چهارشنبه 28 شهریور 1397
پنجشنبه 22 شهریور 1397 - 14:49:50 چاپ

فصل ِ حساسیت فصلی/ با این راهکار‌ها از حساسیت فصلی در امان بمانید

جامعه > سلامت - تحقیقات اخیر نشان می دهند که آشفتگی فصلی، یا به عبارتی افسردگی فصلی به علت افزایش سطح هورمون سروتونین (به علت کاهش پروتئین انتقال دهنده ی آن(SERT)) در فصل پاییز و زمستان است.

به گزارش خبرآنلاین، اختلال یا آشفتگی فصلی (SAD) یکی از حالت های افسردگی است که هرسال در یک زمان مشخص، از ابتدای فصل پاییز آغاز می شود و در طول زمستان هم ادامه می یابد. حدود پانصد هزار نفر در آمریکا تحت تأثیر SAD قرار می گیرند این درحالی است که ده الی بیست درصد از مردم آمریکا از افسردگی در فصل زمستان (حالت خفیف تری از افسردگی فصلی) رنج می برند.

علائم این اختلال مشابه افسردگی بالینی بوده و شامل اضطراب، اندوه، زود رنجی، کناره گیری از جمع، عدم توانایی تمرکز و خستگی مفرط است.

دلیل دقیق افسردگی فصلی نامشخص است اما مطالعات اخیر حاکی از آن است که کاهش نور خورشید در فصل های پاییز و زمستان باعث آن است. بدین شکل که کاهش تابش نور خورشید می تواند موجب عدم تعادل فعالیت های شیمیایی مغز و انتقال دهنده های عصبی شود که بر تغییر خلق تأثیر دارد.

حساسیت فصلی

راه های مقابله با افسردگی فصلی

تغذیه مناسب و مصرف کربوهیدرات کمتر: تحقیقات نشان می دهند که افراد مبتلا به افسردگی فصلی اغلب از غذاهایی با کربوهیدرات بالا مثل شیرینی و مواد غذایی حاوی نشاسته، استفاده می کنند و معمولا در این فصول تمایل بیشتری به غذا خوردن دارند پس حجم بیشتری از این مواد مصرف می کنند.

در فصل زمستان از آن جا که نور خورشید کمتری دریافت می کنیم، با کاهش سطح ویتامین D روبرو خواهیم بود. پس بهتر است از مواد غذایی حاوی این ویتامین استفاده کرده و یا به صورت دارویی ویتامین D بدن را تأمین کنیم.

سعی کنید فعال بمانید: از آن جا که علایم افسردگی فصلی خستگی و بی حالی است، محققان عقیده دارند که فعالیت بدنی با افزایش سطح انرژی و کاهش بی حالی می تواند در بهبود افسردگی مؤثر باشد.

گوشه گیر نباشید: در روز های دلگیر پاییز و زمستان از فعالیت های اجتماعی و خارج از محیط بسته غافل نشوید. ارتباط با خانواده، و دوستان باعث می شود که احساس کنید اجتماعی تر و در نتیجه شادتر هستید.

تأمین نور مورد نیاز بدن با روش نور درمانی: برای این روش نیازمند به یک باکس نور هستید که حتماً بای فاقد امواج فرا بنفش باشد. با قرار دادن باکس نور در جایی مناسب در محل کار یا منزل، هر روز حدود بیست الی نود دقیقه جلوی آن بنشینید. این روش تا حدودی می تواند منبعی برای تأمین نور مورد نیاز باشد.

۴۲۴۲

کلید واژه‌ها : سلامت گوش - سلامت خانواده - سلامت -
ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

پربیننده‌ترین