خراسان نوشت: اعتیاد عجیبی به خوردن نوشابه پیدا کرده ام. اگر سر ناهار نباشد و یک لیوان نخورم، واقعا غذا به دلم نمی چسبد و مدام احساس می کنم که غذا یک کمبودی داشته است. غذا هرچه که باشد باید نوشابه بخورم حتی نان و ماست! این روزها قیمتش هم که هر روز بیشتر می شود! البته مشکل مالی ندارم ولی چه طور از لحاظ پزشکی این تمایل نامناسب را مدیریت کنم؟

با وجود این که برخی شرکت های تولید نوشابه ادعا می کنند که نوشیدنی هایشان اعتیاد آور نیست، بسیاری از مردم همچون شما حس می کنند به این نوشیدنی های قندی معتاد شده اند و کنار گذاشتن آن ها برایشان دشوار است. برخی تحقیقات نشان می دهد که قند می تواند روی مغز تاثیر بگذارد، به خصوص در افرادی که شاخص های ژنتیکی خاص دارند. آزمایش ها روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می دهد که آن ها نیز به قند معتاد شده اند و نتایج آن این ادعا را تا حدودی ثابت می کند.

آماده ترک شوید
کافئین موجود در نوشابه بسیار کم است اما اگر مقدار قابل توجهی از آن را استفاده کنید، ممکن است دوز بالایی از کافئین را وارد بدن کنید که این خود اعتیاد آور است. برخی افراد نیز خیلی زود به کافئین معتاد می شوند. اهداف افراد برای ترک نوشابه متفاوت است. ظاهرا شما هم می خواهید برای کم کردن مصرف شکر، کافئین یا صرفه جویی در پول و حفظ سلامت کلی بدن تان مصرف نوشابه را قطع کنید. تصمیم خیلی خوبی گرفته اید اما مانند ترک سیگار در این جا هم باید خود را آماده ترک کنید. زمان همه چیز را درست خواهد کرد. نگران نباشید. ما در این جا روش هایی را توضیح می دهیم که برای ترک نوشابه حتما به شما کمک خواهد کرد. همچنین می توانید در این زمینه از راهنمایی های یک روان شناس کمک بگیرید . هرگز تسلیم نشوید چراکه مزایای قطع مصرف نوشابه ارزش تلاش را دارد.

یک دفعه قید نوشابه را نزنید
برای ترک این رفتار نکته بسیار مهم این است که یک مرتبه و ناگهانی قید نوشابه را نزنید. شاید باور نکنید اما ترک نوشابه همانند ترک سیگار و مواد مخدر باید قدم به قدم باشد. به یک باره آن را قطع نکنید که نتیجه نخواهید گرفت. اگر واقعا زیاد نوشابه مصرف می کنید، ایده خوبی نیست که یک مرتبه تصمیم بگیرید دیگر نوشابه مصرف نکنید. می دانیم که حتما انگیزه کافی را پیدا کرده اید اما توصیه می کنیم آرام آرام مصرف تان را کم کنید و یک باره آن را کنار نگذارید. به طور مثال اگر هر روز نوشابه می خورید، تصمیم بگیرید که فقط هفته ای یک بار نوشابه بنوشید یا نصف شیشه را در روز مصرف کنید نه تمام آن را. به جای داشتن انتظارات بالا از خود که معمولا به شکست می انجامد، کم کم خود را تشویق کنید و به خودتان انگیزه بدهید که چقدر خوب توانسته اید این مدت را تحمل کنید.

برای نوشابه جایگزین پیدا کنید
حتما به همان میزان همیشگی مایعات بنوشید تا آب بدن تان کم نشود. در غیر این صورت، فرایند ترک سخت تر خواهد شد. با این حال، شما می توانید برای سرعت بخشیدن به ترک تان از جایگزین هم استفاده کنید. در قدم اول، نوشابه تان را با آب مخلوط کنید. سپس نوشابه های بدون کافئین بنوشید، تنها در مراسم خاص نوشابه مصرف کنید، بیشتر چای ، دمنوش یا آب گازدار بنوشید و حتی می توانید آب را طعم دار کنید.

برای ترک نوشابه تسلیم نشوید
به این نکته توجه کنید که چه چیزی شما را به خوردن نوشابه تحریک می کند؟ امکان دارد که نسبت به افکارتان هوشیار نباشید اما همیشه قبل از خوردن نوشابه، افکاری به ذهنتان می آید. مثلا این افکار که «واقعا دلم می خواهد نوشابه با غذایم بخورم»، «من دیگر به مصرف نوشابه معتاد شدم» و ... . اگر به این افکار پاسخ ندهید، در چشم به هم زدنی متوجه می شوید که شیشه نوشابه تمام شده است. از طرف دیگر اگر به این بیندیشید که من واقعا دوست دارم آن را بنوشم اما طبق قولی که به خودم دادم باید جلوی خودم را بگیرم دیگر به آن دست نمی زنید. پس افکار نقش مهمی بر رفتار خوردن و آشامیدن دارد. افکاری که باعث می شود به شکل نامناسبی عمل کنید، افکار ناسازگار است و افکاری که باعث می شود درست رفتار کنید، افکار سالم هستند. اگر شما بتوانید بفهمید چه چیزهایی افکار ناسازگار شما را تحریک می کند و باعث خوردن نامناسب شما می شود، می توانید راه هایی برای مقابله با آن پیدا کنید. هر بار که از خوردن نوشابه خودداری می کنید، گرایش شما به خودداری تقویت می شود اما هر بار که تسلیم می شوید و نوشابه می خورید، گرایش تان به تسلیم را تقویت می کنید. پس از هر فرصتی استفاده کنید تا مقاومت خودتان را تقویت کنید و دیگر تسلیم نشوید.

17231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 808996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =