوشت: پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر تصمیم کویت برای میانجی گری بین عربستان و کانادا، برخی منابع کویتی این گمانه زنی ها را رد کردند.

به گزارش روزنامه 'القبس' کویت، کویت در این بحران از عربستان جانبداری کرده است پس نمی تواند نقش میانجی را به عهده بگیرد.

وزارت امور خارجه کویت در واکنش به تیرگی روابط ریاض و اوتاوا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که تحولات اخیر در روابط عربستان و کانادا را به دقت دنبال می کند.

در بیانیه وزارت خارجه کویت بدون حمایت مستقیم از مواضع عربستان علیه کانادا ، اعلام شده است که دخالت نکردن در امور دیگر کشورها سیاست ثابت کویت به شمار می رود.
وزارت خارجه کانادا با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از بازداشت فعالان مدنی در عربستان، خواستار آزادی فوری چند فعال حقوق زنان شده بود که در زندان‌های سعودی به سر می‌برند.

روز دوشنبه (15 مرداد ) ریاض در واکنش به این درخواست سفیر خود را از اوتاوا فراخواند و سفیر کانادا را نیز 'عنصر نامطلوب' معرفی کرد . ریاض به سفیر کانادا 24 ساعت فرصت داد تا خاک عربستان را ترک کند.
عربستان همچنین اعلام کرد : تمامی تبادلات مالی و تجاری خود با کانادا را نیز متوقف می‌کند. این در حالی است که ریاض ‌اکنون یکی از بزرگ ترین بازارهای صادراتی کانادا در جهان به شمار می‌رود.

علاوه بر لغو پروازهای شرکت هواپیمایی سعودی به مقصد و از مبدا کانادا ، دولت ریاض تصمیم گرفته است تا بیماران بستری خود در این کشور را خارج کند و دانشجویان در حال تحصیل را هم به کشور دیگری بفرستد.

البته وزیر انرژی عربستان گفت که این تنش حوزه همکاریهای مشترک دو کشور در زمینه انرژی را در بر نخواهد گرفت.
دولت کانادا در مقابل این تصمیمات عربستان اعلام کرده است که با سران برخی کشورها برای میانجگیری بین دو کشور رایزنی کرده است.

برخی کارشناسان سیاسی تصمیمات غیر منتظره عربستان علیه کانادا را بی ارتباط با تنش در روابط میان آمریکا و کانادا نمی دانند.
' جاستین ترودو' نخست‌وزیر کانادا خرداد ماه گذشته در کنفرانس خبری اختتامیه نشست گروه 7 در کبک گفته بود که در مقابل تعرفه‌های اعمالی دولت آمریکا علیه فولاد و آلومینیوم دست به اقدام متقابل می‌زند.

ترامپ این مواضع نخست وزیر کانادا را غیر سازنده دانست و او را ضعیف و دروغگو خطاب کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 795971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =