درک بهتر سرطان با شناخت میکروب‌های بدن انسان

سیناپرس نوشت: هر سلول انسانی در بدن ما در کنار میکروب‌ها قرار داشته و می‌توان نسبت سلول‌های بدن به میکروب‌ها را سه‌به‌یک تخمین زد. ما برای رشد و بقای بدن خود به این میکروب‌ها نیاز داریم بااینکه گاهی این میهمانان ممکن است موجب مرگ ما شوند.

به‌طورکلی می‌توان گفت ما اطلاعات زیادی از ساختار میکروبیوم بدنمان نداریم و بررسی این مسئله لازم به نظر می‌رسد. موسسه انکولوژی اروپا (European Institute of Oncology) یک مرکز جامع خصوصی مطالعات سرطان در شهر میلان ایتالیا است که در این حوزه و به‌ویژه بر مبحث آنکومیکروبیوم (oncomicrobiome) تمرکز کرده است. به‌طور عموم مردم با این اصطلاح آشنا نیستند اما شناخت نقش میکروب‌های بدن انسان، نقش بزرگی در درک آینده ما از سرطان بازی می‌کند. می‌توان گفت آنکومیکروبیوم ارتباط پیچیده بین سرطان و میکروبیوم است.

دکتر آلاسدیر اسکات (Alasdair Scott) از پژوهشگران کالج امپریال، لندن، انگلستان در این رابطه گفت: «بدن انسان ترکیبی از موجودات زنده فوق‌العاده‌ای است که برای سلامتی ضروری هستند. این موجودات به تعداد بیلیون‌ها موجود زنده می‌رسند.»

میکروبیوم یا مجموع اطلاعات ژنتیکی موجود در این موجودات، تقریباً به‌طور غیرقابل‌تصوری گسترده و پیچیده است که با هزاران روابط توسعه‌یافته در تاریخ طولانی تکامل انسان همکاری خوبی با انسان‌ها داشته و در مطالعات میکروسکوپی نیز نقشی به سزا ایفا کرده‌اند.

اسکات در ادامه توضیحات خود اظهار داشت: «ما در حال درک و شناخت این موضوع هستیم که میکروبیم انسان، تقریباً بر همه جنبه‌های فیزیولوژی و پاتوفیزیولوژی انسان تأثیرگذار است. اکنون وقت آن است که توجه ما به آنکومیکروبیوم، ارتباط پیچیده بین سرطان و میکروبیوم معطوف شود.»

او در ادامه گفت: «با درک ما از ارتباط سرطان و میکروبیوم می‌توان به علت و درمان سرطان دست پیدا کرد.» لازم به ذکر است که شش مقاله به بررسی این رابطه پیچیده پرداخته و ازنظر استفاده از پروبیوتیک ها در درمان سرطان تا تعامل میکروبیوم با شیمی‌درمانی را موردبررسی قراردادند. در کنار آن مبحث عفونت‌های باکتریایی که ممکن است منجر به سرطان کولورکتال و ریه شود و مطلب توسعه روش‌های توالی DNA میکروبی و افزایش بیوانفورماتیک نیز تجزیه تحلیل شد.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =