پنج شنبه 29 شهریور 1397
یکشنبه 28 مرداد 1397 - 11:19:49 چاپ

فرآیند رَگ‌زایی با نانوذرات رُس

دانش > پزشکی - ایرنا نوشت: محققان دانشگاه A&M تگزاس موفق به ابداع روشی شده‌اند که در آن از یک پلتفرم مبتنی بر نانوذرات خاک رس دو بعدی برای فرآیند رگ‌زایی استفاده می‌شود.

فرآیند تشکیل عروق خونی جدید، رگ زایی یا آنژیوژنز(angiogenesis) نام دارد. در این فرآیند فیزیولوژیکی، رگ‌های جدید از رگ‌های موجود رشد می‌کنند. این فرآیند یکی از مهم‌ترین چالش‌های بالینی در بهبود زخم و ایمپلنت بافت است.

محققان دانشگاه A&M تگزاس موفق به ابداع روشی شده‌اند که به تسریع این فرآیند کمک می‌کند. در این روش از یک پلت فرم مبتنی بر خاک رس استفاده شده است که پروتئین‌های درمانی را برای تسریع فرآیند رگ زایی در اختیار بدن قرار می‌دهد.

در این روش از نوعی رُس‌های دو بعدی استفاده شده که نانوسیلیکات نام دارند و پروتئین هایی که فاکتور رشد نام دارند را وارد بدن می‌کنند تا فرآیند رگ زایی با سرعت بیشتری انجام شود.

نانوذرات رس مانند آهنرباهای کوچکی عمل می‌کنند که فاکتورهای رشد را وارد هیدروژل های پلیمری می‌کنند و به آهستگی آزاد می کنند.

این مطالعه کاربردهای زیادی در طراحی نسل بعدی داربست‌های زیستی و ایمپلنت‌ها دارد. نتایج این مطالعه در نشریه Advanced Biosystems منتشر شده است.