ایسنا نوشت: اعضای هیئت منصفه یک دادگاه در آمریکا پل مانافورت، رئیس سابق کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ را در هشت مورد از ۱۸ اتهام عمدتا مالیاتی و بانکی که علیه وی مطرح شده بود، گناهکار اعلام کرد.

دادگاه الکساندریا در ایالت ویرجینیای آمریکا روز سه‌شنبه پل مانافورت، رئیس کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را در هشت اتهام گناهکار شناخت.

در جریان دادگاه ۱۸ اتهام علیه وی مطرح شد که از این میان مانافورت به ارتکاب هشت مورد مجرم شناخته شد. هشت اتهامی که اعضای هیئت منصفه درباره آن به توافق رسیده‌اند عبارتند از پنج مورد اظهارنامه مالیاتی دروغین، یک مورد پنهان کردن حساب بانکی خارجی و یک فقره اختلاس بانکی.

به این ترتیب ممکن است که او به تحمل ۸۰ سال زندان محکوم شود. با این وجود دادگاه هنوز هیچ حکمی درباره میزان مجازات مانافورت صادر نکرده است. حکم نهایی روز ۲۹ اوت منتشر خواهد شد.

محاکمه مانافورت در پی تحقیقات رابرت مولر، دادستان ویژه رسیدگی به موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا میسر شد.

اعضای هیئت منصفه دادگاه، واقع در الکساندریای ایالت ویرجینیا نتوانستند در مورد ۱۰ اتهام به توافق برسند؛ قاضی روند دادرسی درباره آن ۱۰ اتهام را مختومه اعلام کرد.

دادگاه مانافورت اولین محاکمه علنی‌ است که در پی تحقیقات ویژه درباره تبانی احتمالی روسیه با ستاد تبلیغاتی ترامپ برگزار می‌شود.

مانافورت که مشاور سیاسی بوده و رئیس کمپین انتخاباتی رئیس جمهوری آمریکا را حدود سه ماه هدایت می‌کرد اظهار بی‌گناهی کرده است.

هیچ یک از اتهاماتی که علیه وی در دادگاه مطرح شد به تحقیقات تبانی احتمالی میان کمپین دونالد ترامپ و روسیه ارتباطی ندارد.

دادستان‌ها گفتند که مانافورت برای پنهان کردن ده‌ها میلیون دلار درآمد در ۳۰ حساب بانکی خارجی در سه کشور مختلف تلاش کرده بود.

آنها او را به استفاده از این پول برای تامین یک زندگی مجلل از جمله یک ساعت ۲۱ میلیون دلاری متهم کردند.

به نقل از بی‌بی‌سی، پل مانافورت در کارزارهای انتخاباتی دیگر روسای جمهور آمریکا نیز فعالیت کرده از جمله در کارزار انتخاباتی جرالد فورد در میانه دهه ۷۰ میلادی و رونالد ریگان در سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۰.

شهرت مانافورت در دنیای سیاست آمریکا به این بود که می‌تواند نمایندگی کسانی را برعهده بگیرد که بدنام هستند و کمتر کسی برایشان ‌لابی‌ می‌کند از جمله برای‌ فردیناند مارکوس رئیس جمهوری سابق فیلیپین فعالیت کرد که به شکنجه آدم‌ربایی و کشتن هزاران نفر از مخالفان خود متهم بود.

مانافورت در ماه مه ۲۰۱۶ ریاست کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ را برعهده گرفت. هدف او این بود که از ترامپ چهره‌ای منطقی‌تر ارائه کند. فردی که به جای بداهه‌گویی در گردهمایی‌های انتخاباتی از روی متن‌ سخنرانی می‌کرد. او درعین حال سازماندهی گردهمایی حزب جمهوری‌خواه را برعهده گرفت، مراسمی که در آن نامزدی رسمی ترامپ برای حزب جمهوریخواه اعلام شد.

با این همه مانافورت به سرعت با اتهاماتی دردسرساز روبه‌رو شد. او متهم شد که به ازای مشاوره سیاسی برای رئیس جمهوری وقت اوکراین که از حمایت روسیه نیز برخوردار بوده میلیون‌ها دلار دستمزد گرفته بدون اینکه این مبادلات مالی را طبق مقررات آمریکا علنی کند. پس از حضور او لحن و زبان مانیفست حزب جمهوریخواه در قبال درگیری‌های اوکراین تغییر کرد و بخش‌های ضدروسیه آن حذف شد.

مانافورت در ماه اوت ۲۰۱۶ از کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ خارج شد.

این در حالی است که رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد، هیچ رابطه‌ای با پرونده رئیس سابق کمپین انتخاباتی‌اش ندارد.

ترامپ بعد از ورودش به ویرجینیا در میان طرفدارانش گفت: این مساله ارتباطی به من ندارد.

وی با اشاره به تحقیقات در مورد ارتباط کمپین انتخاباتی‌اش با روسیه مدعی شد: من هیچ ارتباطی با پرونده روسیه ندارم.

رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به محکومیت مانافورت ابراز تاسف و او را "مردی خوب" توصیف کرد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، ترامپ گفت: من از این تصمیم بسیار ناراحتم و محکومیت او جزئی از کمپین ظالمانه‌ای است که انتخابات ۲۰۱۶ به همراه داشت.

ترامپ در اشاره به کمپین‌های انتخاباتی رونالد ریگان و رابرت جوزف دول، سناتور سابق عضو حزب جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا تاکید کرد: مانافورت به نفع مردم بسیاری کار کرد.

در همین حال مایکل کوهن وکیل شخصی و کارچاق‌کن سابق دونالد ترامپ، در دادگاه اتهام تخلفات مالی انتخاباتی را پذیرفت.

مایکل کوهن، وکیل شخصی و کارچاق‌کن سابق دونالد ترامپ اعلام کرده است که به دستور "کاندیدایی برای یک سمت فدرال" -که باید دونالد ترامپ کاندیدای حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ بوده باشد - و با هدف تاثیر گذاشتن بر انتخابات" آن تخلفات را انجام داده است.

تخلفات مالی انتخاباتی وی مربوط به ماجرای پرداخت دو حق‌السکوت ۱۳۰ هزار و ۱۵۰ هزار دلاری به دو زن بوده است که مدعی رابطه جنسی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هستند و می‌خواستند در آستانه انتخابات روایت خود را در رسانه‌ها فاش کنند.

به گزارش بی،‌بی،‌سی، مایکل کوهن که در ماه آوریل سال جاری میلادی پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) به محل کار و آپارتمان او در نیویورک یورش برد و همه مدارکش را ضبط کرد به اتهام تخلف بانکی، فرار مالیاتی و نقض احتمالی قوانین انتخاباتی تحت تحقیقات قضایی بوده است.

لانی دیویس، وکیل کوهن گفته است که موکلش به وعده‌ای که در روز دوم ماه ژوئیه ۲۰۱۸ مبنی بر اینکه به منافع کشور و خانواده‌اش اولویت بدهد و "حقیقت را درباره دونالد ترامپ بگوید" عمل کرده است.

او گفت: "اگر آن وجوه پرداختی برای مایکل کوهن جرم بوده است پس چرا برای دونالد ترامپ جرم نباشد؟"

رودی جولیانی، وکیل ترامپ در پرونده ترامپ-روسیه، در واکنش گفته است که اقدامات کوهن بیانگر یک روال "دروغ گویی" و "نادرستی" در ظرف یک مدت طولانی بوده است.

کوهن روز سه شنبه (۲۱ اوت) در چارچوب توافقی با دادستان‌های فدرال، ارتکاب هشت فقره اتهام را پذیرفت، از جمله اینکه پنج سال به طور کامل مالیاتش را نپرداخته است.

پرونده وی در دادگاهی در منتهن نیویورک در جریان است. جلسه دادگاه برای صدور حکم روز ۱۲ دسامبر برگزار خواهد شد.

اتهامات مطرح شده علیه وکیل سابق ترامپ می‌تواند حداقل ۶۵ سال حبس در پی داشته باشد اما انتظار می‌رود به خاطر توافق متهم با دادستان‌ها، مجازات به مراتب خفیف‌تری برای وی در نظر گرفته بشود.

مایکل کوهن سال‌ها در حلقه نزدیک به دونالد ترامپ بوده و بسیاری معتقدند که درباره موکل سابق خود اطلاعات زیادی دارد. درباره احتمال همکاری او با رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده ترامپ-روسیه گمانه‌زنی‌هایی شده است.

او خود را به ترامپ وفادار می‌دانست اما اخیرا معلوم شد که حدود دو ماه قبل انتخابات سال ۲۰۱۶، یکی از گفت‌وگوی‌های خود با ترامپ بر سر پرداخت حق‌السکوت به یک ستاره سابق مجله پلی‌بوی را "مخفیانه" ضبط کرده بود.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته بود که نوار آن گفت‌وگو در جریان یورش چند ماه پیش اف‌بی‌آی به محل اقامت و دفتر کار مایکل کوهن، ضبط شده و اکنون در اختیار بازرسان پلیس فدرال است.

محتوای مکالمه مربوط به بحث میان ترامپ و وکیلش مایکل کوهن بر سر این بود که چه طور با پرداخت حق‌السکوت بر ماجرای رابطه جنسی میان ترامپ و کارن مک دوگال "سرپوش" گذاشت. ترامپ در واکنش اقدام کوهن را باورنکردنی و غیرقانونی دانسته بود.

وزارت دادگستری آمریکا از چند ماه پیش و پس از طرح شدن چندین ادعا درباره پرداخت حق‌السکوت به زنانی که مدعی رابطه جنسی با ترامپ هستند، تحقیقاتی را در این باره آغاز کرد.

در یک مورد دیگر، دونالد ترامپ در آستانه انتخابات سال ۲۰۱۶ به استورمی دنیلز، هنرپیشه فیلم‌های پورن - که می‌گوید با ترامپ رابطه جنسی داشته است - از طریق مایکل کوهن حق السکوت پرداخت.

رئیس جمهوری آمریکا پیشتر اطلاع از پرداخت ۱۳۰ هزار دلار به خانم دنیلز را تکذیب می‌کرد، اما سپس اسناد پرداخت آن مبلغ را منتشر کرد؛ ترامپ و وکلای وی تاکید دارند که قوانین انتخاباتی را زیر پا نگذاشته‌اند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =