یکشنبه 29 مهر 1397
پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 07:51:57 چاپ

چرا برجام را پاره نکردیم؟

کنگره نپذیرفت هزینه خروج از برجام را به دوش بگیرد | ظریف: صبر ایران اندازه دارد

بین الملل > دیپلماسی - اگر تلاش اروپایی‌ها دربارۀ ایران راضی‌کننده باشد، ایران حتی پس از نیمه آبان ماه، به همکاری با اروپا برای حفظ برجام ادامه دهد، اما اروپا باید بداند ایرانی‌ها بیش از این صبور نخواهند بود.

محمد اکبری: شاید برخی سخن از برجام را موضوعی تاریخ گذشته و کند و کاو در آن را بیهوده قلمداد کنند و با یک قضاوت یک طرفه ایران را بازنده بازی توافق هسته‌ای بدانند. اما برعکس آنها که بدون مطالعه و در نظر گرفتن شرایط خاص ایران و فضای تعاملی که برجام برای ایران ایجاد کرده، آن را کلاه بزرگ امریکا برای ایران عنوان میکنند، این توافق هنوز با خروج امریکا از آن نیز برای ایران مفید و سازنده است.

رهبری ایران نیز در جواب این سوال که چرا با وجود پاره کردن برجام از سوی امریکا ان را آتش نمی‌زنید به صراحت گفت تا زمانی که این توافق به سود ایران باشد از آن خارج نمی‌شویم.

ترامپ و موگرینی

در مورد اینکه چرا برجام از ابتدا برای ایران مفید بود و هم اکنون نیز هست دلایل بسیاری وجود دارد. بسیار ساده است که کشوری از توافق خارج میشود که انرا به نفع خود نداند. از این رو طبیعی است که طرف نگران و متضرر برجام (البته این توافق برد برد بوده و هر کدام درصدی از آنچه میخواست را بدست اورده نه همه آن را) امریکای ترامپ بوده است که از ان خارج شد.

برجام توافقی مرده است؟
ترامپ بارها تکرار کرده است برجام ننگین ترین، شرم اورترین و بدترین توافق برای امریکا بوده است. از این رو همه سعی خود را کرد تا کاری کند ابتدا ایران خود از برجام خارج شود. با تحت فشار قرار دادن و نقض روح برجام و همچنین نادیده گرفتن این توافق با جلوگیری از مبادلات بانک های بزرگ با ایران، این تلاش پیش برده شد. اما ایران مزایای این توافق را بیشتر از معایب ان میدانست و در آن ماند.

پس از ان ترامپ وارد مذاکره و تهدید اروپایی ها شد تا آنها پلن جدیدی برای برجام پیدا کنند. ترامپ دست روی فعالیتهای منطقه ای و برنامه موشکی ایران گذاشت تا اروپایی ها را پیشیدم به خروج از توافق هسته ای با ایران کند. اما اروپایی ها حتی به قیمت چالش با امریکا در موضوعاتی دیگر زیر بار برهم زدن توافق با ایران نرفتند.

ترامپ پس از ان توپ را به زمین کنگره انداخت‌‌. اما کنگره هم نپذیرفت هزینه خروج از برجام را به دوش بگیرد. در نهایت ترامپ در حالی که تلاش بسیاری می‌کرد هزینه زدن زیر میز برجام را با اروپایی ها تقسیم کند، به دلایلی خاص که از نظر ترامپ ادامه آن به نفع امریکا نبود، از برجام خارج شد.

ترامپ دلیل خروج از برجام را ادامه فعالیتهای منطقه ای ایران، ازادی در تولید و آزمایش موشکی، فعالیتهای آزادانه بانکی و افزایش تعاملات این کشور میدانست در حالی که امریکا از این موضوع نمیتوانست منتفع شود.

این وضعیت منجر به تبدیل ۵+۱ به ۴+۱ و قرار گرفتن اروپایی ها به علاوه روسیه و چین در مقابل ایران شد. این ۵ کشور و مخصوصا اروپایی ها باید ساز و کاری برای منتفع شدن ایران از برجام تعریف میکردند تا ایران همچنان به ماندن در برجام تشویق شود. اما از زمان خروج امریکا از برجام بیش از ۴ ماه گذشته و ساز و کار دقیقی برای این موضوع شکل نگرفته است.

همین است که ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با اشپیگل از زبان سخت استفاده کرده و به اروپایی ها نهیب میزند که این روند باید زودتر به نتیجه برسد زیرا که ایران تا ابد صبور نخواهد بود.

چرا ایران منتظر اروپا می‌ماند؟
اروپایی ها بازیگران صبوری هستند که هر اقدامی را سعی میکنند سر حوصله، دقیق و با کمترین هزینه انجام دهند. اول اینکه اتحادیه از ۲۸ کشور تشکیل شده که همکاری و هماهنگی یک موضوع با همه انها زمانبر است. دوم اینکه انها تلاش میکنند در این شرایط خاص راهی را ایجاد کنند که قانونی و بدون مشکل باشد و در میانه راه نیاز به تغییر مسیر هم نباشد.

چرا ایران هنوز صبور بوده و از برجام خارج نشده، از این روست که تلاش اروپایی ها و مهمتر از ان حمایت تمام و کمال سیاسی از برجام را مناسب دانسته و ادامه ان را به سود دو طرف میبیند.

با همه این وجود اروپایی ها باید در فرصت باقی مانده دو موضوع را در رابطه با ایران تعیین تکلیف کنند. اولی فروش نفت ایران و دوم برگشت پول ان. هر چند حضور شرکت‌های اروپایی در ایران اهمیت دارد اما در مرحله دوم پس از نفت و پول ان است. ایجاد سازوکار بانکی مناسب برای تسهیل دریافت و پرداخت و استفاده مشتری‌های نفتی ایران هم‌چون چین و هند از آن می‌تواند برجام را نجات داده و ادامه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اتحادیه اروپا را هم‌چنان منجر شود.

52312

70 دیدگاه
  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 09:35:26
    پاسخ
    96 66

    همزمان با دور دوم تحریم ها برجام پاره شده هر دلار به 50,000 تومان خواهد رسید موفق باشید

    • الکس
      پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 15:21:51
      106 8

      برجام را پاره نکردیم جاش پول ملی را تیکه تیکه کردیم

    • بی نام
      پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 15:35:31
      45 17

      همین حالا هم تقاضای زیادی بری دلار 14000هرار تومانی نیست وقتی تقاضایی هم نباشه افزایش قیمت محاله حالا دلار 50000 که سهله بشه پانصد هزار تومان

    • با نام
      پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 18:32:14
      19 17

      شما که اینگونه می پنداری، چرا وقت میگذاری کامنت بنویسی؟ اموالت را به دلار تبدیل کن و دیگران را هم در بی خبری نگهدار تا بیشتر سود ببری.

    • بی نام
      جمعه 30 شهریور 1397 - 10:53:37
      28 0

      خودمان هم داریم تکه تکه میشیم

    • بی نام
      جمعه 30 شهریور 1397 - 18:11:18
      7 1

      به دور دوم تحریم ها دلت را خوش نکن. موفق باشی.

    • بی نام
      شنبه 31 شهریور 1397 - 13:09:34
      0 2

      عزیزی که منتظر دلار پنجاه هزار تومانی هستی، اگر دلار داری هر چه سریعتر بفروش. قیمت دلار پایین می آید. نگی که نگفتم. عجله کن موفق باشی.

    • بی نام
      شنبه 31 شهریور 1397 - 16:20:05
      0 0

      ببخشید اشتباهی به الکس منفی دادم

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 10:11:20
    پاسخ
    14 98

    اشتباه ترامپ و افراد همسو با او این بود که فکر می کردند ما با امریکا مذاکره کردیم در صورتیکه ما با شورای امنیت سازمان ملل مذاکره می کردیم. حالا هم اگر کل اعضای این شورا از برجام خارج شوند این توافقنامه خود به خود از بین خواهد رفت اما هنوز که اینگونه نشده. پس ما چرا عجله کنیم؟ با از بین رفتن برجام هم دنیا به آخر نمی رسد.

    • بی نام
      پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 13:53:17
      24 4

      واسه اینکه دنبال اروپا هستیم

  • پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 10:19:39
    پاسخ
    5 57

    تحلیل عالی

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 10:44:41
    پاسخ
    62 0

    سوال اینه که چرا با اینکه سه سال هست از برجام میگذره اما چرا اروپایی ها این اقدامات رو از زمان تصویب برجام اجرا نکردند؟؟یعنی قابل باور هست که اروپا انتظار همچین روزهایی رو نداشته یا نمیخواست اجرا کنه؟؟ اگر اروپا همان زمان این اقدامات رو انجام میداد الان جای پای شرکتهای اروپایی محکم میشد و آمریکا هم نمی توانست براحتی برجام رو پاره کنه. نکته دیگه اینه این بازی اروپا دقیقا مشابه سالهای 8284 هست.اروپا از روی عمد میخواد پروسه ارائه بسته خودشو به تاخیر بندازه تا ایران بیاد سر میز مذاکرات گسترده تر یا اینکه ایران خودش از برجام خارج بشه یا اینکه به همین میزان برجام ادامه بده .تعهد حداکثری ایران به برجام وحداقلی اروپا با وجود خروج همه شرکتها وهواپیماهای کشورهای اروپایی

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 11:30:25
    پاسخ
    132 8

    چون جمهوری اسلامی چاره ای جز حفظ برجام نداره.

    • بی نام
      پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 13:03:11
      28 3

      درست گفتی جوری نوشته شده که حالا حالا ایران مجبور به اجرای اونه چه به مزاق کسی خوش بیاد چه نیاد چون بندایی توی اون بود که اگه فراموش نکرده باشیدوزارت خارجه امریکا سند انگلیسی اونو رو کرد اما ایران اون زمان گفت درست نیست پس همون که اونا روکرده بودن درست بوده

    • پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 13:28:46
      51 98

      اگر عرصه را بر ما تنگ کنند واقعه ی عاشورا را تکرار خواهیم کرد راهکار بسیار است اما با مدیران غربگرایی که تمام توجهشان معطوف به ان سوی مرز هاست و اعتقادی به توانایی های داخلی ندارند به هیچ جا نخواهیم رسید

  • بهنام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 11:34:37
    پاسخ
    82 4

    حداقل اروپایی ها تو این برهه حساس پوشک و شیرخشک مون رو هم تامین نکردن که آدم یه کورسویی امید بهشون داشته باشه. دیگه انصافا این میتونست کف خواسته ها باشه.

  • شمس تبریزی
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 11:49:35
    پاسخ
    58 6

    برار عزیز، نوشته اید « اما اروپایی ها حتی به قیمت چالش با امریکا در موضوعاتی دیگر زیر بار برهم زدن توافق با ایران نرفتند». برهم زدن توافق یعنی چه؟ خودتان که دارید تیتر خروج شرکت های اروپایی را یکی پس از دیگری میزنید. فروش هواپیما و کیک زرد چه شد؟ اروپا باید چه کند تا شما باور کنید توافق را بر هم زدن؟ باید همین چند تا بانک زپرتی را هم از معامله منع کنه یا موگرینی باید مثل ترامپ علنا خروج از برجام را در نشست خبری مطرح کنه تا شما باورتان شود؟

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 12:08:23
    پاسخ
    51 1

    کاش 1 5 قضیه پوشک رو حل کنه

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 12:11:26
    پاسخ
    26 82

    قظعا یک روزی امضا کنندگان برجام شرمنده ملت خواهند شد .

    • بی نام
      پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 20:21:26
      23 4

      خیلی ها باید همین امروز شرمنده باشند . آنهایی که اینهمه هزینه را به کشور تحمیل کردند ، دلواپسین و....البته رو که رو نیست سنگ پاست . در حال حاضر فقط مردای ایرانی شرمنده ی سفره ی خالی زن وبچه شونن . بقیه خودشونو زدن به اون راه . انگار نه انگار که اتفاقی افتاده

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 12:11:47
    پاسخ
    28 21

    عهد نامه برجام مرده متولد شد

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 12:12:42
    پاسخ
    30 61

    چه کلاه گشادی سر ایران گداشته شد کلی عقب نشینی کرد و در مقابل پوشک هم بهش ندادن

    • بی نام
      پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 14:40:17
      32 5

      به خودت میخواهی توهین کنی توهین کن ولی به ملت توهین نکن. کارخانه های تولید پوشک نداریم که میگویی پوشک‌ندادن؟؟؟؟؟

    • بی نام
      پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 15:13:54
      43 1

      دوست عزیز تکنولوژی ساخت پوشک خیلی بالاتر از ساخت موشک یا هسته ای هست؟؟ این از بی عرضه گی مسولان اقتصادی هست که در این سالها بر کرسی قدرت سوار شدند اما ساختار اقتصادی این مملکت رو اصلاح نکردند وحالا با آمدن ترامپ ونهیب اساسی به اقتصاد ایران نقاط ضعف این اقتصاد رو شده..مثال میزنم : رب گوجه فرنگی الان شده 11 هزار تومن..این رب از چی تشکیل شده ؟؟جز آب و گوجه فرنگی و یه سری اسانس هاس افزودنی چیز دیگه ای هست ؟؟ آیا ایران به وسعت یک میلیون کیلومتر مربع نباید دست به پرورش گوجه فرنگی بزنه تا قیمت تمام شده رب پایین بیاد؟؟ آیا رب گوجه فرنگی هم تحریم هستیم؟؟شما گرانی گوجه فرنگی رو چطور توجیه میکنید؟؟لطفا یک نفر با ارائه دلیل برام توضیج بده تا منم بدونم؟؟

    • بی نام
      جمعه 30 شهریور 1397 - 02:03:17
      8 0

      توهم بیش از حد ما را به سوی کلاه گشاد می برد

    • شمس تبریزی
      جمعه 30 شهریور 1397 - 12:50:38
      117 11

      این دوست بی نام آخر از رب گوجه فرنگی مثال زده. من با بخشی از نظر ایشان موافقم اما یک چیزی هست. وقتی برخی چیزها گرون میشه، طبیعتا هزینه زندگی کارگری که در کارخانه رب کار میکنه هم میره بالا و حقوق بیشتری طلب میکنه. خب این حقوق باید از کجا تامین بشه؟ ضمنا همان مواد نگهدارنده ای که به رب میزننند محل سواله. فرضا جلیلی میگفت چوب بستنی را از آلمان وارد میکنن. در چنین وضعیتی احتمال میدم که همان مواد نگهدارنده افزودنی به رب شاید از خارج تامین میشه یا حتی قوطی رب. شنیدم که بطری آب معدنی و روغن مایع و برخی مواد افزودنی به روغن مایع را هم از خارج وارد میکردن. اگر چنین باشد بالا رفتن قیمت آب معدنی و روغن و رب عجیب نیست. البته سوال اینجاست که چرا همچین چیزهای پیش پا افتاده ای در داخل تولید نشده؟اینها ضعفه

    • بی نام
      شنبه 31 شهریور 1397 - 07:11:45
      2 1

      جالبه که همین جناب شمس ادعای اینو داره که باید همه جچا رو گرفت ولی در پوشک و چوب بستنی و..هم در مانده اند ادعا در حد جهانی عمل در حد چوب بستنی 40 سال خروجی این بوده

    • بی نام
      شنبه 31 شهریور 1397 - 12:14:45
      0 0

      دوست عزیزی که راجع به رب گوجه پرسیدی:شما اول یه نگاه به مراحل ساخت رب بفرمایید دلیل گرانی رو متوجه میشوید.1.گرانی بذر گوجه که وارداتی هستش.2.کود مورد نیاز برای خاک که از پتروشیمی ها گرفته میشه و به دلار محاسبه میشه .3.سم برای افات که اون هم از پتروشیمی ها گرفته میشه و برای هموطنان عزیزمون به قیمت دلار محاسبه میشه.تا اینجا باید متوجه شده باشید که مواد اولیه تولید گوجه 3 برابر شده.حالا گوجه ما رسیده و باید برسیم به مراحل تولید رب.برداشت گوجه فرنگی.خرید سبد برای حمل که این یکی هم قیمت سبد 3 برابر شده.کرایه حمل تا کارخانه که بدلیل افزایش قیمت لوازم یدکی ووو افزایش پیدا کرده.مواد افزودنی وارداتی.قوطی مخصوص نگهدارنده رب که 3 برابر شده.دستگاههای تولید و بسته بندی که هم خودشون و قیمت سرویس و نگهداری

    • شمس تبریزی 1
      شنبه 31 شهریور 1397 - 23:50:07
      0 0

      دوست عزیز، در تولید پوشک و چوب بستنی و یا به قول دوست دیگر تولید بذر درمانده نیستیم. مشکل اینه که اداره کشور همیشه در دست یک عده بوده که چوب لای چرخ تولید گذاشتن تا با واردات پشت خودشان را ببندند. ساخت چوب بستنی سخت تر از ساخت موشک نقطه زن نیست. خودتان هم این را میدانید. اگر واردات موشک امکان داشت و به ما فروخته میشد شک ندارم یک عده دلال سلاح چوب لای چرخ تولید موشک میذاشتن تا خودشان وارد کنند و سود هنگفت به جیب بزنن. برایتان یک داستان از قول ارتشبد طوفانیان که مسول خریدهای نظامی زمان پهلوی بود نقل میکنم تا متوجه شوید تفکر اون آدم را هنوز که 40 سال از انقلاب گذشته یک عده از مقامات دارن و همینها مانع هستن. طوفانیان میگه معینیان رییس دفتر شاه یکی را پیش من فرستاده بود که در صنعتی آریامهر

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 12:16:09
    پاسخ
    32 9

    علی برکت الله . فقط همین

  • پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 12:38:12
    پاسخ
    41 5

    نویسنده مقاله خیلی خوشبینانه تحلیل کرده اگر تا الان ایران و اروپا خارج نشدن فقط بخاطر عدم وقوع جنگ هست والا با خروج آمریکا از برجام عملا این توافق شکست خورده است

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 12:57:43
    پاسخ
    18 3

    راهی جز این نیست اگه هست بگید البته یه راهی هست انقلاب سفید دوم مالیات سنگین بر سرمایه دارن غیر تولیدی امثال صادق محصولی وتقسیم آن بین اقشار ضعیف همان ذخایر انقلاب وگرنه تا دنیا دنیا بود وهست غرب دشمنه چین مغول دشمنه عرب دشمنه و بلشویک قزاق دشمن

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 13:14:52
    پاسخ
    28 25

    به نظر من تا زمانیکه اروپا رسما از برجام خارج نشده ایران باید برجام را حفظ کند این به نفع کشور است.

    • بی نام
      پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 15:29:10
      2 10

      لطفا این نفع که بیشتر از محافظه کاری است برای بقیه هم توضیح بدهید

  • پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 13:26:03
    پاسخ
    13 13

    اگر تا الان ایران و اروپا از برجام خارج نشدن بخاطر خطر جنگ هست والا با خروج آمریکا از برجام عملا این توافق شکست خورده است

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 13:49:32
    پاسخ
    29 4

    چون ممکنه این هم بدبخت تر بشیم.

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 14:05:41
    پاسخ
    28 4

    چرا برجام را پاره نکردیم؟ چون قبل از آنکه برجام را پاره کنیم برجام کار ما را یکسره کرد..

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 14:18:43
    پاسخ
    20 34

    دولت 4 سال کشور رو معطل برجام کرد الان تنها ایران به برجام پایبند مونده و این هم اوضاع مملکت

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 14:21:16
    پاسخ
    10 39

    یک نفر یک از خاصیت های برجامچای رو بگه

    • بی نام
      پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 15:09:25
      25 5

      بسته نیم کیلویی چای خارجی 6 ماه پیش بود 17,000 تومن الانه شده 25,000 تومن

    • بی نام
      پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 15:44:54
      41 12

      خاصیتش همونه که الان که به هم خورده هرروز وضع کشور اسفناکتر میشه. وتا چند وقت دیگه نه تنها نفت نمیفروشیم بلکه بفروشیم هم پولش رو نمیتونیم بگیریم. حالا شمایی که میگفتید برجام خسارت بود بیایدجلو بدون برجام کشوررواداره کنید

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 15:22:06
    پاسخ
    23 4

    سئوال اینکه اگر اکنون برجام برای ایران مفید است پس قبل از خروج امریکا باید بیشتر مفید می بود پس چرا اینقدر به آن کم لطفی شد؟ اما بنظر میاد اکنون ایران چاره ای جز ماندن در برجام ندارد چون خروج از برجام سرشاخ شدن با بقیه کشورها است و ایران در حال درگیری با امریکاست و توان یک درگیری بین المللی را ندارد

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 15:27:10
    پاسخ
    23 11

    برجام اصلا یک سناریو بوده می خواستند قدرت اتمی ایران سرکوب وبعد کم کم علیه سایر قدرت ایران در حوزه های دیگه واردبشند . خروج شرکتهای اروپایی هم یک بهانه است وجز سناریو بوده هم ایران تحربم کرده اند و هم ایران در فدرت اتمیش زمین گیر کرده اند

  • رضا
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 16:06:56
    پاسخ
    52 4

    ما هم ۴۰ سال هست صبر کردیم روز به روزم بدبختر شدیم

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 17:03:58
    پاسخ
    16 2

    چون وارد بازی شدیم گه گرداننده اش اونان منتظر یه معجزه ایم که خبری نیس

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 21:17:29
    پاسخ
    3 16

    مرگ بر آل سقوط

    • بی نام
      جمعه 30 شهریور 1397 - 12:26:36
      23 3

      فعلا که خودمون در حال سقوط هستیم و عربستان هم دیگه سفارتی نداره که بگیرید فعلا همین شعارها و بدهید تا سفارتشون باز بشه که بشه رفت گرفتش

    • بی نام
      شنبه 31 شهریور 1397 - 07:10:01
      1 0

      بابا فعلا حداقل خوش رفتاری کنید تا طرف بیاد سفارتش رو باز کنه خب وقتی سفارتش را تعطیل کرده اید دیگه نمیشه سفارتش رو دوباره گرفت بذارید گول بخوره بیاد بعد حمله کنید سمت سفارتش سفارتی که باز نباشه که نمیشه کاریش کرد حداقل ظاهر را حفظ کنید که بیاد که بشه بهش حمله کرد الان خیلی از برادران هستن کمبود سفارت گیری پیدا کردن یه مدتی دندون رو جیگر بذارید که بیان بعد بریزید بگیریدشون که ماجراجویی تکمیل بشه و شما هم بیکار نباشید سفارت انکلیس هم دوباره باز شده اکر دوست داشتید یه سر فعلا برید برا گرفتن اونجا و اونجا خودتون رو سرگرم کنید تا عربستان باز کنه خدا رو چه دیدی شاید سفارت امریکا هم باز شد که دیگه نور علی نور میشه هر روز اونجا پلاسیم دیگه خواهشا برادرا یه مقداری صبر داشته باشبد

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 21:29:52
    پاسخ
    9 1

    مهم ترین اشکال برجام اینه که هیچ ساز و کاری برای عدم انجام تعهدات از سوی پنچ بعلاوه یک نداره و در صورت اعتراض ایران مجددا ایران تحریم میشه.

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 22:32:34
    پاسخ
    17 1

    ما100 سال است توسط قدرت های بزرگ بازی داده می شویم.فقط وفقط هم بخاطر 14 درصد نفت وگاز جهان که در اختیار داریم .همین الان هم توسط دلار و توسط کاخ سفید به طور غیرمستقیم داریم کنترل می شویم.همه ی این بحث ها هم حاشیه رفتن بخاطر فرار از این واقعیت ونپرداختن به اصل به بازی گرفته شدن توسط قدرت های بزرگ است.مربی ها بیرون زمین روی نیمکت نشستن و به خوبی هم کارشون رو بلدند.جنگ ایران و عراق یک بازی بود برای کنترل هردو همانطورکه حمله به عراق به بهانه تسلیحات کشتار جمعی یک بازی بود وبعد از آن بهار عربی و داعش بازی بود وتموم شد.برجام هم یک بازی بود وتموم شد .برجام در حد یک صلح نامه برای جلوگیری از جنگ بود نه یک توافقنامه تجاری.سیاست کلی این است هر کشوری که نفت دارد باید ضعیف باشد.ونزوئلا.ایران.عراق.لیبی.

    • بی نام
      شنبه 31 شهریور 1397 - 01:43:17
      1 0

      ما قبل از صد سال پیش چطوری بودیم؟؟؟؟؟؟

  • بی نام
    پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 23:06:10
    پاسخ
    17 0

    چون ترسیدید

  • به شمس تبریزی
    جمعه 30 شهریور 1397 - 01:14:09
    پاسخ
    3 9

    به نظر شما هوای ابوظبی مطبوع تره یا تل آویو؟

    • بی نام
      جمعه 30 شهریور 1397 - 12:22:23
      19 2

      اینو شما باید جواب بدی که زیاد مسافرت رفتی ما مردم عادی که از ایران خارج نشدیم و جیبمون مثل شما پر نیست

    • شمس تبریزی
      جمعه 30 شهریور 1397 - 12:36:46
      4 8

      هوای ابوظبی مطبوع تره یا تل آویو؟ فکر میکنم تل آویو. ابوظبی در تابستانها و اواخر بهار هوای شرجی کشنده ای داره. چطور مگه؟ شما تور مسافرتی ثبت نام کردی؟؟ خخخخخخخخخخخخخخخ

  • بی نام
    جمعه 30 شهریور 1397 - 01:48:43
    پاسخ
    20 1

    چرا ؟ چون جرات پاره کردنش رو نداریم فقط میتونیم فحاشی کنیم

  • ناشناس
    جمعه 30 شهریور 1397 - 09:13:08
    پاسخ
    15 5

    سایت خبر آنلاین :همه گونه نظرات مخالف برجام را که از طرف همفکران جناح به اصطلاح اصولگرا ارسال شده منتشر نمودی ، لطفا نظر مرا به عنوان یک هموطن کاملاً مخالف با این گروه منعکس نما : حدود سه سال یعنی بین سالهای 93 تا 96 قیمتها ازجمله دلار، سکه، خودرو، مسکن و...ثبات نسبی داشت وقسمت اعظم این ثبات به دلیل امضای برجام وجو روانی حاکم بر کشور به علت نتايج مورد انتظار مردم از این قرارداد بود ولی چون برجام توسط دولتی غیر از دولت مورد نظر جناح به اصطلاح اصولگرا به نتیجه رسیده بود، این گروه که متاسفانه نود درصد قدرت درتمام زمینه ها دراختیار شان است شروع به سنگ اندازی وهمه گونه مخالفت با ادامه برجام نمودندوکار را به جایی رساندند که نتیجه اش شده اوضاع نکبت بار کنونی وتازه مدعی هم هستند

    • شمس تبریزی
      جمعه 30 شهریور 1397 - 12:32:21
      12 9

      در این سالهایی که شما میفرمایید رکود بود و نقدینگی مرتب افزایش یافت. درد اقتصادی را با مرفین برجام ساکت کرده بودن. حال که اثر مرفین از بین رفته، دردش دوباره شروع شده. در این سالها اگر اژدهای نقدینگی کار دست اقتصاد نداد به خاطر این بود که مرتب به جامعه پمپاژ شد که برجام در اینده همه چیز را خوب میکنه. وقتی زمزمه خروج آمریکا از برجام مطرح شد، امید به تدریج رنگ باخت و نقدینگی به جنبش درآمد و شد همین وضعیتی که الان شاهدش هستید. البته قبول دارم که در این شرایط دولت باید عرضه دلار را کاهش بده اما کاهش عرضه دلار به تنهایی نمیتونست این رقم را برای قیمت دلار درست کنه

    • بی نام
      جمعه 30 شهریور 1397 - 13:10:57
      15 5

      جناب شمس هزینه ماجراجویی های امثال شما را مردم دارند پرداخت می کنند پارسال یادمه یهت میگفتم این کارها هزینه داره رفاه مردم اولویته شما آسمون را به ریسمان میبافتی در کل خود من هم دارم هزینه کارهای شما رو پرداخت می کنم دو باند هم هستید هی می اندازید گردن هم و اصلا هم کم نمی اورید حالا ببینم این بازی را تا مجا میخواهید ادامه دهید

    • شمس تبریزی
      جمعه 30 شهریور 1397 - 22:36:27
      2 14

      سلام حاج بابا. نمیدونم چه حکمتیه که من و شما سال پیش در ماه محرم ملاقات کردیم و امروز هم بعد یک سال باز هم در محرم همدیگر را ملاقات میکنیم. به نظرم این قضیه ماجراجویی را در یک جای دیگر هم نوشتید و من آنجا پاسخ دادم. ماجراجویی نکردیم برادر. سهم مان را در دنیا طالبیم. تفکر خودمان را هم داریم. از شرق آسیا تا آفریقا تا اروپا و آمریکا کم و بیش تحت تاثیر ارزشهای غربی هستن و در زمینی که بر اساس این ارزشها طراحی شده بازی میکنن. حالا یکی که اسمش ایرانه نمیخواد این سیستم ارزشی را بپذیره. شخصیت داره. حرف متفاوت از دیگران هم داره. شما به این میگویید ماجراجویی و من میگویم خلاقیت و نوآوری

    • بی نام
      شنبه 31 شهریور 1397 - 07:05:48
      2 0

      این نظر شما است مردم نمیخان این هزینه ماجراجویی شما را پرداخت کنند شما خودت هم میدونی من چی میگم جیب ما مثل شما پر نیست ریال رو هم که بی ارزش کردید و دست بردار نیستید

    • واسیلیوس
      شنبه 31 شهریور 1397 - 11:09:11
      3 0

      شمس تبریزی خوب تو که علت رو در نقدینگی می دونی خوب راه درمان چیست غیر از اینکه نقدینگی غیرمولد ناشی از دلالی به سمت تولید بره حال سوال اینجاست وقتی مولفه های کلان اقتصادی هیچ کدوم به نفع تولید نیست بلکه خنجری برای تولید و کارآفرین چگونه باید این تولید صورت بگیره وقتی هیچ تکنولوژی نمی تونه وارد بشه باز یادآور می شم چین با اون بزرگی و عظمتش تا زمانیکه که دیوار خیزران رو برنداشته بود عملا یک کشور مفلوک کمونیستی ایدئولوگ زده بود در نتیجه تا زمانی که روابط ما با دنیا به ویژه غرب و بالاخص با آمریکا بر مبنای منافع اجتماعی و ملی نباشه همین آش است و همین کاسه دیدیم که تحریم آمریکا باعث کاهش 70 درصدی لیر ترکیه هم شد پس نگو تحریم ها بی اثر است چون آمریکا بیست و چهار درصد کل اقتصاد جهان است

    • شمس تبریزی به واسیلیوس 1
      یکشنبه 1 مهر 1397 - 00:21:58
      0 0

      مقاماتی که تفکر دلالی دارند را باید کنار گذاشت. به من باشه کار را میسپارم دست تیپهایی مثل مهندس منوچهر منطقی و یا شهید تهرانی مقدم یا همین سردار سعید قاسمی. فعالیتهایش را در دشت ذهاب میدیدم. خیلی کیف کردم. با اینکه استاد دانشگاه است اما عین یه عمله کار میکرد. کار را که بخواهند دست اینها بدهند، یک عده صدایشان در می اید که آی چنین و چنان و اینها نظامی هستند و فلان و بهمان. من تفکر را کار دارم. اینکه سیویل است یا ژنرال برای من مهم نیست. بله فناوری نیاز است اما الزاما نیاز به وارداتش نیست. بذار یه مثال بزنم. برای من سوال بود که جنگنده ای که از روی ناو بلند میشه و یا فرود میاد فرضا چطور در یک همچین مسافت کوتاه حدود 100 متر سرعت لازم را برای پرش پیدا میکنه؟

    • شمس تبریزی به واسیلیوس 2
      یکشنبه 1 مهر 1397 - 00:28:25
      0 0

      یک کلیپ چند دقیقه ای در یوتیوب دیدم که تجهیزات زیر ناو را نشان میداد. تا سیلندر و بخار فشرده را دیدم متوجه شدم قضیه از چه قراره. تردیدی ندارم که بچه هایی که مهندسی مکانیک را خوب خوندن، نه اینکه فقط مدرک گرفته باشن، با دیدن این ویدیوی ساده کار دستشون میاد و میتونن ناو هواپیما بر بسازن. این تازه ناوهواپیمابره. بقیه را هم به همین ترتیب میشه متوجه شد و ساخت. مگر فناوری هسته ای را وارد کردیم؟ چندتا سانتریفیوژ از یک جایی دستمون افتاد و سرنخ کار دستمان آمد و شد آنی که شد. نقشه اف 35 را یک ایرانی از آمریکایی ها کش رفته بود و سال پیش در فرودگاه نیوجرسی موقع انتقال به ایران ،طرف را دستگیر کردن. اگر دستمون می افتاد، ایده های خوبی برای ساخت میگرفتیم

    • شمس تبریزی به واسیلیوس 4
      یکشنبه 1 مهر 1397 - 00:44:00
      0 0

      و سایر مغزها را نذارن فرار کنن. تا به یک عده این پیشنهاد را میدی بلافاصله موضوع را سیاسی میکنن که بله اینها با این رژیم و این فضای سیاسی کار نمیکنن. دروغ میگن. من برخی از اینها را از نزدیک میشناختم. با رژیم ممکنه موافق نباشن اما عشقشان کار علمی و فنی است. تا زمانی که افرادی از رژیک چوب لای چرخ کار تحقیقاتی شان نذارن، اینها به رژیم کاری ندارن و همینجا هم فعالیت میکنن. من کار ندارم چین چی بوده و چطوری به اینجا رسیده. ایران متفاوت از چینه. به علاوه میدانم، سابقه چین آنطوری هم که اینجا گفته میشه نیست. همان چینی را که شما مفلوک میدانی، تا قبل از این حدود 1 میلیارد آدم را نان میداده که شوخی نیست. بنابراین اینطور هم نیست که بگیم آمریکا اینها را چین امروز کرده. زیرساخت هم قبل از آن داشتن.

    • شمس تبریزی به واسیلیوس 5
      یکشنبه 1 مهر 1397 - 00:57:36
      0 0

      میدانم آن چیزی را که میگویم فرضا توسط کسانی چون دکتر فریدون عباسی قابلیت عملیاتی شدن را دارد. باید کار را دست اینها که کم هم نیستن سپرد. بذار برگردم به مثال اون ناو جنگنده. وقتی هواپیما فرود میاد تور باریر برای کم کردن سرعتش نیازه. خب اینجا میریم سراغ فرض بچه های نساجی یا پلیمر. میگیم همچین چیزی نیاز داریم. میخواهیم فلان استحاک را داشته باشه که هواپیمایی که با سرعت فرضا 200 کیلومتر بر ساعت فرود میاد و با فلان وزن در فاصله 50 متر مهار بشه. خب درسش را خواندن. محاسبات فنی اش برای کسی که درسش را خوانده سخت نیست. موادش هم در همین کوه و بیابان ودریا فراوانه. این یک مثاله که فرضا چطور ناوسازی در صنعت نساجی و یا پلیمر تاثیر میذاره و پیشرفت میده. از این بگذریم.

    • شمس تبریزی به واسیلیوس 6
      یکشنبه 1 مهر 1397 - 01:08:06
      0 0

      جامعه ایرانی سابقه خوبی از جامعه با درهای باز از خودش نشان نداده. به محض اینکه درها باز بشه تبدیل میشیم به یک جامعه مصرفی. چون هم نفت داریم و هم گاز. این را هم بگم. نسخه ای که از طرف غرب برای توسعه ما میدن و مقامات ما هم باورشان شده به درد نمیخوره. نسخه شان چیست؟ یه آمریکایی به من فرضا میگفت شما برای چه پارچه تولید میکنید؟ پارچه را بنگلادش تولید میکنه. مگزیک تولید میکنه. هزینه تمام شده آن در آنجا پایین تره. شما آن را از آنجا وارد کنید و چیز دیگری را بسازید. من دیدم همین نسخه را در داخل هم بعضا یک عده دادن. نتیجه همین میشه که فرضا میشیم وارد کننده چوب بستنی. خب فردا هم میگن هواپیما را آمریکا میسازه. واردش کنید و چیز دیگر بسازید. مثلا فلان قطعه را تحت لیسانس رولزرویس بسازید.

    • شمس تبریزی به واسیلیوس 7
      یکشنبه 1 مهر 1397 - 01:15:56
      0 0

      تازه دارم از رولزروریس مثال میزنم که نمونه یک حمالی باکلاسه. فرض میکنم که بهمون همچین افتخاری را بدن. البته نمیدن.انجام همچین حمالی با کلاسی شرط داره. شرطش اینه که لیدرشیپ آمریکا در دنیا را بپذیریم. تازه ایده ساخت تحت لیسانسش مال جای دیگر است. ما نیروی کار ارزان فراهم میکنیم.تازه آن کمپانی هم همینطوری نمیاد در ایران تحت لیسانس بسازه. باید قوانین وزارت کار و صنایع و گمرک و بازرگانی مطابق میلش تغییر کنه. یک زمان چشم باز میکنیم و میبینیم پارلمان ایران شده محل شلنگ تخته انداختن لابی های همین کمپانی ها و ما هم باید سماق باید بمکیم. به تدریج روی تصمیمات سیاسی داخل هم ورود پیدا میکنن. در عصر پهلوی اینها مختصری خودش را نشان داد.متوهم نیستم.واقعا توسعه ای که آمریکا برنامه اش را میده تهش همینه

    • شمس تبریزی به حاج بابا
      یکشنبه 1 مهر 1397 - 01:45:38
      0 0

      حاجی مردم هزینه چه چیزی را نمیخوان پرداخت کنن؟ اینجا بحث خواستن نیست. اصلا راه دیگری نذاشتن جز دادن هزینه. پدرجان، پارسال که من و شما این موقع صحبت میکردیم حرف بر سر هسته ای بود. امسال قضیه موشک را هم علم کردن. اینجا صحبت از یک هژمونی هماهنگ غرب علیه ایران است. میخواهند دندانهایتان را هم بکشند تا موقع حمله کردن نتوانی حتی گازشان هم بگیری. باباجان،اینها با اسلام مشکل دارن. مشکلشان با آخوندها هم بر سر اینه. اون نه نگران حقوق من و شماست و نه نگران وضعیت زندگی ما. اینقدر صریح هم در این رابطه برخورد کردن که حتی ویزا هم نمیدن. یعنی برای مردم هم علنا شمشیر را از رو بستن. طرف میگه میخوام سرتان را ببرم و شما هم خیلی راحت میگی چشم.والله من یک سوییت 30 متری در جنوب شهر هم از خودم ندارم. میخواهی باورنکن

  • بی نام
    شنبه 31 شهریور 1397 - 14:25:48
    پاسخ
    3 6

    درود بر رهبری حکیم که همه این حرفهارو به همه ملت ایران گوشزد کرد. ولی در آن زمان گوشی برای شنیدن وجود نداشت چون رسانه های حامی دولت طی یک عملیات روانی ذهنیت مردم رو به این سو بردند که تنها با مذاکرات و توافق مشکلات حل می شود. باشد که پند گیریم همیشه پشت رهبر حکیم بایستیم

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

پربیننده‌ترین
آخرین مطالب