برایان هوک:به دنبال امضای عهدنامه‌ای جدید با ایرانیم

«برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در پرونده ایران روز چهارشنبه بار دیگر از توافق هسته‌ای به دلیل متوقف نکردن برنامه موشکی ایران انتقاد کرد و از کشورهای جهان خواست در فشار به ایران به آمریکا بپیوندند.

به گزارش العالم، هوک در نشستی به میزبانی اندیشکده «هادس» درباره برنامه موشکی ایران صحبت می‌کرد، گفت: «توافق هسته‌ای، سرعت پیشرفت برنامه موشکی ایران را کاهش نداد... آن‌ها دارند این موشک‌ها را به عراق، سوریه و یمن هم منتقل می‌کنند.»

هوک با انتقاد از کاهش تحریم‌های ایران پس از توافق هسته‌ای، گفت: «فکر می‌کنم برجام بر اساس این فرض غلط شکل گرفت که کاهش تحریم‌ها این رژیم را معتدل می‌کند.»

این مقام ارشد دولت آمریکا با بیان اینکه واشنگتن مجموعه گسترده‌ای از تحریم‌ها را علیه ایران به کار می‌گیرد، گفت هدف از تحریم‌ها این است که ایران بر سر دو راهی تغییر رفتار یا انزوا قرار گیرد.

وی که کشورش به دلیل خروج از برجام مورد انتقاد جامعه بین‌الملل قرار گرفته، گفت واشنگتن در قبال ایران رویکردی چندجانبه‌گرایانه دارد و از کشورهای جهان می‌خواهد ایالات متحده را در فشار به ایران همراهی کنند.

او در بخش دیگری از این نشست به مسئله سوریه پرداخت و گفت: «ما به نحوی فزاینده [درباره اوضاع سوریه] نگران هستیم. همانطور که وزیر [خارجه] [مایک] پامپئو گفت، همه نیروهای تحت فرماندهی ایران باید سوریه را ترک کنند. این بخشی از طرحی است که برای حل و فصل سیاسی بحران داریم.»

هوک با استقبال از توافق روسیه و ترکیه برای ایجاد منطقه عدم درگیری در «ادلب»، گفت این توافق برای پیشبرد روند حل و فصل سیاسی بحران، «فضای تنفس» ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به انتصاب «جیم جفری» به عنوان نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور سوریه، گفت پایان دادن به حضور نظامی ایران در سوریه، یکی از اولویت‌های آمریکا است. او گفت: «این یک اولویت دیپلماتیک برای جیم است. اولویت من هم اعمال فشار کافی به ایران است که محاسبات ایران درباره حضور در سوریه و همچنین عراق را تغییر یابد.»

او خواسته‌های ۱۲ بندی پامپئو از ایران را دارای حمایت جهانی توصیف کرد و گفت پیش از خروج آمریکا از برجام هم واشنگتن و اتحادیه اروپا در آستانه توافق بودند و صرفا در مورد بند «غروب آفتاب» یعنی زمان انقضای محدودیت‌های هسته‌ای ایران به توافق نرسیدند. او گفت: «ایران آنقدر اعتماد جلب نکرده که بتوان محدودیت‌های هسته‌ای این کشور را رفع کرد.»

وی ادامه داد:  ایالات متحده به دنبال مذاکره درباره امضای پیمانی با ایران است که هم برنامه هسته‌ای و هم برنامه موشکی ایران را در بر بگیرد. "توافق تازه که ما امیدواریم بتوانیم با ایران امضا کنیم مثل قبلی یک توافق شخصی میان دو دولت نخواهد بود، ما به دنبال یک عهدنامه هستیم."

هوک تصریح کرد که با وجود اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا درباره مذاکره با ایران، رهبران جمهوری اسلامی علاقه‌مند به گفت‌وگو نیستند. ترامپ بارها درباره امکان مذاکره مستقیم با ایران با هدف یافتن جایگزینی برای توافق هسته‌ای (برجام) صحبت کرده است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
    34 20
    آخر و عاقبت این دو مملکت جنگه
  • بی نام A1 ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
    35 2
    فقط در توافق جديد احترام به حقوق شهروندي و ازادي در انتخاب دين و پوشش هم حتما آورده شود.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
    0 10
    جالب امضا کنندگان برجام حاضر به یک معذرت خواهی خشک و خالی هم نیستن
  • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
    0 0
    آمریکا تنها کشوری است که از سلاح هسته ای استفاده کرده چرا باید حرفش را قبول میکنید ویا باآنها در خصوص هسته ای تفاوق نامه امضاءمیکنید کشوری که خودش نقض قانون کرده جطور جامعه بین المعل به آنها اجازه میدهد که به دیگر کشورها در مسائل هسته ای زور بگوید/آمریکا 8سال به صدام کمک کرد بعد چه بلایی به سرش آمد این بلا بر سر پادشان سعودی نیز خواهد آمد مطمئن باشید ضعفا پیروز هستن در برابرمتجاوزان /