۰ نفر
۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
تصاویر | زنگ خطر برای ناتو به صدا درآمد

ارتش روسیه با ادغام نیروهایش با چین، یکی از بزرگترین مانورهای نظامی، تا به امروز را آغاز کرده است. حدود ۳۰۰ هزار نیروی روسی با مشارکت ۳۰ هواپیما از یگان‌های نیروی هوایی چین و مغولستان در این رزمایش‌ها حضور دارند.

مانور نظامی روسیه و چین

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه اکسپرس، این مانور موسوم به ووستوک ۲۰۱۸ از سوی ناتو به عنوان تدارکات برای "درگیری تمام عیار" محکوم شده است. وزارت دفاع روسیه هم تصاویری از هواپیماها، بالگردها، کشتی‌ها و خودروهای نظامی شرکت‌کننده در این مانور گسترده که از ۱۱ تا ۱۷ سپتامبر در مناطق مرکزی و شرقی روسیه برگزار می‌شود، منتشر کرد.

گمان می‌رود این بزرگترین مانور نظامی روسیه از پایان دوران جنگ سرد باشد. همزمان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در جریان نشست اقتصادی ولادیوستوک روسیه که ۱۱ تا ۱۳ سپتامبر برگزار می‌شود، مذاکره کردند. این رهبران به همکاری برای مقابله با مشکلات بین‌المللی متعهد شده‌اند.


پوتین با اذعان به اینکه روسیه روابط نزدیکی با چین ایجاد کرده است، گفت: "ما مناسباتی ارزشمند در زمینه‌های سیاسی‌، امنیتی و دفاعی داریم." رئیس‌جمهوری چین هم که با آمریکا درگیری مناقشه تجاری است، معتقد است ایجاد مناسباتی قدرتمند با روسیه حیاتی است. او افزود: "معتقدم دوستی میان دو کشور همچنان در حال قوی شدن است." این در حالی است که به دنبال درگیری‌های جاری در اوکراین و سوریه و همچنین حمله با عامل اعصاب در انگلیس، تنش‌ها میان روسیه و غرب شدت گرفته است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت مانورهای مذکور جزو بزرگترین مانورهایی است که تاکنون برگزار شده است و ۳۰۰ هزار سرباز، ۳۶ هزار خودروی نظامی، ۱۰۰۰ هواپیما و ۸۰ ناو رزمی در آن مشارکت‌ دارند. این مانورها هم به لحاظ وسعت و هم میزان نیروهای شرکت‌کننده حجمی بی‌سابقه دارد. تصور کنید ۳۶ هزار خودروی نظامی هم‌زمان حرکت کنند و تانک‌ها، نفربرهای زرهی، خودروی جنگی پیاده‌نظام و سایر ادوات جنگی در شرایطی نزدیک به موقعیت رزمی فعالیت کنند.

حدود ۳۰ هواپیما از نیروی هوایی چین در این مانورهای پنج روزه شرکت دارند. چین تاکید دارد این عملیات "علیه هیچ طرف یا کشور سومی" نیست اما هدفش تمرکز بر "دفاع، قدرت شلیک و ضد حمله" است. شمار نیروهای شرکت‌کننده در ووستوک ۲۰۱۸ دو برابر کل تعداد نیروهای مسلح انگلیس است که تعدادشان ۱۵۰ هزار تن است. روسیه از تازه‌ترین سخت‌افزارهای نظامی شامل موشک‌های اسکندر که قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای است، تانک‌های تی‌-۸۰ و تی-۹۰ و جنگنده‌های جدید سوخو-۳۴ و سوخو-۳۵ رونمایی کرده است.

ناوگان دریایی روسیه هم چندین ناوچه مجهز به موشک‌های کالیبر که در سوریه مورد استفاده قرار گرفته است، ارسال کرد.طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، فناوری ضد هواپیما در کانون مانورهای مذکور است اما اصلی‌ترین مانور امروز چهارشنبه انجام خواهد شد.

دیلان وایت، سخنگوی ناتو پیشتر هشدار داده بود روسیه در حال جمع کردن توان نظامی خودش است. او گفت: "این الگویی است که ما بارها شاهد آن بودیم، یک روسیه قاطع‌تر همراه با افزایش بودجه نظامی و حضور نظامی." با این حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین ماه گذشته گفت "قابلیت روسیه در دفاع از خودش در موقعیت بین‌المللی کنونی موجه، ضروری و بدون جایگزین است."

مانور نظامی روسیه و چین

مانور نظامی روسیه و چین

 

مانور نظامی روسیه و چین

 

مانور نظامی روسیه و چین

 

مانور نظامی روسیه و چین

 

مانور نظامی روسیه و چین

 

مانور نظامی روسیه و چین

 

مانور نظامی روسیه و چین

 

مانور نظامی روسیه و چین

 

مانور نظامی روسیه و چین

 

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
    2 1
    کشورهای اسیایی هم می توانند برای حمایت از منافع خود ناتوی اسیایی داشته باشند. اینگونه شود، پیشرفت کشورهای اسیایی بیشتر است. ناتوی امریکایی برای غارت کشورهای اسیایی و تسلط بر منابع انهاست و ناتوی اسیایی می تواند در جهت حفظ منابع و منافع کشورهای اسیایی و در جهت پیشرفت و ابادانی و خودکفایی و استقلال کشورهایشان شکل بگیرد