۰ نفر
۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰

واقعاً چرا جام جهانی نتوانست ملی‌پوشان ما را به تیم‌های بهتری بفرستد؟ آن هم در دوره‌ای که نتایج خوبی گرفتیم و از سه بازی سخت گروه‌مان ۴ امتیاز به دست آوردیم؟ به نظر می‌رسد مشکل اصلی را باید جایی جدا از مسائل فنی جست‌وجو کرد.

روزنامه خبرورزشی نوشت: اگرچه نام ماکه له‌له و همکاری با این ستاره سرشناس به انتخاب مرتضی پورعلی‌گنجی جذابیت می‌بخشد و همین که مدافع ملی‌پوش ایرانی قرار است با سوپراستار فرانسوی به عنوان سرمربی یوپن همکاری کند اتفاق جالبی است، اما برای مرتضی بعد از نزدیک شدن به گزینه‌هایی نظیر برایتون، ترابوزان و... باشگاه ناشناخته‌ای به نام «یوپن» گزینه چندان مناسبی نمی‌تواند باشد.

مرتضی که به گفته خودش، به یونان و قطر و... «نه» گفت تا در یک لیگ معتبر اروپایی بازی کند و به دریا برسد، در نهایت به قول کریم انصاری‌فرد، یک جوی باریک را برای رسیدن به دریا انتخاب کرد. «یوپن» تیم آخر جدول رده‌بندی لیگ بلژیک که مالک قطری دارد، برای مدافعی که در جام جهانی مهره ثابت بوده و اتفاقاً یکی از خوب‌های تیم ملی، گزینه ایده‌آلی نیست، اما او هم مثل سایر لژیونر‌ها موفق به انتخاب گزینه‌ای عالی نشد.

غیر از علیرضا جهانبخش که او هم صدالبته نان آقای گلی در لیگ هلند را خورد و به برایتون پیوست، بقیه لژیونر‌های ما بعد از جام جهانی در جاده پیشرفت قدم نزدند. رامین رضاییان بعد از کلی دست و پا زدن برای پیدا کردن یک تیم معتبر، ناچار به تمدید قرارداد با اوستند بلژیک شد، سامان قدوس که تصور می‌شد آرسنال یا سیتی دنبالش بیایند، حالا بر سر دوراهی رن فرانسه و اوئسکای اسپانیاست و تازه وضعیت او از بقیه آن‌ها که جابه‌جا شدند، بهتر است. اشکان دژاگه و مسعود شجاعی ناچار شدند برای بازی به ایران بیایند، کریم انصاری‌فرد که شایعاتی درباره انتقالش به بوندس‌لیگا شنیده می‌شد، هنوز در یونان سرگردان است، درست مثل احسان حاج‌صفی که گفته می‌شود با باشگاه فعلی‌اش برای تمدید به توافق نرسیده است. سعید عزت‌اللهی و سردار آزمون هم فعلاً در همان روستوف و روبین‌کازان مانده‌اند و میلاد محمدی نیز همچنان با احمد گروزنی ادامه خواهد داد.

در واقع جام جهانی برای لژیونر‌های ما سکوی پرتاب مجدد نشد. مجید حسینی و وحید امیری با درخشش در جام جهانی به ترابوزان اسپور ترکیه پیوستند و امید ابراهیمی هم اگر عجله نمی‌کرد و به بازی در الاهلی قطر قانع نمی‌شد، می‌توانست به تیمی در اروپا برود، اما امید ابراهیمی به خاطر شرایط مالی ترجیح داد در قطر بازی کند و انتخابش با انتخاب خانزاده که در جام جهانی بازی نکرد، یکی باشد.

واقعاً چرا جام جهانی نتوانست ملی‌پوشان ما را به تیم‌های بهتری بفرستد؟ آن هم در دوره‌ای که نتایج خوبی گرفتیم و از سه بازی سخت گروه‌مان ۴ امتیاز به دست آوردیم؟ اگر تیم ملی مثل ۲۰۱۴ برزیل یا ۲۰۰۶ آلمان، عملکرد خوبی نداشت می‌شد این موضوع را به پای نحوه بازی تیم گذاشت، اما بردن مراکش، متوقف کردن پرتغال و سر به سر اسپانیا گذاشتن، نتایجی بود که باید آورده بهتری برای ملی‌پوشان ما داشت.

به نظر می‌رسد مشکل اصلی را باید جایی جدا از مسائل فنی جست‌وجو کرد. از نگاه اغلب کارشناسان، دلیل اصلی این اتفاق، سرمایه‌گذاری تیم‌های اروپایی روی بازیکنان زیر ۲۳ سال است و بازیکنان ۲۶ سال به بالا دیگر آن جذابیت لازم را برای باشگاه‌های اروپایی ندارند. از آن مهم‌تر، اغلب ملی‌پوشان ما با آژانس‌های نقل و انتقالاتی معتبر و مدیر برنامه‌های حرفه‌ای کار نمی‌کنند و از مناسبات اصلی ترانسفر دور هستند.

البته یکی از لژیونر‌ها استدلال دیگری دارد: شما فقط بازی‌های ما را در جام جهانی تعقیب کردید، ولی باشگاه‌های اروپایی بازی هر ۳۲ تیم حاضر در جام را دیدند. به طور مثال شما معتقدید بیرانوند بعد از گرفتن پنالتی رونالدو باید مورد توجه یک تیم مطرح اروپایی قرار می‌گرفت، اما آژانس‌های نقل و انتقالاتی و باشگاه‌ها علاوه بر بیرانوند، سایر دروازه‌بان‌های جام را هم مد نظر داشتند. بیش از ۴۰ دروازه‌بان برای ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی بازی کردند. البته قدرت مدیر برنامه‌ها هم خیلی مهم است. هر چه هست و نیست، جام جهانی آن‌طور که انتظارش را داشتیم پل پیشرفت لژیونر‌های ما نشد و به دوران باشکوهی که در لیگ‌های معتبر اروپا و تیم‌های مطرح، نماینده داشتیم برنگشتیم.

لژیونر‌های پیشین فوتبال ایران پاسخ می‌دهند
آیا لژیونر‌ها از ویترین جام جهانی به خوبی استفاده کردند؟

پس از پایان رقابت‌های جام جهانی چند بازیکن ملی‌پوش ما راهی خارج از کشور شدند و یا در اروپا تیم‌های خود را تغییر دادند. اگرچه جهانبخش برای پیوستن به برایتون بیشتر نان آقای گلی‌اش در لیگ هلند را خورد، اما حضور پورعلی‌گنجی در لیگ بلژیک یا حضور حسینی و امیری در لیگ ترکیه و... باعث شد سراغ لژیونر‌های پیشین فوتبال ایران برویم و از آن‌ها بپرسیم آیا لژیونر‌های ما از ویترین جام جهانی به خوبی استفاده کردند؟ این پاسخ‌ها را بخوانید.

نیما نکیسا: از ویترین به خوبی استفاده کردیم
سنگربان اسبق تیم ملی که در لیگ یونان و ایتالیا حضور داشته، به خبرورزشی گفت: به نظرم اتفاقات خوبی پس از جام جهانی برای ملی‌پوشان ما رخ داد. جهانبخش به برایتون رفت، پورعلی‌گنجی به یوپن بلژیک رفت، امیری و حسینی به ترابوزان‌اسپور رفتند و... این‌ها نشان می‌دهد ما از ویترین جام جهانی استفاده خوبی داشتیم. اگرچه معتقدم داشتن مدیر برنامه‌های قوی هم می‌تواند در این راه کمک زیادی بکند، ولی در مجموع می‌شود از همین تیم‌های کوچک، راه به تیم‌های بزرگ پیدا کرد. آمدن شجاعی و دژاگه به لیگ ایران هم تبادل حرفه‌ای و فنی خوبی خواهد بود.

علی موسوی: باید از تیم‌های کوچک شروع کرد
مهاجم اسبق تیم ملی که در بایرلورکوزن و فورتنا‌کلن آلمان بازی کرد و در مقطعی هم در لیگ اتریش حضور داشت، به خبرورزشی گفت: به نظرم در بحث لژیونر‌ها اتفاقات بدی هم نیفتاده، چون حضور در تیم‌های معتبر اروپایی خیلی سخت‌تر از قبل شده و به نظرم همین که اکثر بازیکنان اصلی ما در لیگ‌های خارجی بازی می‌کنند، امیدوارکننده است. مثلاً علیرضا جهانبخش از تیمی کوچک شروع کرد و حالا در لیگ برتر انگلیس بازی می‌کند لذا برای شروع انتخاب تیم‌های کوچکتر بد هم نبوده است و بازیکنانی چون پورعلی‌گنجی، حسینی و... می‌توانند پله‌های ترقی را طی کنند. ما در جام جهانی خوب بودیم، ولی این برای رسیدن به تیم‌های بزرگ کافی نیست.

کریم باقری: نقل و انتقالات خارجی ما زیاد هم بد نبود
مربی پرسپولیس که در آرمینیا بیله‌فلد آلمان، چارلتون انگلیس و... بازی کرده، به خبرورزشی گفت: قبول دارم که می‌شد با تیم‌های بهتری مذاکره کرد و قرارداد‌های بهتری هم بست. جهانبخش که یک انتخاب حرفه‌ای فوق‌العاده داشت. من هم معتقدم بازیکنان ما از ویترین جام جهانی استفاده بهینه‌ای نداشتند، ولی به هر حال همین که حالا خیلی از فوتبالیست‌های ما در سطح حرفه‌ای و خارج از ایران بازی می‌کنند، جای امیدواری دارد. پورعلی‌گنجی می‌توانست به تیمی خوب برود، ولی آنجا دچار مشکل می‌شد و خودش صلاح دانست در لیگ بلژیک توپ بزند و جا را برای پیشرفت خودش مهیا سازد.

مهدی پاشازاده: مدافعان و هافبک‌ها بیشتر دیده شدند
مدافع اسبق تیم ملی که سال‌ها در بوندس‌لیگا و لیگ اتریش توپ زده، به خبرورزشی گفت: من هم معتقدم اگر ایران از گروه مرگ صعود می‌کرد در مرحله بالاتر مورد توجه خیلی از تیم‌های اروپایی قرار می‌گرفت و بازیکنان بیشتر به چشم می‌آمدند. با این وجود به خاطر سبک بازی ایران این مدافعان و بعضی هافبک‌ها بودند که مورد توجه قرار گرفتند. حسینی به ترکیه رفت، پورعلی‌گنجی به لیگ اتریش و ابراهیمی و امیری هم که لژیونر شدند. بله قبول دارم از ویترین جام جهانی سهم زیادی نصیب ما نشد، ولی واقعاً حضور در فوتبال اروپا و بازی در لیگ‌های معتبر اروپایی مشکل است.

سیروس دین‌محمدی: اگر صعود می‌کردیم، بهتر می‌شد
هافبک اسبق تیم ملی که در تیم‌های سن‌پائولی و ماینتس آلمان بازی کرده، به خبرورزشی گفت: به اعتقاد من اگر تیم ملی از گروه خود صعود می‌کرد ما لژیونر‌های بیشتر با تیم‌های باکیفیت‌تری پیدا می‌کردیم. یکی از عواملی که از ویترین جام جهانی خوب استفاده نشد، همین بود. نداشتن مدیر برنامه‌های حرفه‌ای مناسب هم مزید بر علت شد، چون مذاکرات با تیم‌های حرفه‌ای و رسیدن به توافق خوب کار هر مدیری نیست. مثلاً اگر صعود می‌کردیم قطعاً امید ابراهیمی سر از اروپا درمی‌آورد. به اعتقاد من می‌شد از ویترین جام جهانی استفاده بهتری کرد.

43503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =