۰ نفر
۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹

پ­ارلمان جدید عراق (دوره چهارم) ظهر امروز دوشنبه ، اولین جلسه خود را برگزار کرد تا مقدمات تشکیل دولت جدید را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پ­ارلمان جدید عراق (دوره چهارم) ظهر امروز دوشنبه ، اولین جلسه خود را برگزار کرد تا مقدمات تشکیل دولت جدید را فراهم کند. با آغاز بکار اولین جلسه پارلمان جدید عراق، فواد معصوم رئیس جمهوری این کشور سخنرانی کرد و پس از او سلیم الجبور رئیس مجلس سابق سخنرانی کرد. پس از آن نیز جلسه پارلمان عراق به ریاست رئیس سنی تشکیل خواهد شد تا نمایندگان مجلس عراق ، رئیس جدید مجلس و دو معاون او را انتخاب کنند.

فواد معصوم برگزاری نخستین جلسه مجلس جدید عراق را لحظه تاریخی توصیف کرد

فواد معصوم

رئیس جمهور عراق در سخنرانی خود در ابتدای آغاز نخستین جلسه مجلس جدید این کشور در بغداد گفت: در لحظه تاریخی قرار داریم که این جلسه همزمان با پیروزی بر تروریسم برگزار می شود. باید به اختیارات نهادهای حکومتی احترام گذاشته شود. بدون تاکید بر اجرای قانون و احترام به آزادی، تشکیل دولت دموکراتیک یکپارچه امکان پذیر نیست. باید با فقر، افراط گرایی و جهالت مبارزه کنیم.

در همین حال ایسنا به نقل از  شبکه سومریه نیوز گزارش داد، اولین جلسه پارلمان جدید عراق همانطور که مقرر شده بود برگزار شد. پارلمان عراق متشکل از ۳۲۹ کرسی است که قرار است رئیس جدید پارلمان و دو معاونش را انتخاب کند و پس از آن روند تشکیل دولت آغاز شود.

فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق در سخنرانی خود در جلسه امروز تاکید کرد: روابط مثمر ثمر بین قوه مقننه، مجریه و قضائیه باید در چارچوب قانون اساسی باشد.

فواد معصوم اظهار داشت: کشور دموکرات، یکپارچه و باحاکمیت مستقل بدون تمرکز بر دولت قانونمند و دولت آزادی‌ها ایجاد نمی‌شود.

رئیس‌جمهوری عراق اظهار داشت: عراقی‌ها نیاز به توسعه مداوم و تصمینی جهت تحقق زندگی شرافتمندانه برای همه و مشارکت در برقراری صلح داخلی دارند.

معصوم اظهار داشت: عراق امروز با خطرات وابستگی تک‌بعدی به نفت روبه‌رو است در حالی که باید منابع درآمدی خود را متنوع کند.

وی خاطرنشان کرد: دوره چهارم پارلمان عراق در شرایط حساس کشور برگزار می‌شود.

بعد از سخنرانی معصوم‌ حیدر العبادی نخست وزیر عراق در جایگاه قرار گرفت و اظهار داشت:
ما خواهان روابط براساس احترام به حاکمیت هستیم.

العبادی

نخست وزیر عراق در جلسه افتتاحیه پارلمان جدید دولت آتی را دولتی متحد خواند و خواستار همکاری با دولت آتی برای سرعت بخشیدن به توسعه شد.

وی در این سخنرانی بر ادامه مبارزه با فساد تاکید کرد و گفت، نباید از درد و رنج مردم برای تحقق مکاسب سیاسی استفاده کرد.

نخست وزیر عراق در ادامه خواستار برقراری روابط مبنتی بر احترام به حاکمیت شد و گفت: روابط ما با همه کشورها مستحکم شده است.

العبادی ادامه داد: ما خواهان برقراری روابط منطقه‌ای مبتنی بر عدم مداخله در امور کشورها و احترام متقابل هستیم.

وی در ادامه سخنرانی خود با بیان اینکه باید پیروزی تاریخی بر داعش حفظ شود، افزود، مرحله مبارزه با گروه تروریستی داعش را پشت سر گذاشته‌ایم و مرحله آتی مرحله اصلاح اقتصادی است و باید روی بازسازی و ارائه خدمات تمرکز کرد.

العبادی گفت، هیچ پرچمی بالای پرچم عراق وجود ندارد و سلاح تنها در انحصار دولت خواهد بود.

در این جلسه از پارلمان، سلیم الجبوری، رئیس سابق پارلمان هم به سخنرانی پرداخته و گفت: سومین دوره پارلمان براساس آداب و رسوم متمایزی تشکیل شد و به نقش نظارتی و قانونی آن را عمق بخشید.

سلیم الجبوری

الجبوری ادامه داد: پستی که در اختیار داشته برای او امتیازی نداشت و تنها امتیاز آن خدمت به مردم کشورش بود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان دستاورد تاریخی پارلمان عراق در زمان ریاستش بر اتحادیه پارلمان‌های کشورهای اسلامی را نادیده گرفت، تصریح کرد: کمیته‌های پارلمان درباره عملکرد آن طی سال‌های گذشته نتایج بی‌سابقه‌ای ارائه کرده است.

الجبوری تاکید کرد: بازگشت آوارگان بسیار به تاخیر افتاده و به همین دلیل باید از ملت عذرخواهی کرده و حقوقشان را به تدریج به آنها بازگرداند.

رئیس پارلمان عراق گفت: با وجودی که برخی اختیارات پارلمان از این نهاد سلب شد اما دستاوردهای بسیاری از جمله تصویب قانون احزاب را محقق کردیم.

این مقام مسؤول تصریح کرد: عراق برای حفظ دستاوردهای سیاسی و اجماع ملی به تضمین حمایت جامعه بین‌الملل درخصوص بحران خود بسیار نیازمند است.

وی خاطرنشان کرد: بازگشت آوارگان به منازل‌شان بسیار به تاخیر افتاده و باید به دلیل این موضوع از آنها عذرخواهی کرد و حقوق‌شان را به آنها بازگرداند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 801844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =