شنبه 28 مهر 1397
یکشنبه 1 مهر 1397 - 13:00:42 چاپ

محمود دولت‌آبادی برای تولد شجریان چه نوشت؟

فرهنگ > موسیقی - ایسنا نوشت: محمود دولت‌آبادی در سالگرد تولد محمدرضا شجریان، درباره این هنرمند موسیقی ایران نوشت: «آن‌چه در هنر شجریان یافتم پیگیری وی بود در آموزش و یادگیری مداوم از پیشینیان.»

محمود دولت‌آبادی در یادداشتی به مناسبت تولد هفتادوهشت‌سالگی محمدرضا شجریان (متولد اول مهرماه ۱۳۱۹) نوشته است: «کودک بودم که یک - دوبار از زبان مادرم شنیدم "هنر ، بخش است" منظورش بخشش بود از جانب پروردگار و اشاره داشت به صدای خوش‌آواز مردی در همسایگی ما به نام "عظیم" که هر از گاهی شب - نیمه‌شب آوازش را رها می‌کرد در کوچه‌های خاموشِ ده.

آن وقت‌ها دریغ من آن بود که چرا کسی پیدا نمی‌شود عظیم را ببرد در رادیو بخواند تا همه‌گان آواز او را بشنوند؟ البته دیری نپایید تا متوجه بشوم مسیر تا رسیدن عظیم به رادیو، آسان نیست. بعد از آن صدا - آوازهای بسیار متنوعی شنیدم به یُمن همین رادیو در شهرهایی که بودم و بیشتر در محل کار. اما آن صدایی که همواره مرا به یاد سخن مادرم می‌اندازد، صدای محمدرضا شجریان است که "هنر، بخش است" در عین حال آن‌چه در هنر شجریان یافتم پیگیری وی بود در آموزش و یادگیری مداوم از پیشینیان.

دولت آبادی و شجریان

یک وقت شجریان را می‌شنیدم و بی‌اختیار یاد خوشنویسی افتادم در حرف نون، تعجب کردم و پرسیدم. گفته شد او خط هم می‌نویسد. دورادور می‌شنیدم که سفر می‌کند به اصفهان، یقین داشتم برای یادگیری می‌رود. همچنین دقیق شده‌ام در غزل‌هایی که می‌خواند و این‌که غزل را عمیقاً فهم کرده است مگر در یک مورد که اکنون در خاطر دارم و بیت این است "خیال حوصله بحر می‌پزد هیهات - چه‌هاست در سر این قطره محال‌اندیش!" که او - احتمالاً به توصیه‌ای خوانده است "خیال حوصله بحر می‌برد هیهات" و دیگر آداب‌دانی شجریان در هنگام خواندنِ آواز آموختنی است که شما حتی دندان‌هایش را نمی‌توانید ببینید، نشستن و گوش سپردنش به ساز - نوازنده، نوازندگان و ربطی که با چنان توجهی برقرار می‌کند میان جمع نوازنده؛ این همه آدابی است که او داشته و خوب آموخته است هم.

پس اجازه می‌خواهم نکته‌ای به سخن مادر بیفزایم و آن درکِ بخشش پروردگار است و آموختن و پرورش مداوم آن بخشش و آن‌چه بدان مربوط است؛ یادگیری بی‌وقفه در همه احوال، کار و رفتاری که شجریان با هنر خود داشت و می‌داشت اگر خانه‌نشین نشده بود و بسته نشده بود آن زنگِ ممتازی که در صدای شجریان بود. دیگر چه توان گفت؟

محمود دولت‌آبادی
شهریورماه ١٣٩٧ تهران»

241241

9 دیدگاه
  • بی نام
    یکشنبه 1 مهر 1397 - 13:24:13
    پاسخ
    31 0

    درود بر هردو استاد گرامی .تنتان سالم وعمرتان دراز باد

    • بی نام
      یکشنبه 1 مهر 1397 - 20:08:39
      5 0

      بزرگان موسیقی و ادبیات ایران

  • س
    یکشنبه 1 مهر 1397 - 13:43:30
    پاسخ
    2 0

    درود فراوان بر استاد محمود دولت‌آبادی .. حق مطلب را ادا نموده‌اید .. اما استاد، جان من است و ... بر آستان جانان گر سر توان نهادن // گلبانگ سربلندی بر آسمان توان زد// قد خمیده ما سهلت نماید اما//بر چشم دشمنان تیر از این کمان توان زد

  • بی نام
    یکشنبه 1 مهر 1397 - 14:20:35
    پاسخ
    3 0

    بسیار خوب و جالب

  • مهدی
    یکشنبه 1 مهر 1397 - 14:45:43
    پاسخ
    6 0

    خسرو آواز ایران، من همشهری شما هستم، 36 سالمه و بیش از 30 سال هست که با صدایتان آشنایم، یعنی از همان اوان کودکی. میلاد هفتاد و هشت سالگی تان را شادباش می گویم. امیدوارم صد سالگی تان را به چشم ببینیم به کوری چشم تاریک اندیشان و دشمنان فرهنگ و هنر و موسیقی این مرز و بوم. به استاد دولت آبادی هم درود می فرستم و آرزوی سلامتی برای هر دوی این عزیزان دارم. از اینکه همشهریانی مثل شما دارم، بر خودم می بالم.

  • مهدی
    یکشنبه 1 مهر 1397 - 14:47:07
    پاسخ
    3 0

    جالب است بدانیم که استاد دولت آبادی هم امسال 78 ساله شدند، ایشان متولد مرداد 1319 هست و هم سن استاد شجریان.

  • بی نام
    یکشنبه 1 مهر 1397 - 15:57:31
    پاسخ
    4 0

    درود بر خسروی آواز ایران استاد محمد رضا شجریان گرامی و درود بر استاد ادبیات فارسی ما محمد دولت آبادی... هر دو سلامت و تندرست باشند ان شاء الله. البته استاد محمد رضا شجریان این بیت را به همین شکلی که آقای دولت آبادی گفته اند خوانده اند. در آلبوم بیداد این بیت به این شکل خوانده شده است: «خیال حوصله بحر می‌پزد هیهات چه‌هاست در سر این قطره محال‌اندیش» درود بر محمد رضا شجریان نازنین درود بر محمود دولت آبادی عزیز

  • حیدر
    یکشنبه 1 مهر 1397 - 19:12:24
    پاسخ
    4 0

    استادشجریان انشاالله سلامت باشید

  • علی
    یکشنبه 1 مهر 1397 - 21:07:34
    پاسخ
    4 0

    سلام جناب دولت آبادی گرامی. شعری که نوشتید در کار استاد در آلبوم بیداد خوانده شده که استاد به درستی "خیال حوصله بحر میپزد" می گویند. لطفا منبع مورد نظرتان را بفرمایید.

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

پربیننده‌ترین