ایسنا نوشت: اولین گروه از کلاه سفیدهای سوریه برای اسکان وارد انگلیس شدند و مقام‌های لندن از آنها به عنوان"داوطلبان شجاع" و "قهرمان" استقبال کردند. این گروه در مناطق تحت کنترل شورشیان سوری فعالیت دارد و متهم است با گروه‌های افراط‌گرای سوری همکاری نزدیک دارد.

به نقل از خبرگزاری راشا تودی، وزارت کشور انگلیس دوشنبه اعلام کرد اعضای این گروه و خانواده‌هایشان در چارچوب "طرح اسکان اشخاص داوطلب" در انگلیس سکونت می‌یابند. ساجد جاوید، وزیر کشور انگلیس تاکید کرد: کلاه سفیدها جان هزاران غیر نظامی بیگناه را حین درگیری سوریه نجات دادند. مفتخریم که انگلیس به این مردمان شجاع و خانواده‌هایشان اسکان می‌دهد و فرصتی برایشان فراهم می‌شود تا در اینجا زندگی خودشان را از نو بسازند.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس هم تاکید کرد: ما از کلاه سفیدهایی که قرار است در انگلیس ساکن شوند، استقبال می‌کنیم. اقدامات آنها قهرمانی واقعی امروز است. این داوطلبان شجاع بعد از بارش بمب‌ها در سوریه برای خارج کردن مردم از زیر آوارها به کمک می‌رفتند و من مفتخرم که انگلیس در مسیر تخلیه و اسکان آنها پیشگام شده است.

کلاه سفیدهای سوریه

براساس گزارش دیلی تلگراف، لندن به ۲۹ تن از کلاه سفیدها و حدود ۷۰ تن از اعضای خانواده آنها پناهندگی داده است. در این مرحله یک خانواده وارد شده‌ است و مابقی آنها ماه آتی به انگلیس می‌رسند. وزارت کشور انگلیس در بیانیه خود آماری ارائه نکرده است. انگلیس در ماه ژوئیه تلاش‌هایی برای خارج کردن ۸۰ عضو این گروه و ۳۲۴ تن از اعضای خانواده آنان از جنوب سوریه از طریق اسرائیل انجام داد.

این گروه که خود را "دفاع مدنی سوری" می‌نامد، تنها در مناطق تحت کنترل شورشیان ضد دولتی در سوریه فعال است که از جمله شامل جبهه النصره وابسته القاعده می‌شود که اکنون خود را هیات تحریر الشام می‌نامد.

دولت دمشق و روسیه کلاه‌سفیدها را همدست تروریست‌ها می‌دانند و می‌گویند این گروه با پرونده سازی به نفع شورشیان سعی در ضربه زدن به دولت بشار اسد دارد. آنها از جانب دمشق متهم هستند که در چند مورد پرونده سازی درباره حملات شیمیایی در سوریه مقدمات حمله آمریکا به سوریه را فراهم کردند.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه ماه ژوئه به روزنامه‌نگاران روس گفت: شما تصاویر و ویدیوهایی از اعضای این گروه که شمشیر به دست دارند و برای کشتن سربازان سوری شادمانی می‌کنند، دیده‌اید. دیگر چه مدرکی نیاز دارید تا نشان دهد که آنها یک سازمان بشردوستانه نیستند، بلکه عامل القاعده هستند؟

وزارت دفاع روسیه این گروه را به اجرای یک سناریوی دروغین درباره حمله شیمیایی در دوما واقع در حومه دمشق متهم می‌کند. این حمله بهانه‌ای برای آغاز حمله مشترک آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه سوریه شد. به گفته ارتش روسیه، یک فیلم دروغین دیگر در ادلب، آخرین پناهگاه شورشیان در سوریه، اوایل همین ماه توسط این گروه ساخته شد.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =