اعتماد نوشت: تیر ماه گذشته بود که مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست دوروزه بروکسل خبر از تصویب بسته حمایتی اروپا برای ایران در چارچوب برجام داد و بالاخره روز اول شهریور خبر رسید که این بسته با مبلغ ١٨ میلیون یورو به زودی در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

طبق اعلام موگريني اتحاديه اروپا براي نجات برجام در برابر تحريم‌هاي امريكا، كمك ١٨ ميليون يورويي خود را در اختيار تهران قرار خواهد داد. اين مبلغ بخشي از يك بسته بزرگ‌تر كمك ٥٠ ميليون يورويي است. پس از انتشار بيانيه مربوط به اين بسته حمايتي، موگريني به «يوراكتيو» گفت: «قرار است ٨ ميليون يورو از اين مبلغ به بخش خصوصي شامل موسسات كوچك و بنگاه‌هاي اقتصادي متوسط و نيز سازمان توسعه صادرات ايران اختصاص پيدا كند، ٨ ميليون يورو صرف پروژه‌هاي محيط‌زيستي و ٢ ميليون يورو نيز صرف مبارزه با مواد مخدر در ايران شود. »

نيون ميميكا (Neven Mimica) مسوول بخش همكاري‌هاي بين‌المللي و عمران اتحاديه اروپا هم در تكميل سخنان موگريني گفت: «با اين اقدام اتحاديه اروپا پشتيباني خود از مردم ايران و تحول صلح‌آميز و پايدار اين كشور را به نمايش گذاشته است.»
اختصاص بالغ بر ٤٠ درصد از اين بسته به پروژه‌هاي محيط زيستي در كشور و تاكيد اتحاديه اروپا بر ايجاد زمينه‌اي براي تحولي پايدار در ايران نشان از اهميت نقش مشكلات زيست‌محيطي در شرايط فعلي كشور دارد. محيط زيست ايران علاوه بر چالش‌هايي كه براي فعالان اين حوزه پيش آمده است، چالش‌هاي بسيار جدي در شهرهاي مختلف دارد كه به طور مستقيم با زندگي مردم در ارتباط است. از خوزستان و معضل ريزگردها كه مردم اين مناطق را در ماه‌هاي مختلف سال به نوعي با آن درگير مي‌كند و بخشي از آن به وضعيت كانون‌هاي گرد و غبار داخلي برمي‌گردد، تا خشك شدن هامون در جنوب شرق و تاثيري كه اين اتفاق بر زندگي مردم شهرهاي اطراف داشته، مهاجرت‌هاي اجباري و خالي شدن شهرها و روستاها از سكنه تا بحران‌هاي مرتبط با كشاورزي و دامداري در اين مناطق و خشكسالي گسترده‌اي كه اهالي سيستان و بلوچستان به شكلي ملموس آن را درك مي‌كنند.
وضعيت درياچه اروميه در شمال غرب كشور و نگراني‌هايي كه خشك شدن اين درياچه ايجاد كرده است و بحران‌هايي كه در نتيجه تصميمات اشتباه در اين منطقه ايجاد خواهد كرد. موضوع نشست زمين در مناطق مختلف كشور تبديل به يك نگراني جدي شده است كه در نتيجه صدور مجوزهاي بي‌رويه براي حفر چاه و برداشت‌هاي بي‌برنامه و غيراصولي از آب‌هاي زيرسطحي ايجاد شده و هر بار به شكلي خود را به صدر خبرها مي‌رساند. در ماه‌هاي اخير هم فروچاله‌هاي همدان در يكي از پر آب‌ترين دشت‌هاي ايران تبديل به چالشي جدي در حوزه محيط زيست شده است.

از سويي نبود تجهيزات امدادرساني در حوزه محيط‌زيست به خصوص در مواقعي كه جنگل‌ها دچار آتش‌سوزي مي‌شوند، از جمله مواردي است كه شايد در نگاه اول چندان با اهميت به نظر نرسد اما نبود همين تجهيزات و امكانات مناسب در سال‌هاي اخير موجب از بين رفتن بخش عمده‌اي از پوشش گياهي و جنگلي ايران شده است.

حال بايد ديد كارشناسان و مسوولان حوزه محيط‌زيست كدام يك از موارد ذكر شده را به عنوان اولويت در پروژه‌هاي مشترك با اتحاديه اروپا در حوزه محيط زيست قرار خواهند داد و بايد ديد از منظر آنان كدام يك از چالش‌هاي موجود نقش پررنگ‌تري در ايجاد شرايط موجود دارد.


17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 799395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =