چهارشنبه 28 شهریور 1397
چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 12:12:39 چاپ

شما نظر دهید/ با پایان حاکمیت دلار در معاملات ارزی با کشورهای دیگر موافق هستید؟

اقتصاد > اقتصاد سیاسی - با توجه به این‌که از آبان‌ماه تحریم‌های نفتی و بانکی آغاز می‌شود، این سوال مطرح است که آیا بهتر نیست حاکمیت دلار در معاملات ارزی با کشورهای دیگر به پایان برسد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از نوسان شدید قیمت‌ها در بازار ارز، در تصمیم هیات دولت در فروردین‌ماه امسال قرار شد دلار از معاملات ارزی حذف و یورو جای آن را بگیرد، اما به نظر می‌رسد هنوز این اتفاق آن‌طور که باید، نیفتاده است.

در این میان، حتی برخی کارشناسان معتقدند که دلار به زودی موقعیت خود را به عنوان ارز مسلط بر بازارهای جهانی از دست خواهد داد.

در این شرایط، این سوال مطرح است که با توجه به این‌که از آبان‌ماه تحریم‌های نفتی و بانکی آغاز می‌شود، بهتر نیست حاکمیت دلار در معاملات ارزی ایران با کشورهای دیگر به پایان برسد؟

بازار ارز

 

17225

 

 

کلید واژه‌ها : نرخ ارز - ارز - ارز تک نرخی -
106 دیدگاه
  • مسعود
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 12:21:32
    پاسخ
    536 36

    دلار به هیچ وجه جایگزین نداره ، این حرفا برای سه کشوری زده شده که تحریم مستقیم امریکا هستند

    • بی نام
      چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:32:18
      146 11

      امریکا خیلی از کشور ها رو تحریم کرده ایران روسیه و ترکیه ونزوءلا وغیره الانم جنگ اقتصادی و ارزی با چین و اروپا وکانادا راه انداخته و هر کی هم خلاف خواسته هاش باشه تحریم و یا تهدید به تحریم میکنه حتی مثل این داستان اخیر قضات دادگاه های بین المللی خوب به خصوص کشور های تحریمی لا اقل در مراودات بین خودشون از ارز های جایگزین استفاده نمیکنن امریکا چون دلارش پایه اقتصاد دنیا هست سال 2008 بحران اقتصادیش باعث پس لرزه های اقتصادی در تمام جهان شد

    • بی نام
      چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 14:33:28
      110 14

      تجربه نشون داده هرکاری ایران با همکاری روسیه یا ترکیه انجام داده اوضاع رو بدتر کرده اینم همون میشه اصلا ایران و روسیه و ترکیه در اقتصاد دنیا عددی نیستن که تعیین کننده باشن

    • میلاد حمیدی
      چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 14:34:56
      84 2

      به نظر من کاهش ارزش پول یک کشور یک چیز ماهوی است. اینگونه نیست که دلار بالارفته باشه بقیه واحد ها ی پولی پایین مونده باشن. به تبع اون یورو هم بالا رفته. حتی افغان و لیر هم خیلی در مقابل ریال ما قد کشیدن. پس مشکل اقتصاده. استفاده از ارز دیگر تنها عوض کردن پیمانه است و مشکلی رو حل نمیکنه.

    • سارا
      چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 15:37:45
      78 8

      این یعنی مبادله نفت با اجناس بنجول چین و روسیه و هند دلار هیچ جیگزینی نداره

    • بی نام
      چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 16:02:36
      52 4

      حرف بی پایه ایه الان با ارز کشور دیگه حواله میزنیم بعد اونا نرخ تبدیل میگیرن کارمزدی که میدیم حدود 11 درصد ارزش حواله میشه. اینم شد علم اقتصاد؟؟

    • اهوازی
      جمعه 23 شهریور 1397 - 02:00:07
      1 5

      چرا جایگزین دارد یا یوان چین و یا یورو به شرطی که دولت تمام ریال را برچیند و جایگزین ان را با ارز قوی تر قرار دهد و وقتی که وضع به تعادل رسید پول جایگزین ملی قرار دهد وقتی من بی سواد با رانتی که در بانک دارم پول بانک را بصورت وام میگیرم و ان را دلار میخرم و بلافاصله دلار را میفروشم و بدهی بانک را میدهم معلوم است که دولت با یک منبع لا یتناهی ریال مواجه میشود که دلار را می بلعد

    • مصطفی
      جمعه 23 شهریور 1397 - 02:01:43
      2 4

      خبر آنلاین این چه سوالی میپرسی بابا کشور اقتصاد دان داره نه کسی که الان تو بدنه دولت اساتید اقتصاد دارم برید از اونا بپرسید مگه مردم اقتصاد دان هستن و.واقعا اگه دلتان برای افزایش آگاهی مردم میسوزه خب مقالات اقتصادی قرار بدید

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 12:23:12
    پاسخ
    207 5

    این چه سوالیه که میپرسید ؟ اصلا سوالی بود یا خبری؟

    • چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 17:12:44
      0 7

      باید با دلار مبارزه کنیم

    • عباس
      پنجشنبه 22 شهریور 1397 - 09:32:26
      3 8

      99 درصد نظراتی که توی خبر آنلاین گذاشته میشه خلاصه اش اینه: من میدونم، ما بدبخت میشیم. من میدونم ما کاری نمیتونیم بکنیم. من می دونیم ما و روسیه و سوریه و ترکیه هیچ کاری نمی تونیم بکنیم. من میدونم آمریکا هر کاری بخواد می کنه، واقعا اون شخصیت منفی من میدونم سریال گالیله چقدر توی ما زیاد شده

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 12:33:30
    پاسخ
    325 8

    با عرض پوزش اقتصاد ما ارتباطی با معامله با دلار یا یورو یا ارزهای دیگه نداره اقتصاد ایران بیماره و این مشکل داخلی هست و کوچکترین عامل خارجی تو این موضوع دخالت نداره مشکل مدیریت نالایق داخلی هست که دلار یا ارزهای دیگه اینقدر تاثیر گذار هستند دنبال راه حل اساسی باشیم بهتره خودمون رو گول نزنیم و دنبال نخود سیاه نریم

    • بی نام
      چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 14:04:35
      36 8

      دوست گرامی ایران یک دهکده کوچک نیست یک کشور بزرگ و به لحاظ اقتصادی پیچیده است که مانند همه کشورهای جهان اقتصادش با اقتصاد جهانی گره خورده است. تاثیرگذاری شدید بازار ارزهای بین المللی بر روی اقتصاد امری انکار ناشدنی است. البته که همانطور که فرموده اید مشکل مدیریت نالایق داخلی نیز مانند مشکل ارزهای بین المللی بر کسی پوشیده نیست.

  • محمد علی
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 12:36:48
    پاسخ
    244 1

    ما که اکثریت قریب به اتفاق هنوز دلار را لمس نکرده و ندیده ایم چکاره ایم که نظر بدهیم مسئولین کشور خود بهتر می دانند چه کنند اوضاع به این گل و بلبلی نتیجه کار این عزیزان است که مشاهده میفرمائید

  • شهاب
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 12:37:44
    پاسخ
    251 10

    دنیابادلارمعامله وتجارت میکنه بعدماباچی معامله کنیم؟این هم شدسوال؟

  • بهزاد
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 12:39:03
    پاسخ
    196 3

    خودتونو گول بزنید اره عوض کنید؛ مثل اینکه ۵ تا صفر از ریال بردارید

  • حسنعلی
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 12:39:47
    پاسخ
    22 231

    هر پولی برای اینکه بتواند در دنیا جا باز کند باید رقبا را کنار بزند تاحالا فقط دلار بوده ولی فکر کنم دوره اش تمام شده پس پیش به سوی دنیای پسادلاری .................

    • بی نام
      چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 14:19:51
      35 4

      دل خوش سیری چند ...

    • علی
      چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 15:21:36
      18 2

      مشکل ما معامله با دلار یا هر ارز دیگری نیست مشکل بسیار خطرناک اقتصاد ما نقدینگی بسیار زیاد و در حال رشدی است که حجم ان از همه بازارهای ارز و سکه بیشتر و بسیار مخرب و غیرقابل کنترل شده است .مسئولین کشور یا از همین حالا عزم خود را برای حل این فاجعه جزم می کنند یا شمارش معکوس برای از هم پاشیدن این سیستم اقتصادی و نابودی همه دستاوردهای این چند ساله را نظاره گر خواهند بود .تحریم امریکا به خودی خود قابل کنترل بوده و هست مگر بقیه کشورها که تحریم می شوند اینطور اوضاعشان بهم می ریزد گرچه انها از نعمت این مدیران لایق بی بهره اند که ایکاش برای ما اینطور بود

  • جواد
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 12:41:45
    پاسخ
    114 5

    هیچ فرقی نمیکند برای ما چه حسن کچل چه کچل حسن اقتصاد ما مریضه حالا به این مریض سرطانی شما قرص سرماخوردگی بده اول باید اقتصاد درست بشه متاسفانه اقتصاد ما از سال 84 به بعد با ورود جریان نقدینگی برای ساخت مسکن مهر و عدم مدیریت صحیح یارانه ها به این شکل رسید حالا این نقدینگی سردرگان وارد بازار ارز مسکن و طلا شده و باعث تورم شده

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 12:42:09
    پاسخ
    16 131

    باید مبادلات کالا به کالا بشه. وقتی دلاری نیست تنها راه اینه. از کشورهایی مثل کره و ژاپن فقط به شرطی باید محصولات الکترونیکی خرید که بجاش نفت خریداری کنند. هر کشوری از تحریم های آمریکا پیروی کنه نباید ایران بازار فروش محصولاتش باشه. مردم هم باید تعصب ملی بیشتری داشته باشند و برخی برندها رو تحریم کنند.

    • بی نام
      چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:41:30
      113 3

      آره درسته مبادله کالا به کالا چند سال پیس زمان در دولت قبل ، به کشور چین نفت میدادیم و در مقابل زین اسب می گرفتیم اینجوری مبادله کالا به کالا می کردیم.

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 12:43:22
    پاسخ
    123 2

    من مگه کشور های دیگرم؟ یا دلارم یا چی؟نظر من در کوچکترین موضوعات کشور خودم هم پرسیده نمیشه حالا یه کشور دیگه بیاد نظر از من بپرسه؟

    • بی نام
      چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 20:45:32
      0 0

      موقع رای دادن همه نظرهامون رو دادیم.

    • علی
      چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 23:34:49
      1 0

      دمت گرم. حرف جدی رو با طنز زدی و لبخند روی لبم آوردی. خدا حفظت کنه

  • فرجاد
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 12:46:32
    پاسخ
    172 4

    اگر اینکار شدنی بود توی این 40 سال انجام میدادند

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 12:51:40
    پاسخ
    24 5

    اصل باید این باشد که ارزش پول ملی افزایش یابد که اقتصاد ضربه نبیند که ضربه به اقتصاد به منزله از بین رفتن فرهنگ است، هر کاری باید صورت بگیرد که اقتصاد حفظ شود که پول ملی ارزشش پایان نیابد، با حذف دلار باشد، با رونق و حفظ کارخانجات و تولیدات باشد،با خودکفایی در تهیه مواد خام و مشابه سازی وسایل صنایع باشد و...،کشوری که پیشرفت و خودکفا باشد، دلار تاثیر زیادی روی اقتصادش ندارد، تنها برهه ای خوب است، اما خودکفایی یکعمر اقتصاد و زندگی مردم را بیمه می کند

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 12:51:48
    پاسخ
    92 2

    حالا من از شما خبر انلاین سوال میکنم:ایا اصلا امکان هم چین چیزی که مطرح میکنید هست؟

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 12:55:28
    پاسخ
    18 37

    سوال تخصص است و باید اهل فن و اقتصاددانان بگویند . نظرسنجی باید در سطح دانشکده های اقتصاد سراسر ایران باسد تا جامعیت داشته باشد و گرنه من مهندس ساختمان از دید خودم و رشته تحصیلی ام در نظرسنجی شما شرکت می کنم و احساسی است.

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:02:02
    پاسخ
    108 2

    یه سوال؟چرا هر روز ما باید به فکر راه کار های عجیب و غریب برای نفس کشیدن توی مملکت خودمون باشیم؟چرا باید پرسیدن این سوال از طرف شما برای ما مردم عادی باشه و فکر کنیم واقعیت دنیا این هست؟چرا باید فکر کنیم همه دنیا بد هستند و ما خوبیم؟چرا ما میخواهیم از یه ابشار بلند سر بالایی بریم؟چرا ما 40 سال هستش که یه جور دیگه فکر میکنیم و فکر میکنیم درست فکر میکنیم؟کلا چرا بقیه دنیا مثل ما فکر نمیکنند؟چرا ما کل دنیا رو دشمن فرض میکنیم اونها هم ما رو دشمن فرض میکنند؟

    • بی نام
      چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 14:14:37
      27 1

      در ادامه نوشته شما دوست گرامی: بعد از چهل سال کدام کشور دنیا مدل اقتصاد و سیاست ما را در کشورش عملیاتی کرده است؟ چرا باید مسیر عجیب و غیر منطقی انتخاب کنیم که مجبور به کتمان روشنی روز در روز و سیاهی شب در نیمه شب بشویم؟ چرا دوستان ما کشورهای معلوم الحال با سیاستهای ناپایدار هستند و همگی به طور سنتی به دشمن شماره یکمان اسرائیل ارادتی بسیار عمیق دارند؟

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:10:21
    پاسخ
    44 1

    خیلی خوبه... برای اینکه یک بار از بالا رفتن دلار سود میکنیم، یک بار از بالا رفتن ارز کشور ثالث نسبت به دلار، به بار از کاهش ارزش ارز کشور ثالث نسبت دلار،چندین بار هم از طاقچه بالا گذاشتن ارزش کشور ثالث.... خیلی خوبه؟ واقعا یک نفر ما تو اقتصاد کشور نداریم که چجوری فکر کرده این فکر رو... عجب مخی؟؟؟؟

  • حسین
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:11:50
    پاسخ
    55 2

    به قول یه بنده خدایی اینجا واسه رسیدن راهی جز رفتن نیست. دلار باشه ، یورو باشه یا هر کوفت و زهر مار دیگه

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:14:59
    پاسخ
    3 25

    دولت باید با فروش سهام نقدینگی رو مهار کنه با واسطه بانک ها ..یک زمانی سهام توی ایران ارزش داشت و مردم سرمایه گذاری خوبی می کردند مثل سهام سیمان و غیره

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:16:25
    پاسخ
    2 78

    اگه کشور های همسایه قبول کنند با ارز خودشان با ما معامله کنند خوب چه مشکلی پیش میاد؟

  • رضا
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:19:50
    پاسخ
    59 0

    آقا ای چه سئوالیه؟ شما که نمی تونی آزاد و بدون ترس سئوال بپرسی چرا نظر سنچی میزاری؟

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:21:22
    پاسخ
    82 0

    مگه نظر مردم هم مهمه //ضمنا عمرا بشه اینکار رو کرد

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:22:24
    پاسخ
    3 68

    من به شخصه معتقدم در صورت ادامه سیاستهای کنونی دولت امریکا ، دلار نقش فعلی خود را از دست خواهد داد اما مسله گسترش تجارت با کشورهای دیگر در صورتی که مبنای اقتصادی داشته باشد نه سیاسی ، با هر ارزی مفید خواهد بود.

  • احمد
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:23:17
    پاسخ
    60 0

    خیر ایران وایرانی را قربانی سیاسیون نکنید

  • صادق راستگو
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:24:39
    پاسخ
    39 6

    1تولید فناوری های نوین و تجاری کردن آنها در تمام زمینه های پزشکی ، فضائی ،کشاورزی و ... تقربا بطور کامل منشا آمریکائی دارند و نیاز امروز بشر هستند پس کشوری که در این زمینه پیشرو باشد حاکم اقتصاد جهانی خواهد بود و پول او نیز حاکم خواهد بود . پس قدرت دلار ناشی از تولید فناوری های نوین و بروز است . بفرمائید که کشور چین جز سرقت مالکیت معنوی و صدور فناوری های سرقت شده به سایر کشور ها چه خدمتی به بشریت کرده است . همینطور کشور خشن روسیه جز فروش منابع زیرزمینی و تولید جنگ افزار چه هدمتی به بشریت در زمیه پزشکی صنعتی و کشاورزی کرده است . تولید هر فناوری نوین و تجاری کردن آن سال ها به تحقیق و توسعه و هزینه های کلان دارد ولی سرقت آن از در یک چشم بهم زدن اتفاق می افتد . خود قضاوت کنیید .

    • بی نام
      چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:58:04
      25 2

      دقیقا. کامپیوتر و سیستمهای عامل و اینترنت اختراع آمریکاست و هکرها و جاسوسها و خرابکارهای برتر هم روسی و چینی. اگر عدالتی باشه، روسها و چینیها باید به درک واصل شوند.

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:26:19
    پاسخ
    58 1

    اینها همه اش بازی با کلماته... مهم اقتصاد دلال پرور، نابه سامان و فاسد ماست و ووضعیت فلاکت باری که متاسفانه روز به روز هم داره بدتر میشه. طبقه متوسط وضعیف رو به نابودی است .

  • صادق راستگو
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:33:13
    پاسخ
    38 3

    2 کشور چین با باز شده بازار آمریکا در دو دهه گذشته از سطح زندگی پائین به حدودی متوسط دست یافته است . اگر بازار بزرگ آمریکا نبود تریلیاردها دلار عایدی چین از کجا تامین می شد . حتما از بوتسوانا و جزایر قناری . طنز قضیه در این است که امروز سرقت مالکیت معنوی توسط چینی ها توسط همان ابزاری انجام می شود که مبدا و گسترش آن آمریکائی بوده است اینترنت . جهانی را تصور کنید که در آن چینی ها در حامیت باشند . بفرمائید تمامی محصولاتی که امروز در دست شما خانه شما و زیر پای شما هستند و در سایر کشور ها تولید می شوند دسترنج مردمان چه کشوری بوده است که با حوصله فراوان در آزمایشگاه ها اشک ریختند عمر دادند هزینه کردند . آیا چین این بذل و بخشش را داشته و دارد . آخه ببینید ریشه کجاست کانه را ول کرید به پوسته چ

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:40:13
    پاسخ
    68 1

    اصلا برید با دینار کویت معامله کنید یا منات آذربایحان چه فرقی میکنه. ظاهرا متوجه نیستید که به خاطر اقتصاد بیمار دولتی و رانتی مون هست که ارزش پولمون نسبت به همه واحدهای پولی چه دلار چه پوند چه یورو ویا درهم امارات و.... به یک نسبت مشخص هر روز داره افت میکنه؟

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:40:15
    پاسخ
    56 2

    با این موافقم که به اندازه گلیم خود پایمان را دراز کرده و سرمان گرم کار خودمان باشد و به خروارها بدبختی و اشکال و کاستی اقتصاد و مدیریت خودمان قبل از انهدام همه زیر ساختهای کشور و رسیدن به نقطه بی بازگشت بپردازیم و از توهم ابر قدرت بودن نیز بیرون بیاییم. مگر نحوه بازی و اقدامات چین و روسیه و اروپا و حتی کره شمالی جلوی چشم سر و عقل برخی عزیزان اسمشو نبر نیست ؟ ...

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:43:17
    پاسخ
    2 79

    استفاده از ارزهای دیجیتال به جای دلار گزینه مناسبی هست.

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:48:00
    پاسخ
    64 1

    واقعا نظر ما تو اين زمينه مهمه؟

    • بی نام
      چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 18:48:13
      8 1

      برای سنجش آگاهی عمومی ، بله.

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 13:59:00
    پاسخ
    9 0

    همه کشورهای دنیا دوست دارند با ارز ملی خودشان داد و ستد کنند . امری که نشدنی است. یا باید با طلا این کار را بکنند یا یک واحد ارزی را همه قبول داشته باشند. ریال ما که ارزش و اعتباری نداره فرق اینکه با روبل یا یوان یا یورو یا دلار معامله کنیم چیه؟

  • سید
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 14:01:17
    پاسخ
    8 0

    فکر نکنم با همه کشورهای جهان ممکن باشه. فقط کشورهای که توسط آمریکا تحریم تجارت با دلار شدن ممکنه با هم به توافق برسن تا ارز جانشین پیدا کنن و البته باید گفت تاثیری در بالا بردن ارزش پول ملی نخواهد داشت. عوامل مهم تری در تایین ارزش پول ملی موثر هستن و تغییر نوع ارز چندان تاثیری ندارد.

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 14:15:00
    پاسخ
    25 1

    این مسخره بازیا چبه؟؟؟ دلار نباشه یورو باشه ارزونی میاد؟؟؟ گرفتین مارو؟؟ دلار مثل زبان انگلیسی بین المللیه و همه قبولش دارن البته بجز ما که خودمون انتخاب کردیم.

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 14:22:03
    پاسخ
    18 0

    این چنین گفتمانهایی تنها برای مصرف داخلی است. وگرنه کسی که اندک سواد اقتصادی و بازرگانی خارجی داشته باشد می داند عملا شدنی نیست.

  • امیرحسین
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 14:26:35
    پاسخ
    15 1

    اگر امکان پذیر بود تا الان کل دنیا این روش رو اعمال می کردن . چرا در تمام امور داخلی و خارجی سیاسی اجتماعی فرهنگی باید خلاف جریان رودخانه حرکت کنیم؟

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 14:33:15
    پاسخ
    7 1

    نظر سنجی اتی خبرانلاین ایا با جایگزینی داکسیروبیسین به جای اپیروبیسین در رژیم درمانی سرطان معده موافقید ی عده هم با سیکل ردی میان اظهار فضل میکنند

  • رضا
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 14:36:54
    پاسخ
    3 17

    کشورهای بزرگ با اقتصاد دانهای بزرگ خود به این نتیجه رسیده اند باید دلار حذف بشه . اقتصاد کشور ما کلا با 5 کشور صورت میگیرد که یک سوم آن را چین به عهده دارد ... فقط حذف دلار با چین باعث میشه یک سوم قیمت دلار ازش کم بشه . من متوجه نمیشم چرا سوال رو از مردمی میکنید که یک دقیقه هم در روز مطالعه ندارند ؟ چه برسه به مطالعه اقتصاد

    • بی نام
      پنجشنبه 22 شهریور 1397 - 00:06:32
      1 0

      دوست عزیز:اقتصاد این روزها به هم تنیده و غیر قابل جدا شدن هست.شما که اقتصاد دان هستی لطف کن و با پول کشور چین یک هواپیمای ساخت چین برای مملکت ما بخراصلا هواپیما نه یک موتور هواپیمای دست دوم از هواپیما های مستعمل چین به یوان یعنی واحد پول چین بخر.اصلا پول رد بدل نکنید بجای پول نفت پرداخت کن.این یک مثال کوچیک از این مساله هست که شما ها در توهم هستید و زیادی به چین و روسیه امید دارید.

  • ولید
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 14:40:42
    پاسخ
    6 0

    خیلی دلمون میخواد اما نمیتونیم، نمیشه

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 14:49:50
    پاسخ
    3 18

    سلام اصلا تفکر غرب گرایی از چه زمانی شکل گرفت؟ چهل سال؟ یا نه بیش از یک قرن؟ مگر مشکل امیرکبیر با همین تفکر غرب گرایی نبود؟ دوستی که فرمودند سرمان به کار خودمان باشد مگر سر دکتر مصدق به کار خودش نبود؟ مرحوم مصدق که با حماس، حزب الله ارتباط نداشت وتازه موشکی و هسته ایم نداشت؟ به همین خاک قسم دراز کشیدن مصدق روی صندلی آخرین جلسه دادگاه برای هر ایرانی با غیرتی گریه دارد بعد آمریکا سینه سپر کند که من سرنگونش کردم، تا زمانی که ما مثل پدران واجدادمان عاری از این امید واهی نجات بخشی غرب نشویم اوضاع همین است، اصلا شما در تاریخ یک نمونه معامله ما با غرب را بگو که غربی ها ما را فریب نداده باشند و تاریخ بعنوان قرارداد ننگین ثبت نکرده باشد؟ فقفط مشکل وابستگی به دلار نیست؛ افکار مستعمره مشکل ماست

    • بی نام
      چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 21:22:16
      0 0

      موضوع چیز دیگری است . کشوری که بخواهد با دنیا در بیفتد و موقعیت خودش را اثبات کند باید حتما قدرت اقتصادی داشته باشد . ما از لحاظ سیاسی هژمونی آمریکا را شکستیم اما چرا به دلار وابسته ماندیم این یعنی عقب ماندن اقتصاد از سیاست و جزیره ای عمل کردن

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 14:52:32
    پاسخ
    1 0

    بله

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 14:56:59
    پاسخ
    7 0

    اصلا معنی این کارو نمی فهمم. به نسبت دلار همه ارزهای دیگه گرون شدن. حالا شما با دلار مثلا خودرو یا کفش یا هر کوفت دیگه ای وارد کنید در میاد فلان قدر اگه با یوان وارد کنید یا با لیر وارد کنید هم همون فلان قدر در میاد. چه فرقی به حال مردم داره؟

  • مهدی
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 15:00:20
    پاسخ
    6 0

    مسئله جایگزینی ارز معاملاتی مسئله ساده ای نیست. ثبات ارزش دلار در مقابل ارزش سایر ارزها مهمترین دلیل محوریت دلار است. منحنی ارزش دلار در برابر سایر ارز ها و منحنی ارز های متفرفه به صورت دو به دو درشصت سال گذشته مقایسه کنید تا متوجه شوید نوسان در ارزش یک ارز در یک بازه زمانی چه تاثیری در ارزش دارایی های یک اقتصاد می شود.

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 15:10:12
    پاسخ
    6 0

    به اعتقاد من این کار در تجارت ما با کشورهای دگ فقط ب نفع طرف مقابل خواهد بود و ما دو چندان ضرر میکنیم اول بخاطر اینکه بیشتر وارد کننده هستیم دوم طرف مقابل هیچگاه ریال مارا بخاطر عدم ثبات ارزش و اعتبار قبول نخواهد کرد و ما مجبوریم کالایی ب کشور طرف مقابل داده پول واحد ان کشور را دریافت کنیم و با همان پول دوباره از ان کشور خدمات یا کالا دریافت کنیم شما بخوان اخر ماجرا ...

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 15:11:58
    پاسخ
    2 13

    هر سر بالائی یک سر پایینی هم دارد . دیر یا زود بالاخره دلار و امپراطوری دلار زمین خواهد خورد

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 15:13:37
    پاسخ
    15 0

    وقتی کسی نفت مارو نخره چه فذقی میکنه مبادلات با دلار باشه یا ارزی دیگر موضوع تحریم خریده

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 15:15:36
    پاسخ
    10 0

    آینه چون نقش توبنمود راست خودشکن آئینه شکستن خطاست سئوالی که فرموده ایدخیلی کودکانه بنظرمیآید ،مشکل ما دلارنیست مشکل ماارزش نزدیک به صفر پول ملی ماست حالاهرواحد پولی راجایگزین دلارکنیم به حال مافرقی نمیکند پول ما باسیاستهای پولی بانک مرکزی ومدیران اقتصادیمان ساعت بساعت کم ارزشتر وگرانی بیشتر میشودحالا اگرتولید بیشتروکاربیشترصورت گیردروندآن میتواند معکوس شود،ولی نه باسنگینتر کردن مالیاتها وبالا بردن بهرهای بانکی ونه با بگیر وببند های فعالیتهای سالم اقتصادی،،،مامشکل خودمانیم نه اَبرُوبادومَه وخورشیدُفلک،بجای تغیر همه چیز خودمانرا تغیر دهیم کاری ساده ولی برای ما تقریبا ناممکن.والسلام.

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 15:15:58
    پاسخ
    5 0

    اخه نظر ما چه تاثيري داره خبر انلاين كه مي پرسي؟اگه ما بگيم وقتشه كه دلار كنار گذاشته بشه چي فرقي خواهد كرد؟ايا توانش را داريم از نظر في؟ما در كجاي اقتصاد دنيا قرار داريم؟ايا اقتصاد ما در تجارت جهاني تاثيري هم دارد؟

  • چکیده
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 15:22:29
    پاسخ
    7 0

    ماتافته جدابافته ازاین جهان نیستیم همه کشورهاپذیرفته اند که مبنای دادوستدشان براساس دلار باشدبرای ماچه فرقی میکند ،اگرهم بخواهیم باارزهای دیگرکارکنیم کهبایدمابه التفاوت برابری ارزهاراهم پرداخت کنیم ،مشگل اقتصادما امریکا.... دلار....نیست ،مشگل اول وآخرمادرنوع اندیشه مسئولین کشوراست ،مادامیکه بااین رویه هستیم ارزش پولی کشور روزبه روز کاهش پیدامیکند.

  • تقی
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 15:35:18
    پاسخ
    3 0

    گیریم من موافق ویا مخالف قوانین بین المللی مالی چه میگویند

  • فرزانه
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 15:49:40
    پاسخ
    1 1

    برابر فرمایش دکتر ظریف،خود ما هم باید مثل کشورهای نرمال دیگر عمل کنیم.

  • منصور
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 15:59:24
    پاسخ
    0 2

    اگه با ریال ایران معامله انجام میشود موافقم. راه بهتر هم اینه که ما هم واحد پولمان را دلار کنیم.

  • محزون
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 16:10:08
    پاسخ
    0 1

    اگرچه در اینجا هم باز ارزش پول ها با دلار سنجیده می شود ولی قطعا بدلیل کاهش استفاده از دلار و کاهش نیاز به آن موثر خواهد بود خصوصا با حضور ترکیه و چین

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 16:15:14
    پاسخ
    13 0

    بس کنید این اراجیف چیه

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 16:43:46
    پاسخ
    33 0

    رفراندوم

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 16:49:26
    پاسخ
    16 2

    ما با تمام شدن این جنگهای بی حاصل موافقیم با همراه شدن با دنیا با پیشرفت با تمدن با اتفاقات خوب که سالهاست تجربه نکردیم...

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 17:08:31
    پاسخ
    16 1

    من با هر کاری که باعث قدرتمند شدن اقتصاد کشور بشه موافقم حتی به قیمت مذاکره مستقیم با امریکا ژاپن هم از امریکا ضربه خورد و چند شهر ژاپن توسط امریکا با خاک یکسان شد اما با سیاستی که داشت در همه زمینه ها پیشرفت کرد

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 17:14:37
    پاسخ
    2 9

    دلار مبنای تعیین ارزش پول ماست. وگرنه حجم زیادی از معاملات برای خرید کالا با دینار امارات انجام میشه.

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 17:22:36
    پاسخ
    2 6

    آری بله هیه نعم یس بابا به چه زبونی بگم تا خبر آنلاین بفهمه.

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 17:24:59
    پاسخ
    0 0

    ماییم و موج سودا

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 17:35:27
    پاسخ
    0 0

    در راستاي سياستهاي هميشگي و نخ نماي پاك كردن صورت مساله حالا گير داديد به معامله با ارز غير از دلار؟ اصلا با پول روسيه يا يوان چين يا حتي پول افغانستان معامله كنن. اون موقع مشكل حل ميشه؟؟؟؟

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 17:44:35
    پاسخ
    1 0

    بانک مرکزی ازچاپ ریال بی ارزش دست برداره.دلاره پول رسمی کشور بکنه.اینطوری ارزش دارایی مردم نابود نمیشه

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 17:45:10
    پاسخ
    0 0

    کاش می شد افکارمون رو عوض کنیم و به خودمون باور داشته باشیم

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 17:52:57
    پاسخ
    2 8

    صد در صد موافق هستیم ولی مدیران بانکی ما انقدر فعال نیستند که بتوانند توافق نامه های دوجانبه و چند جانبه ارزی با پول های ملی را با کشور های دیگر درست و حسابی عملیاتی کنند ولی دلار چون بستری آماده دارد و نیازی به هیچ کار اضافه ایی نیست مدیران بانکی ما هم به دلار چسبیده اند متاسفانه اینطوریه

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 17:53:53
    پاسخ
    8 0

    با پایان این توهمات توسط شما بیشتر موافقم

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 18:18:55
    پاسخ
    9 1

    اوکی دلار نباشد . فرض کنید ارزی محلی دو کشور برای داد و ستد باشد ان وقت معیار برابری نرخ ها با چیست؟ دلار معیار ارزش پولهای کشورها شده . حتی یوان چین هم ارزشش با دلار سنجیده میشود و هر یک یوان مثلا برابر با آ دلار است بنابراین فرض کن شما ۱۰۰۰ تومانت را هم با روبل روسیه یا لیر ترکیه بخواهی حساب کنی ان وقت معیار ارزش پول شما چیست؟ تمام پولهای دنیا غیرمستقیم با دلار سنجیده میشود.

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 19:11:37
    پاسخ
    15 0

    از طلا گشتن پشیمان گشته ایم/مرحمت فرموده ما را مس کنید

  • ارش
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 19:41:04
    پاسخ
    6 0

    من مخالفم.درسته که کشور ما چه درست چه غلط با امریکا مشکل بنیادی داره ولی اینکه فکر کنیم دلار قدرت خودشو در سطح جهان از دست میده ایده کشور هایی مثل چین و روسیه هس که بتونن دلار رو از چنگ کشور های خوشخیالی مثل ایران در بیارن وگرنه چرا خود چین از امریکا ذخایر دلاری بیشتری داره؟دلیل اینکه دلار قدرت خودشو از دست نمیده اینه که امریکا بر شریان های حیاتی اقتصاد دنیا تسلط داره و هنوز کشوری نتونسته جایگیزینی برای اون پیدا کنه.مثلا یکیش همین سرور ها و پروتکل های اینترنتی که به اصطلاح میگن اینترنت برای امریکاس.همین یه قلم رو شما ببین چقدر تاثیر گذاری داره.یا لایسنس محصولات تکنولوژیکی مثل پردازنده ها و سرورها و قطعات های تک و ..کاهش شاخص دلار در ماه ای اینده معیار نزول قدرت تاثیرگذاری دلار نیست

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 20:01:10
    پاسخ
    4 0

    بله اما کار راحتی نیست. منافع ملی ما حکم میکنه که اقتصاد قوی داشته باشیم و پولمون با ارزش باشه اما از سالهای اغازین دهه پنجاه تا کنون فارغ از نوع حکومت، تفکراتی سکان اقتصاد رو در دست داشتن که بدون در نظر گرفتن منافع ملی چهانی سازی رو به عنوان الگوی اقتصادی انتخاب کردن. برای حرکت بسوی پول قوی اول باید منافع ملی مون رو در عرصه اقتصاد باز تعریف کنیم.

  • غفور
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 20:03:54
    پاسخ
    12 1

    حجم مبادلات دلاری در سطح دنیا بیانگر این است که دلار به هیچ وجه جانشین ندارد

  • م.ر.ث
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 20:17:41
    پاسخ
    13 0

    به نظر من بانک مرکزی را مستقل و هیئت امنایی کنند و دست دولت ها از بانک و منابع آن خارج شه، از همه کار بهتر و اثربخش تره... نمایندگان مجلس باید با قاطعیت پای کار بیان و با الگوگیری از مدل های موفق و بومی کردن آن، این مشکل ساختاری رو یکبار برای همیشه حل کنند

  • چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 20:25:05
    پاسخ
    1 0

    این سئوال را باید اقتصاددانان جواب بدن

  • چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 21:26:59
    پاسخ
    1 0

    قبل از معالمه غیر دلاری باید مبارزه ای جدی با فساد صورت گیرد . فساد اقتصادی بزرگترین بحران امروز ایران است

  • بی نام
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 21:27:17
    پاسخ
    1 0

    پول ایران قدرت پیدا کنه میشه هر کاری کرد . مگ ه تا چند سال پیش پول ایران را تو عراق و سوریه و عربستان قبول نمی کردند . چی شده امروز نمی یگرند .ر یشه رو درست کنید همه چیز درست میشه

  • رضا
    چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 22:27:09
    پاسخ
    1 1

    هر موقع حیات بدون اب مقدور بشه ، اقتصاد بدون دلار هم مقدور میشه

  • بی نام
    پنجشنبه 22 شهریور 1397 - 00:28:44
    پاسخ
    0 0

    راهش حل مشکلات اقتصادی است

  • بی نام
    پنجشنبه 22 شهریور 1397 - 00:34:01
    پاسخ
    1 0

    فعلا هیچ کاری نکنیم بهتره

  • آرش
    پنجشنبه 22 شهریور 1397 - 02:34:15
    پاسخ
    1 0

    تمام ارزها وابسته به دلار هستند.دلار حدف بشه با یورو معامله کنیم قبمت یورو پایین میاد؟

  • پنجشنبه 22 شهریور 1397 - 07:09:41
    پاسخ
    1 0

    الان ارزش برابری ریال و روبل مثلا مقل سابقه؟ نه دااداش پول ما در برابر همه ارزها فروریخته

  • بی نام
    پنجشنبه 22 شهریور 1397 - 10:56:43
    پاسخ
    0 0

    یکی از بزرگترین مشکلات جامعه مصرف افسارگسیخته در همه زمینه هاست که باید به صورت همگانی برای مهار آن بسیج شویم .

  • بی نام
    پنجشنبه 22 شهریور 1397 - 11:54:11
    پاسخ
    0 0

    مابایدباتمام کشورهای دنیاارتباط داشته باشیم اونم ازنوع خوبش

  • بی نام
    پنجشنبه 22 شهریور 1397 - 12:19:42
    پاسخ
    0 0

    مشکل ارز در ایران تا چند ماه آینده حل خواهد شد در آمد نفت ایران و مشخص شدن برجام وضعیت بلا تکلیفی ایران را مشخص می کند فروش نفت ایران در جند ماه گذشته خوب بوده و صادرات ایران نیز افزایش یافته برزخ برجام نیز مشخص می شود و نقش راه ایران تا 13 ابان هموار می گردد آینده با تمام سیاه بینی ها روشن است فقط باید صبر کرد

  • بی نام
    پنجشنبه 22 شهریور 1397 - 13:54:54
    پاسخ
    2 0

    برو بابا خبر انلاین مردم گذاشتی سر کار /

  • مراد
    جمعه 23 شهریور 1397 - 00:08:10
    پاسخ
    1 0

    سلام .نه موافق نیستیم

  • بی نام
    جمعه 23 شهریور 1397 - 04:12:41
    پاسخ
    2 0

    زحمت ندهید به خودتون که بپرسید چون مهم نیست

  • بی نام
    جمعه 23 شهریور 1397 - 09:11:14
    پاسخ
    1 1

    ما باید بیت اویل را ایجاد کنیم قویترین پول دنیا پولی که پشتوانه ان نفت و گاز است هر یک واحد پول ان یک بشکه نفت ما قویترین واحد پول دنیا را میتوانیم داشته باشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • بی نام
    جمعه 23 شهریور 1397 - 15:12:37
    پاسخ
    0 0

    این چه سوالیه؟ معلومه که موافقیم. ببینیم بعد دیگه چه بهونیه برای این همه گرونی دارن؟

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

پربیننده‌ترین