شناسایی افراد با هویت مغزی به جای اثرانگشت

ایسنا نوشت: محققان دریافتند که "کانکتوم‌های مغز" افراد، مانند اثر انگشت عمل می‌کنند و می‌توانند هویت واقعی افراد را تشخیص دهند.

محققان بر این باورند، انسان‌ها دستورات مغزی منحصر به فردی دارند که در طول زندگی تغییر نمی‌کنند.

این دستورات مغزی می‌تواند به شناسایی افراد کمک کند و حتی می‌تواند دوقلوها را نیز از یکدیگر متمایز کند. همچنین می‌تواند رمز و رازهای بیماری‌هایی همچون " اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی"( ADHD) و "اوتیسم" را نیز گشایش دهد. "دامین فیر" استاد دانشگاه بهداشت و علوم "اورگن " گفت: سیستم‌های مغزی خاص و الگوهای اتصالی،  مانند " DNA " عمل می‌کنند و از والدین به کودکانشان به ارث می‌رسد. وی ادامه داد: این ویژگی ژنتیکی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا به ما کمک می‌کند که فعالیت‌های مغزی را بهتر دسته‌بندی کنیم یا بیماری‌ها را بهتر تشخیص دهیم.

این محقق و همکارانش، از مغز ۳۵۰ فرد بزرگسال و کودکانی که با یکدیگر خواهر و برادر بودند، اسکن مغزی "ام‌آرآی"( MRI) گرفتند. آن‌ها از تکنیک خلاقانه‌ای استفاده کردند تا ارتباط  مغزی این کودکان با یکدیگر را دریابند. این محققان دریافتند: تنها ۳۰ درصد از "کانکتوم" (نقشه جامع از اتصالات نورون در مغز) مغز افراد فقط مختص به خودشان است.

شناسایی افراد با هویت مغزی به جای اثرانگشت

در این تحقیق همچنین دانشمندان موفق شدند، دوقلوها و خواهر و برادرها را از افراد غیر مرتبط با آن‌ها، شناسایی کنند. این تحقیقات ثابت می‌کند: برخی از ویژگی‌های "کانکتوم" در خانواده‌ها، موروثی است و در طی زندگی افراد ثابت باقی می‌ماند. پروفسور "فیر" اظهار کرد: اگر من هم‌اکنون از دختر ۵ ساله خود اثر انگشت بگیرم، مطمئن هستم، زمانی‌که که ۲۵ ساله شد، اثر انگشتش همانطور حفظ خواهد شد.

با وجود اینکه انگشتان دست وی رشد خواهند کرد و به مرور زمان دچار تغییرات خواهند شد. شناسایی، تشخیص و مدل‌سازی عملکرد "کانکتوم‌ها" می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که چرا برخی از افراد خطر بالاتری در ابتلا به بیماری‌های عصبی دارند.

"فیر" افزود: کانکتوم‌های مغزی افراد، شانس پزشکان برای درمان بیماری‌هایی از قبیل " اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی"( ADHD) و "اوتیسم" را افزایش می‌دهد. نتایج این مطالعه نشان داد: این کانکتوم‌های مغزی برای هر فرد مانند "اثر انگشت" عمل می‌کنند.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =