۰ نفر
۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲

سالیان طولانی است که سیاست‌گذاران با هدف حمایت از صنعت خودروسازی، نسبت به وضع قوانینی اقدام کرده و واردات خودرو را در برخی سال ها ممنوع و در برخی دوره‌ها با دیوار بلند تعرفه‌ای مجاز کرده‌اند اما متاسفانه بزنگاه‌هایی چون تحریم نشان می‌دهد صنعت خودروسازی ایران نتوانسته از این حمایت‌ها بهره‌ای ببرد و موقعیت مستحکمی را برای خود تدارک ببیند.

محمد خوشنام*

 همین حالا، در جابجایی‌های سرمایه ای در ایران و افزایش عطش برای خرید خودرو، عملکرد صنایع خودروسازی نمره قبولی را کسب نمی کند. عدم عرضه به موقع خودرو به بازار در کنار پیش فروش های مساله دار و بدون قیمت قطعی و زمان قطعی فروش، خود نکته ای است که باید مد نظر قرار گیرد.

متاسفانه صنعت خودروسازی ایران در سایه حمایت‌های فراوان دولتی، نه به فکر تکنولوژِی روز است و نه عمق بخشیدن به ساخت داخل و فتح بازارهای صادراتی. به نظر می رسد حمایت ها از صنعت خودروسازی نتیجه معکوس داده چرا که عملا با منع واردات خودرو، بازار و صنعت خودروسازی را از تکنولوژی روز محروم کرده ایم . در دیگر سوی مردم نیز به استفاده از خودروهایی با تکنولوژی دهه ها قبل عادت کرده اند و حالا برای حفظ ارزش پول خود نیز تقاضایشان برای خرید خودرو را وارد میدان می کنند و همین امر باز به افزایش قیمت ها در این شرایط دامن می زند.

بازار خودرو خارجی

 عقب ماندگی تکنولوژی خودرو سبب شده است هزینه های سنگین زیست محیطی، آلودگی فراوان، تصادفات جاده ای و مرگ و میرهای متعدد رخ دهد و در نتیجه اجتماع و اقتصاد ایران متحمل هزینه های سنگین و غیر قابل جبرانی شد.

اگر کمی به عقب برگردیم ، مشخص می شود مضرات منع کامل واردات خودرو به کشور بر سیاستگذاران نیز مشخص شد چرا که در دوره فعالیت دولت سازندگی ، صنعت خودروسازی ایران درها را برای آشنایی با صنعت روز دنیا گشود کم کم پای قراردادهای تازه به این صنعت باز شد و این وضعیت در دولت اصلاحات ادامه داشت.این سیاست‌ها، رشد صادرات و حتی ساخت کارخانه‌هایی با سرمایه گذاری مشترک در دیگر کشورها را موجب شد اما تشدید تحریم ها در اوایل دهه نودف فشار سنگینی را به این صنعت وارد کرد و از پس 5 سال شرایط عادی بار دیگر فشار تحریم ، این صنعت را با مشکلات متعدد مواجه کرده است. به نظر می رسد حتی بزنگاه‌ها نیز برای شناسایی فرصت ها و رفع مشکلات مقبول نیفتاده است و در این شرایط باید به تجربه دیگر کشورها نیز نگاهی انداخت.در شرایط کنونی بهترین راه آزاد سازی واردات خودرو بدون استفاده از ارز دولتی،البته با تعرفه موثر و رقابتی است.در این صورت حتی با وجود تحریم ها صنعت خودرو با رشد و جهش مواجه خواهد شد.  

* فعال اقتصادی

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 799014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =