ایسنا نوشت: یک روانپزشک با تاکید بر اینکه تقویت تعاملات و ارتباطات اجتماعی به میزان قابل توجهی در پیشگیری از خودکشی موثر است، اظهار کرد: رسانه‌های اجتماعی عاملی بالقوه برای افزایش خودکشی هستند.

دکتر فیروزه جعفری در همایش پیشگیری از خودکشی در ساوه، با بیان اینکه مهمترین مسئله برای پیشگیری از اقدام به خودکشی توجه به افسردگی در زنان است و با تاکید بر اینکه خودکشی در مردان با استفاده از وسایل خطرناکی صورت می‌گیرد که منجر به از دست دادن جان آنها می‌شود، تصریح کرد: مردان به دلیل استفاده از ابزارهای خطرناکی مانند اسلحه، طناب دار، چاقو و ... برای خودکشی، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از خودکشی هستند.

وی افزود: اقدام به خودکشی در بین نوجوانان و جوانان انگیزه‌های متفاوتی در قالب اعتراض به شرایط اجتماعی، تحصیل و خانواده دارد. اختلالات خلقی و افسردگی که زیر مجموعه اختلالات روانی است از جمله دلایل مهم اقدام به خودکشی است و فرد را به سمت افکار مرتبط با مرگ هدایت می‌کند.

مسمومیت دارویی و خودکشی

وی تصریح کرد: اعتیاد و مصرف مشروبات الکلی موجب تشدید اختلالات روانی شده و زمینه اقدام به خودکشی را تقویت می‌کند. همچنین مشکلات خانوادگی و مشخصا شکست‌های عشقی نیز بستر اقدام به خودکشی را تشدید می‌کند.

دکتر جعفری با تاکید بر اینکه بکار بردن واژه خودکشی بستر اقدام به آن را بیشتر می‌کند، اظهار کرد: ناامیدی شدید، صحبت از مرگ و نیستی، افت معیشتی، بی‌انگیزه بودن، بی‌تفاوتی، انزوا و کناره‌گیری از فعالیت های اجتماعی، بکار بردن عبارت های هشدار دهنده مانند اینکه بزودی از شر من راحت می‌شوید از جمله علائم هشداردهنده خودکشی است.

وی به وضعیت خودکشی در کشور اشاره کرد و گفت: بیشترین سطح تحصیلی در شاخص تعداد افراد اقدام کننده به خودکشی، تحصیلات دیپلم و کمترین آن فوق لیسانس و بالاتر است و شایعترین‌ترین روش اقدام به خودکشی مسمومیت دارویی است.

جعفری با تاکید بر اینکه بیشترین اقدام کنندگان در محدوده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال هستند، گفت: بیشترین سهم خودکشی در بین افراد مجرد بوده و ۸۰ درصد خودکشی‌ها در شهرها رخ می دهد.

وی به شایعترین علل خودکشی در ایران اشاره کرد و گفت: درگیری خانوادگی ۳۲ درصد، عوامل مرتبط با زناشویی ۲۶ درصد، محدودیت‌های اقتصادی با ۱۲درصد و شکست‌های مختلف با پنج درصد از شایع‌ترین علل خودکشی در ایران هستند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه تقویت تعاملات و ارتباطات اجتماعی به میزان قابل توجهی در پیشگیری از خودکشی موثر است، اظهار کرد: رسانه‌های اجتماعی عاملی بالقوه برای افزایش خودکشی هستند. زورگویی و تعرض اینترنتی یک فشار روانی بر فرد ایجاد می‌کند که منجر به بروز افکار مرتبط با خودکشی می‌شود و در این پدیده عنصر زورگو از طریق شبکه‌های اجتماعی فرد را قربانی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه خودکشی یک اختلال روانی است و اگر اختلالات روانپزشکی درمان شود گام بزرگی در پیشگیری از خودکشی برداشته شده است، افزود: بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشور به خدمات روانپزشکی دسترسی ندارند.

به گفته این روانپزشک هر ۴۰ ثانیه یک نفر در سراسر جهان خودکشی و هر سه ثانیه یک نفر اقدام به خودکشی می‌کند.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =