تولید پروتئین جایگزین آنتی‌بیوتیک توسط محققان ام‌آی‌تی

ایسنا نوشت: پژوهشگران "ام.آی.تی" در بررسی اخیر خود دریافتند که می‌توان از نوعی پروتئین که در هضم غذا نقش دارد، آنتی‌بیوتیک تولید کرد.

بدن انسان، پپتیدهای ضدمیکروبی بسیاری تولید می‌کند که می‌توانند در از بین بردن عفونت، به سیستم ایمنی کمک کنند.

پپتیدها، پلیمرهای کوچکی هستند که از به هم پیوستن اسیدهای آمینه با ترتیب مشخص و با پیوند پپتیدی تشکیل شده‌اند. دانشمندان در بررسی این پپتیدها به عنوان آنتی‌بیوتیک‌های احتمالی، دریافتند پپتیدهای دیگر موجود در بدن انسان، می‌توانند اثرات ضدمیکروبی داشته باشند و احتمال کشف آنتی‌بیوتیک های جدید را افزایش دهند.

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"(MIT) و "دانشگاه فردریکو دوم ناپل"(University of Naples Federico II) ایتالیا دریافتند که بخشی از پروتئین "پپسین"(pepsinogen) که آنزیمی برای هضم غذا در معده است، می‌تواند باکتری‌هایی مانند سالمونلا و اشریشیا کلی را از بین ببرد.

تولید پروتئین جایگزین آنتی‌بیوتیک توسط محققان ام‌آی‌تی

پژوهشگران معتقدند شاید با اصلاح این پپتیدها برای افزایش فعالیت ضدمیکروبی آنها، بتوان پپتیدهای ترکیبی ابداع کرد که در مقابل باکتری‌های مقاوم در برابر دارو، مانند آنتی‌بیوتیک عمل کنند.

"سزار دلا فونته‌نانز"(Cesar de la Fuente-Nunez)، از پژوهشگران ام.آی.تی و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: این پپتیدها، چارچوبی عالی برای مهندسی شدن دارند. در حال حاضر، ایده ما، استفاده از زیست‌شناسی ترکیبی برای اصلاح و تولید بیشتر پپتیدهاست.

این پژوهش، در مجله "ACS Synthetic Biology" به چاپ رسید.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =