همشهری نوشت:مختل‌شدن GPS‌ ها و سامانه‌های مسیریاب پایتخت که از روز ۱۹ شهریورماه آغاز شد، حالا به جز مختل کردن ترافیک ابرشهر تهران قربانی‌های تازه‌ای دست و پا کرده است؛ کاربران اینترنت TD-LTE که ارتباطشان با اینترنت جهانی را نیز به‌طور کلی از دست دادند.

 

تا چند روز سازمان‌های مسئول و گروهی که احتمال داده می‌شد در این زمینه اطلاعاتی داشته باشند، ‌تماس همشهری را بی‌پاسخ گذاشته یا عنوان کردند اختلال در سامانه‌های GPS به آنها ارتباطی ندارد. نتیجه اینکه مشکل به مرور گسترده‌تر شد و اینترنت تهران و بخش‌هایی از اسلامشهر و کرج‌ را نیز دربرگرفت.

این در حالی است که اختلال GPS طی روزهای اخیر جهانی نبوده و تنها مختص مناطق تهران و شهرهای اطراف بوده است. اختلال در GPS‌ها و قطعی اینترنت که از هیچ الگوی مشخصی پیروی نمی‌کند و در زمان‌ و مکان‌های مختلف، شدت‌های متفاوتی دارد، ‌در بعضی جاها تا چند ساعت و در برخی مناطق به‌طور مستمر، برای چند روز قطع بوده است. تا زمان تنظیم این گزارش هنوز هم در مناطقی اختلال پابرجاست.

اختلال GPS دامن اینترنت را گرفت

سامانه‌های GPS عموما در دستگاه‌ها و برنامه‌های مکان‌یاب مثل تاکسی‌های اینترنتی، راننده‌ها، کشتی‌ها، هواپیماها و... استفاده می‌شود و اختلال در آنها می‌تواند باعث تصادف، گم‌شدن دستگاه‌ها و حوادث غیرقابل جبران شود. این سامانه‌ها به جز تعیین طول و عرض جغرافیایی، زمان را نیز با دقت بسیار بالایی تعیین می‌کنند و چون به ساعت اتمی مجهز هستند، بسیاری از سامانه‌های مخابراتی و رادیویی در جهان برای تعیین دقیق زمان و ارتباط با یکدیگر نیز از همین سامانه استفاده می‌کنند.

دکل‌های مخابراتی TD-LTE نیز به جز تعیین موقعیت مکانی، بیشتر برای اینکه بتوانند از نظر زمانی با یکدیگر تطابق پیدا کرده و بسته‌های اطلاعات را با یکدیگر مبادله کنند، از ساعت‌های اتمی GPS‌ با حساسیت نانوثانیه استفاده می‌کنند.

در اینترنت بی‌سیم TD-LTE زمان آپلود و دانلود اطلاعات طبق این ساعت دقیق تنظیم می‌شود تا حداکثر استفاده از منابع محدود شبکه صورت بگیرد. اپراتورهای TD-LTE برای بالابردن دقت زمان در شبکه خود آنتن‌های رادیویی را با سیستم ماهواره‌ای GPS با یکدیگر همگام‌سازی می‌کنند تا زمان آپلود و دانلود در تمام شبکه با یکدیگر همزمان شود.

وقتی به هر دلیلی اتصال آنتن با ساعت زمانی-مکانی ماهواره‌های GPS به هم بریزد، زمان ارسال و دریافت اطلاعات بین اجزای سیستم گم می‌شود و همین، ‌باعث اختلال در کل سامانه خواهد شد. این همان اتفاقی است که باعث شده بعد از تمام سامانه‌های مکان‌یاب، اینترنت بی‌سیم TD نیز قطعی‌های پیاپی را در کلانشهر تهران و نواحی اطراف داشته است. مبین‌نت و ایرانسل 2 اپراتوری هستند که اینترنت‌ بی‌سیم‌شان با اختلال روبه‌رو شد اما مبین‌نت تنها شرکتی است که به تماس‌های همشهری پاسخ داد تا جزئیات بیشتری درباره این اختلال‌ها بازگو کند.

میلاد حریری‌کاشانی، مدیر روابط عمومی مبین‌نت دراین‌باره گفت: «تهران، اسلامشهر و بخش‌هایی از کرج را تحت‌تأثیر قرار داد. ما یک راه‌حل دیگر برای شناسایی زمان داریم اما چون عمق این اختلال GPS بسیار زیاد بود، ما نتوانستیم از سامانه‌های پشتیبانی بهره بگیریم.

البته تا حدی که قابل اجرا بود، مشکل را پیگیری کردیم و با واسطه‌هایی، وزیر ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت را نیز در جریان قرار دادیم. مشکل از سمت ما و شرکت‌ها نیست، مشکل از بیرون شبکه است.»

وی تأکید می‌کند: «تمام بانک‌های کشور و حدود 50درصد از مجتمع‌ها و صنایع با استفاده از شبکه این شرکت با یکدیگر ارتباط دارند و با اختلال در شبکه ضرر هنگفتی به شرکت ما و مشترکان‌مان وارد شده که امیدواریم قدمی در برطرف‌کردن این نقصان برداشته شود.»

 

1717

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =