سه شنبه 3 مهر 1397
شنبه 24 شهریور 1397 - 08:01:00 چاپ

روش جدید کاهش عوارض جانبی داروهای سرطان

دانش > پزشکی - ایرنا نوشت: محققان دانشگاه کپنهاگ دانمارک به روشی دست یافتند که با استفاده از داروهای مبتنی بر پروتئین، عوارض جانبی داروی سرطان را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌‎دهد.

تحقیقات در زمینه پروتئین‌ها به یکی از پرکاربردترین و مهیج‌ترین حوزه های علم پزشکی بدل شده است؛ چراکه امکان ساخت دارو ها و توسعه روش‌های موثرتری را برای انواع بیماری‌ها از جمله سرطان و دیابت در اختیار محققان قرار می‌دهد. از طرفی پروتئین‌ها ساختارهای شیمیایی بسیار پیچیده‌ای دارند که امکان تغییر، اصلاح و دستکاری آنان را دشوار می‌کند.
محققان برای حل این مشکل به یک روش تغییر پروتئین دست یافتند که پیشرفت بزرگی در زمینه داروهای مبتنی بر پروتئین محسوب می‌شود و از طرفی عوارض جانبی درمان را کاهش می‌دهد. در واقع پروتئین‌ها مانند یک گلوله نخی هستند که اسیدهای آمینه نقش الیاف را بازی می‌کنند.
محققان با استفاده از این شیوه جدید می‌توانند از ساختار پیچیده پروتئین برای دارورسانی یا حمله به سلول‌های بیمار استفاده کنند. برای مثال می‌توان این ساختار پروتئینی را با مولکول‌های سمی ترکیب کرد تا به سلول‌های تومور، بدون کوچکترین آسیب به سلول‌های سالم، حمله کنند، و همچنین می‌توان این ساختار پروتئینی را با عوامل فلوروسنت ترکیب کرد تا مسیر خاصی را در بدن ردیابی کنند.
استفاده از داروهای مبتنی بر پروتئینی که به این روش تولید می‌شوند، نسبت به داروهای رایج شیمی درمانی عوارض جانبی بسیار کمتری دارند.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.