سرپرست پایگاه میراث فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان گفت: طرح مطالعه و بررسی مرمت منار سلجوقی مجموعه تاریخی بسطام آغاز شد

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین سمنان، «حامد عادل» امروز و در گفت و گویی افزود: طرح مطالعات سازه ای و مقاوم سازی منار سلجوقی بسطام با حضور دکتر حجازی متخصص سازه و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان آغاز شد

منار ارامگاه بایزید بسطامی

وی گفت: با توجه به حرکت مشهود منار و خارج شدن از حالت شاقولی و وجود ترک‌های سازه ای، کار مطالعات سازه ای منار برای استحکام بخشی این اثر تاریخی در دستور کار قرار گرفت.

عادل افزود: با توجه به حساسیت موضوع و لزوم انجام مستند نگاری دقیق و تهیه گزارش فنی از وضع موجود، همزمان با حضور دکتر حجازی از دیگر تیم‌های متخصص از جمله متخصصان نقشه‌برداری و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک برای بررسی راهکارهای مناسب و انجام مطالعات ژئوتکنیک، تعیین سرعت موج برشی و مقاومت اجزاء دیوار برای حضور در مجموعه دعوت شده است.

وی گفت: در حال حاضر فاز نخست مطالعاتی منار آغاز شده و پس از انجام تجزیه و تحلیل‌های لازم و تکمیل گزارش، مقدمات اجرایی طرح به انجام می‌رسد.

منار سلجوقی بسطام با قدمتی 900 ساله از شاخص‌ترین آثار مجموعه تاریخی بسطام است که با توجه به خارج شدن از حالت تعادل از چهل سال گذشته تا کنون، توسط داربست‌های فلزی محصور شده است.

مجموعه بایزید بسطامی آثاری از دوران سلجوقی به بعد را شامل می‌شود و در کنار آن مرقد و خانقاه متعلق به «ابویزید طیفور بی عیسی بن سروشان بسطام» ملقب به «سلطان العارفین » و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری قرار دارد. مجموعه بایزید بسطامی شامل خانقاه بایزید، رواق صفوی، منار بسطام، مسجد بایزید بسطامی، مسجد بسطام، امامزاده محمد، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =