مسئول ثبت و تعیین حریم آثار تاریخی و فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: چشمه آب معدنی تلخاب لاسجرد در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین سمنان، «هانی رستگاران» امروز و در گفت و گویی افزود: در جلسه شورای ثبت میراث طبیعی کشور، چشمه آب معدنی تلخاب لاسجرد واقع در شهرستان سرخه به عنوان یک اثر ارزشمند و دارای قابلیت ثبت در فهرست میراث طبیعی کشور شناخته شد

میراث فرهنگی سمنان
وی گفت: با ثبت این اثر، تعداد آثار طبیعی استان سمنان که در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است به 9 اثر افزایش یافت.

رستگاران افزود: پیش از این آثار طبیعی شامل درخت كهنسال چنار سوخته صح، درخت گردوي كهنسال تويه و درخت ارس كهنسال ديباج در دامغان، غار افتر در سرخه، جنگل ابر در شاهرود، درخت چنار كهنسال امامزاده يحيي(ع)، درخت چنار دوقلوي چاشم و درخت گردوي كهنسال كمان رستم در مهديشهر به عنوان آثار طبیعی استان سمنان در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده بود.
وی از چشمه معدنی تلخاب لاسجرد به عنوان یکی از منحصر به فرد ترین چشمه های طبیعی کشور یاد کرد و افزود: در فصل تابستان آب این چشمه سرد و در زمستان، گرم است.

وی یکی از ویژگی­های بارز این چشمه را ظرفیت بالای آن در گردشگری حوزه سلامت عنوان کرد و افزود: آب این چشمه به دلیل وجود گوگرد فراوان، خاصیت درمانی بالایی دارد و بیماری­هایی نظیر واریس ،کهیر و ... را درمان می کند.

مسئول ثبت و تعیین حریم آثار فرهنگی و تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: میانگین دبی آب در این چشمه 83متر بر ثانیه است،پوشش گیاهی اطراف این چشمه را درختچه­های گز احاطه کرده و محل زندگی بسیاری از گونه های جانوری نظیر مرغابی و مرغ لجن خوار است.

وی افزود: در جلسه شورای ثبت میراث طبیعی کشور، موضوع ثبت درخت چنار ارمیان میامی نیز بررسی شد و ثبت این اثر منوط به بازدید اعضای کمیته ثبت میراث طبیعی کشور شد.

چشمه تلخاب لاسجرد دارای دو چشمه است و این چشمه در فاصله شش کیلومتری روستای لاسجرد در شهرستان سرخه واقع شده است.

استان سمنان داراي بيش از یک هزار و 147 اثر تاريخي شناسايي شده است و تا كنون بیش از 800 اثر تاريخي، طبيعي و معنوي اين استان به ثبت ملي رسيده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =