اجلاس اقتصادی اتاق بازرگانی ارومیه و آژانس توسعه آناتولی شمال‌شرقی ترکیه

با حضور هیاتی از کشور ترکیه و رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی و انتظار رییس اتاق ارومیه، اجلاس اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه و آژانس توسعه آناتولی شمال‌شرقی ترکیه در هتل آنای ارومیه برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، اجلاس اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه و آژانس توسعه آناتولی شمال‌شرقی ترکیه در هتل آنای ارومیه برگزار شد.

تاکید بر افزایش سفر گردشگران تُرک به آذربایجان‌غربی

حسن انتظار رییس اتاق بازرگانی ارومیه در ابتدای جلسه با اشاره به اینکه بنا به تفاهم نامه مابین رئسای جمهور ایران و ترکیه، مبادلات تجاری دو کشور باید به ۳۰میلیارد دلار در سال برسد و در این راستا و دستور استاندار مبنی بر پیگیری ۳ماه یکبار نتایج جلسات قبل، امروز این جلسه برگزار می شود.

انتظار تصریح کرد: آذربایجان غربی،استانی با دیدنی های گردشگری و توریستی است و همانطور که در ایام تعطیل هموطنان استان ما به ترکیه سفر میکنند باید بتوانیم میزبان گردشگران ترک در آذربایجان غربی باشیم و این استان به‌عنوان پلاک ۱ ایران معرفی محسوب می‌شود مسئولان ترک باید در افزایش سفر گردشگران این کشور به منطقه ما تلاش کنند.

گردشگری و سلامت بخش‌های مورد توجه ترکیه

عثمان دمیردوگن رییس هیات آژانس توسعه شمال‌شرقی آناتولی هم با اشاره به اینکه هدف ما نمایش و معرفی پتانسیل های ۲ استان به یکدیگر و رسیدن به اهداف توسعه ای و اقتصادی است گفت: توانمندی‌های استان آذربایجان غربی در بخش‌های مختلف بالاست و ما سعی داریم همکاری‌های متقابلی در بخش سلامت و بهداشت بین دو استان و بالاخص منطقه ماکو داشته باشیم.

وی ادمه داد: برای افزایش تبادلات تجاری دو طرف، باید پتانسیل‌های مهم هر دو استان مورد توجه جدی طرفین قرار گیرد و در این راستا دو بخش سلامت و گردشگری از مهم‌ترین بخش‌ها در این مهم است.

اجلاس اقتصادی اتاق بازرگانی ارومیه و آژانس توسعه آناتولی شمال‌شرقی ترکیه

همکاری متقابل آذربایجان‌غربی و ارزروم برای توسعه خدمات بهداشتی و سلامت

جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به سفر هیاتی از استان به ارزروم ترکیه گفت: در بازدیدی که از ارزروم ترکیه داشتیم، تفاهم نامه ای به امضا ما و طرف تُرک رسید و در این راستا همکاری طرفین با آموزش رزیدنت‌های بیمارستان امام خمینی ارومیه توسط استاد رادیولوژیست از دانشگاه آتاتورک آغاز شده است.

وی افزود: در راستای حمایت از دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، وزارت بهداشت و درمان، مدارک دانشگاه آتاتورک را برای دانشجویان ایران مورد تایید قرارداد ضمن اینکه علوم پزشکی ارومیه یکی از اولین دانشگاه‌های همکار یک دانشگاه خارجی در زمینه بهداشت و سلامت شد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون آذربایجان غربی ۲۴ بیمارستان زیرنظر علوم پزشکی دارد که از این تعداد ۳ بیمارستان در ارومیه توسط بخش خصوصی فعالیت می کنند و علاوه بر اینها، بیمارستان‌های جدید میلاد . شمس بزودی افتتاح و بیمارستان خیریه ۱۵۰ تخت خوابه امید برای ارائه خدمات به بیماران مبتلا به سرطان نیز در استان فعالیت می کنند.

آقازاده گفت: با توجه به توان تولید تجهیزات پزشکی همچون پلنت های ارتوپدی و دستکش های جراحی در ارومیه و تولید گیاهان دارویی در منطقه، با همکای با کشور ترکیه می توانیم علاوه بر ایجاد زمینه صادرات به این کشور برای استفاده در مراکز بهداشتی، این تولیدات را نیز با استفاده از دانش هر دو طرف، به کشورهای دیگر نیز صادر کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: با یک شرکت خصوصی تُرک برای ساخت بیمارستان خصوصی مشترک در منطقه آزاد ماکو با هدف ارائه خدمات برای بیماران ۲ کشور ایران و ترکیه به توافق رسیده‌ایم  و امیدواریم این هیات برای تسریع در احداث و بهره برداری از آن همکاری های لازم را صورت دهد.

توان بالای استان آذربایجان غربی در ایجاد مراکز درمانی

محمود اوچار مدیر بهداشت استان ارزوروم هم گفت: قبل از این اجلاس از فاز جدید بیمارستان امام خمینی ارومیه بازدید کردیم که متوجه شدیم، توان ساخت و تجهیز مراکز درمانی در آذربایجان غربی بسیار بالاست و کیفیت کاری بالای کادر پزشکی نیز ما را تحت تاثیر قرار داد.

وی افزود: امیدوارم این دیدارها بتواند باعث ارتقای توان همکاری اقتصادی و تجاری دو طرف سبب شود

گفتنی است، هیات  ۱۱ نفره ترکیه شامل فرماندار ارزوروم، شهردار شهرداری متروپولیتن ارزروم، دبیر کل آژانس توسعه شمال شرقی آناتولی، مدیر بهداشت استان ارزوروم است که برای رایزنی و توسعه همکاری های دوجانبه به ارومیه سفر کرده اند و صبح امروز نیز با استاندار آذربایجان غربی دیدار کردند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 800474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =