باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: روسیه به طور رسمی از یک بمب‌افکن تازه ارتقا یافته و مافوق صوت توپولف بک فایر (Backfire) رونمایی کرد.

پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی نوشت: روسیه به طور رسمی از یک بمب‌افکن تازه ارتقا یافته و مافوق صوت توپولف بک فایر (Backfire) رونمایی کرد. این بمب افکن ارتقا یافته قادر به حمل طیف وسیعی از موشک های کروز و بالستیک هوا پایه است و از توان بالقوه تهدید اهداف در سراسر اروپا و اقیانوس اطلس شمالی برخوردار است. اما سوال بزرگ اینجاست آیا توپولف بک فایر بر اساس پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای «نیو استارت» به عنوان بخشی از سهمیه روسیه به شمار خواهد رفت یا خیر.

الکساندر کنیوخوف (Alexander Konyukhov) مدیرعامل شرکت توپولف در مراسم رونمایی از بمب افکن ارتقا یافته این شرکت در شانزدهم اوت گفت «نخستین توپولف ارتقا یافته Tu-22M3M در قالب یک برنامه گسترده ارتقای بمب افکن های راهبردی ساخته شد. در مرحله بعد،‌ ناوگان توپولف های 22M3 که اکنون در خدمت هستند ارتقا پیدا می کنند.»

حالا که به طور رسمی از توپولف 22ام3ام رونمایی شده است، این بمب افکن وارد مجموعه ای از آزمایش های پروازی و میدانی می شود تا وزارت دفاع روسیه در مورد بکارگیری این هواپیمای ارتقاء یافته تصمیم گیری کند. کنیوخوف گفت: «وزارت دفاع بر اساس نتایج آزمایش های مشترک تایید صلاحیت دولتی در مورد ارتقای هواپیماهای عملیاتی تصمیم گیری می کند. برنامه ارتقا و بروز رسانی تا حد زیادی از تداوم کارآمدی هواپیماهای استراتژیک و دورپرواز در بلند مدت و همچنین کارآیی آنها در انجام وظایف محوله اطمینان حاصل می کند.»

به گفته توپولف، این بمب افکن با صرف هزینه های زیادی بروزرسانی شده است. این شرکت در بیانیه ای به خبرگزاری ایتارتاس اعلام کرد «توپولف 22ام3ام در فرآیند ارتقا به جدیدترین تجهیزات الکترونیکی – رادیویی ساخته شده از قطعات داخلی مجهز شد. به طور خاص این بمب افکن مجهز به تجهیزات تازه ناوبری، مخابرات و هدفگیری است؛ موتور تازه ای در آن به کار رفته و سامانه های کنترل مصرف سوخت و ابزارهای جنگ الکترونیکی – رادیویی آن نیز کاملا بروزرسانی شده است. این هواپیما همچنین به یک سامانه جدید اطلاعات و کنترل و نشانگرهای دیجیتال در کابین مجهز شده و خدمه از حمایت هوشمند برخوردار هستند.»

بمب‌افکن مافوق صوت توپولف بک فایر روس

توپولف 22ام3ام تازه و ارتقا یافته به سلاح های تازه‌ای هم مجهز می شود که مهمترین آنها موشک بالستیک هوا پایه کینژال X-47M2 و موشک مافوق صوت ضد کشتی X-32 هستند. ایکس 32 یک موشک عظیم حدوداً شش تنی با سرعت چهار و نیم برابر سرعت صوت است که در ارتفاع چهل کیلومتری پرواز می کند و برد آن نیز هزار کیلومتر است. می توان روی این موشک یک کلاهک متعارف پانصد کیلوگرمی یا در صورت نیاز یک کلاهک هسته ای نصب کرد. توپولوف 22ام3ام قادر به حمل سه مورد از چنین سلاح هایی است.

موشک کینژال ایکس 47ام2 به بمب افکن بک فایر امکان حمله به اهداف زمینی و دریایی را در سراسر اروپا می دهد. موشک کینژال با برد هزار و سیصد کیلومتری (1200 مایل دریایی) و سرعتی تا ده برابر سرعت صوت، توانایی بک فایر برای حمله به اهداف دریایی و زمینی در سراسر اروپا، خاورمیانه، شرق اقیانوس آرام و مناطق شمال اقیانوس اطلس افزایش می یابد. مقامات روسیه می گویند موشک کینژال که بر پایه موشک بالستیک کوتاه برد اسکندر 9K720 ساخته شده به خاطر توانایی مانورپذیری بالا در حین پرواز می تواند از سد سامانه های دفاع موشکی کنونی بگذرد.

یوری بوریسف، معاون وزیر دفاع روسیه گفت: «این نوعی از سلاح های نقطه زن و مجهز به توانمندی های چندگانه رزمی است که هدف قرار دادن اهداف ثابت و متحرک را امکانپذیر می کند. به طور خاص ناوهای هواپیمابر، کشتی های جنگی کلاس کروزر، ناوشکن ها و ناوچه ها از اهداف بالقوه آن هستند.»

البته با وجود آنکه جای شکی در مورد ارتقای سنگین توپولف 22ام3ام در مقایسه با نمونه های پیشین بک فایر وجود ندارد اما تحلیلگران معتقدند نمی توان در مورد استفاده از موتور جدید در این بمب افکن با اطمینان صحبت کرد. از سوی دیگر با توجه به ارتقای قابلیت سوخت گیری هوایی در این بمب افکن مشخص نیست آیا باید آن را در ردیف بمب افکن های سنگین مورد اشاره در پیمان استارت جدید قرار داد یا خیر.

52310

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =