یورونیوز نوشت: ترزا می، نخست وزیر بریتانیا می گوید کشورش برای ترک اتحادیه اروپا بدون دستیابی به توافق با ۲۷ کشور عضو این اتحادیه آماده می شود.

نخست وزیر بریتانیا تاکید کرد که لندن تنها در صورت دریافت پیشنهادی که قابل قبول بداند اتحادیه اروپا را با توافق با دیگر کشورهای عضو ترک خواهد کرد. ترزا می افزود که لندن پیشنهاد جدیدی از اتحادیه اروپا دریافت نکرده است.
ترزا می از خروج قطعی بریتانیا از اتحادیه اروپا خبر داد

به گفته وی پیشنهادی از طرف اتحادیه اروپا مطرح نشده است و تنها پیشنهادی که اکنون اندن و بروکسل در دست بررسی دارند پیشنهاد بریتانیا است.

اتحادیه اروپا و بریتانیا تاکنون در مورد بسیاری از موضوعات مورد اختلاف بین دو طرف برای خروج بریتانیا از این اتحادیه به توافق دست یافته اند. با این دو طرف همنان بر سر آینده مرزهای ایرلند اختلاف دارند.

برگزیت و نشست سالزبورگ

برگزیت موضوع اصلی مورد بحث سران بیست و هشت کشور اروپایی در نشست سالزبورگ بود.

دونالد توسک، رییس شورای اروپا روز پنج شنبه ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) اعلام کرد که نشست بعدی سران اتحادیه اروپا در ماه اکتبر «لحظه سرنوشت ساز» برای مذاکرات برگزیت خواهد بود.

 توسک افزود: «با اینکه همه توافق داشتند که جنبه‌های مثبتی در طرح ارائه شده کابینه  می وجود دارد اما چارچوب در نظر گرفته شده برای همکاری های اقتصادی به دلایل متعدد از جمله به خطر انداختن بازار واحد اروپا، جواب نخواهد داد.»

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه نیز در راستای صحبت های رییس شورای اروپایی، برنامه پیشنهادی بریتانیا را به خاطر «عدم احترام به قواعد بازار واحد اروپا» غیرقابل قبول دانست و گفت: «اکنون زمان حقیقت فرارسیده است. باید از هفته های آتی برای پیشرفت در مذاکرات استفاده کرد. ما در انتظار پیشنهادات جدید بریتانیا در ماه اکتبر خواهیم بود.»

رئیس جمهوری فرانسه افزود: «برکسیت نشان می دهد کسانی که می گویند آسان می توان بدون اروپا زندگی کرد، دروغ می گویند.»

از سوی دیگر، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان برنامه پیشنهادی ترزا می را زمینه مناسبی برای ادامه مذاکرات دانست اما خاطر نشان کرد برای رسیدن به یک توافق باید پیشرفت قابل ملاحظه ای را در این طرح مشاهده کرد. 

مرکل افزود: «موارد مورد توافق در طرح کابینه بریتانیا در زمینه هایی چون امنیت داخلی و همکاری خارجی بسیار است اما در زمینه اقتصادی و روابط تجاری راه زیادی باقی مانده است.»

صدر اعظم آلمان تاکید کرد: «شما نمی‌توانید وقتی به بازار واحد تعلق ندارید، بخشی از آن باشید؛ اما می‌شود خلاق بود و راه‌هایی عملی برای همکاری‌های نزدیک یافت.»

لئو وارادکار، نخست وزیر ایرلند، با اشاره به دیدارش با ترزا می گفت: «دیدار مفیدی بود اما زمان کم است. ایرلند در تلاش است از سناریوی خروج بریتانیا بدون توافق دوری کند. با این حال، ما خود را برای چنین وضعیتی نیز آماده خواهیم کرد.»

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =