ایرنا نوشت: شبکه تلویزیونی روسیا الیوم به نقل از یک سیاستمدار شیعه عراقی گزارش داد که به باور وی «عادل عبدالمهدی» وزیر پیشین نفت و عضو سابق مجلس اعلای اسلامی عراق، محتمل ترین گزینه برای تصدی جایگاه نخست وزیری عراق است.

 این مسؤول عراقی که خواست نامش فاش نشود، یکشنبه شب با بیان این که رقابت میان عبدالمهدی و دیگر نامزدها همچنان ادامه دارد، اما کردها، شیعیان و سنی ها برای انتخاب وی به عنوان نخست وزیری توافق دارند، افزود: عبدالمهدی برای موافقت با نخست وزیری، منتظر موافقت آیت الله «سیستانی» مرجع عالیقدر شیعه است.

این مقام عراقی فاش کرد: عبدالمهدی به گروه های سیاسی عراق اعلام کرده که بدون موافقت مرجعیت دینی، نمی تواند نخست وزیری را بپذیرد.

عبدالمهدی سیاست‌مدار، اقتصاددان شیعه عراقی و وزیر نفت پیشین عراق است. وی در سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ یکی از دو معاون رئیس‌جمهوری عراق و در دولت موقت این کشور پس از سقوط صدام، وزیر دارایی بود.

عادل عبدالمهدی

گمانه زنی ها برای انتخاب عبدالمهدی به عنوان نخست وزیر پس از آن منتشر می شود که نام سه نامزد جدید دیگر در رایزنی های فراکسیون های بزرگ پارلمانی عراق مطرح شده بود.

این سه نفر شامل 'مازن الاشیقر الموسوی' از اهالی کربلا، 'علی یوسف الشکری' و 'عدنان الزرفی' از استان نجف سه چهره مطرح کنونی برای تصدی پست نخست وزیری عراق هستند.

همزمان با گفت وگو ها برای انتخاب نخست وزیر عراق،تکلیف رئیس پارلمان این کشور نیز بالاخره مشخص شد و «محمد الحلبوسی» استاندار سابق الانبار از فهرست انتخابی«الانبار هویتنا» با رأی اکثریت نمایندگان، چهارمین رئیس مجلس عراق پس از سقوط حکومت دیکتاتوری صدام در سال 2003 میلادی شد تا جوانترین رئیس پارلمان در خاورمیانه لقب گیرد.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =