عاملی که ثابت کرد حجاب محدودیت نیست؛ «مدال حجاب»

زنان ورزشکار با وجود تمام محدودیت‌های مربوط به حجاب، از این سد گذشتند و توانستند مقام‌های بالایی کسب کنند.

به گزارش خبرآنلاین، در روزهای اخیر گروهی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور سعی در القای محدودیت‌آمیز بودن حجاب در ساختار فرهنگی ایران را دارند. اما واقعیت موجود در جامعه ایران نشان می‌دهد، حجاب نه تنها محدودیتی برای زنان ایرانی ایجاد نکرده است، همزمان آنها به حفظ حجاب اسلامی موفقیت‌های زیادی را کسب کرده اند.

ورزش زنان در مسابقات بین‌المللی هم یکی از مصادیقی است که حجاب و محدودیت‌هایی که برای یک زن ورزشکار دارد را به محلی از بحث‌ها تبدیل می‌کند. اما زنان ورزشکار با وجود تمام محدودیت‌های مربوط به حجاب، از این سد گذشتند و توانستند مقام‌های بالایی کسب کنند. نزدیک‌ترین این مسابقات مربوط به بازی‌های آسیایی برای یک ماه گذشته است که زنان ما به‌خاطر مسئله حجاب نتوانستند در ده رشته شرکت کنند. در چند سال اخیر، حجاب مانع قدرت آنها نشده و با حضور در مسابقات توانسته‌اند مقام‌های بالایی را به دست بیاورند. ۸ طلا در ژیمناستیک، ٢١ طلا در شنا، سه، دو و یک طلا در شیرجه، سینکرونایز و واترپلو را اگر کنار بگذاریم، طلاهای دیگری هستند که می‌توانند شانس اضافه شدن به مدال‌های کاروان ایران را داشته باشند. وزنه‌برداری با هفت طلا، کشتی با شش طلا، بوکس با سه طلا، سه‌گانه با دو و پنج‌گانه با یک طلا جزو همین رشته‌ها محسوب می‌شوند. در واقع با وجود محدودیت‌های متنوع که حجاب یکی از بارزترین آنهاست، به مانعی برای این ورزشکاران تبدیل نشده است.

المپیک حجاب
پررنگ‌شدن موضوع حجاب پیش از این در المپیک 2016 ریو بسیار محسوس بود؛ به‌طوری که بسیاری از رسانه‌ها مانند «واشنگن پست» و «الجزیره» به این موضوع پرداختند و حتی «الجزیره» آن را «المپیک حجاب» نامید. واشنگتن پست در گزارشی با عنوان «ورزشکاران مسلمان زن، ورزش را در عین حفظ حجاب، حق مسلم خود می‌دانند» به موضوع حجاب در المپیک ریو پرداخته بود. الجزیره نیز شگفتی خود را از افزایش ورزشکاران محجبه در المپیک ریو با عنوان «سلام و خوش‌آمدگویی به المپیک حجاب» ابراز کرده بود. چند ورزشکار زن مسلمان در این دوره مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفتند؛ ابتهاج محمد به‌عنوان اولین ورزشکار مسلمان آمریکایی که با حجاب در المپیک شرکت کرد و به مدال برنز دست یافت، بیشتر از هر زن ورزشکار مسلمان دیگری در رسانه‌ها مطرح شد.

او در رابطه با مسئله حجاب به خبرنگاران گفته بود: «بسیاری می‌پندارند که زنان مسلمان در عرصه ورزش حضور پررنگی ندارند و اصولا ورزش نمی‌کنند. هدف من این بود که این باور عمومی را بشکنم و به دختران (مسلمان) بگویم که شما باید ورزش کنید و تحرک داشته باشید.»

لباس باحجاب بازیکن تیم والیبال ساحلی مصر، سوژه دیگری بود که توجه‌ها را به سمت حجاب جلب کرد. دعاء القباشی به اسوشیتد‌پرس گفته بود: «من ۱۰ سال است که حجاب دارم و حجاب مرا از کارهایی که دوست دارم، باز نمی‌دارد و والیبال ساحلی نیز یکی از آن‌هاست».

۶ سال پیش بود که فدراسیون بین‌المللی والیبال اصلاحاتی را در مورد نیازمندی‌های فرهنگی و مذهبی جوامع در قوانین خود اعلام کرد و از آن پس زنان محجبه توانستند در رقابت‌های جهانی شرکت کنند. در رقابت‌های وزنه‌برداری زنان المپیک نیز دو زن ورزشکار محجبه در این مسابقات شرکت کردند؛ سارا احمد وزنه بردار مصری موفق به کسب مدال برنز در دسته 69 کیلوگرم شد و آیشا محمد وزنه‎‎بردار اماراتی نیز در دسته 58 کیلوگرم با حجاب اسلامی در این رقابت شرکت کرد.

اتفاق ویژه دیگری که در رابطه با مطرح شدن دوباره حجاب در طول ایام برگزاری مسابقات روی داد، حاضر شدن کیمیا علیزاده و هدایا وهبای مصری با حجاب اسلامی بر روی سکوی اهدای مدال تکواندو 57 کیلوگرم بود که مورد توجه سایت رسمی المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز قرار گرفت: «زنان جوان مسلمان کشورهای اسلامی در مسابقات تکواندوی رقابت‌های المپیک ریو به‌عنوان پرچمداران زنان مسلمان در تکواندو نشان دادند که ظرفیت و توانایی‌های زنان مسلمان در این رشته ورزشی در حال رشد است؛ کیمیا علیزاده از ایران و هدایا وهبة از مصر، تکواندوکاران وزن منهای ۵۷ کیلوگرم به طور مشترک مدال برنز این رقابت‌ها را کسب کردند و مهارت‌های زنان شمال آفریقا و غرب آسیا (خاورمیانه) را نشان دادند.»

ورزش زنان

محرومیت زنان ورزشکار ایرانی از پوشش رسانه‌ای
پوشش رسانه‌ها برای ورزش زنان نیز یکی از مواردی است که به نادیده‌انگاشتن آنها دامن می‌زند. در همین میان یک مطالعه جدید از دانشگاه وایکاتو در نیوزیلند نشان داده تصویر غلط و نادرستی از ورزشکاران زن مسلمان در رسانه‌های خبری نشان داده می‌شود. ندا احمد در تحقیقات دکترای خود که در رابطه با پوشش رسانه‌ای بین‌المللی بر روی ورزشکاران محجبه انجام گرفته، به این نتیجه رسید که ورزشکاران زن مسلمان اغلب نادیده گرفته می‌شوند یا تعمدا کنار گذاشته می‌شوند.

او گفته است: «اکنون زمان آن رسیده که پوشش خبری سطحی در رابطه با ورزشکاران مسلمان تغییر یابد. تحقیقات من نشان داد که 20 وزرشکار مسلمان خودشان را بهتر و دقیق‌تر در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند تا رسانه‌های خبری.»

علاوه بر این طاهره طاهریان، نایب رئیس کمیته ملی المپیک درباره محدودیت‌ها و چالش‌های زنان ورزشکار به ایرنا گفته است: «شرایط زنان در بخش ورزش قهرمانی چه در داخل و چه در خارج از نظر آمادگی تیم‌ها در مسابقات تا فضای تمرینی که باید در طول سال یا سال‌ها در اختیار آنها باشد یا حتی اعتبارات و حمایت‌ها، برابر نیست. زنان ورزشکار ایران در جاکارتا در شرایط خاص و نابرابر مدال‌های ارزشمندی کسب کردند که نقره آنها در بخش تیمی و انفرادی حکم طلا را داشت. فرصت رشد در بین مربیان زن داخلی ما به نسبت مردان کمتر بود، به نوعی که شرایط کسب تجربه برای مربیان داخلی زن فراهم نیست.»


قدردانیم!
در همین میان فریبا محمدیان، معاون توسعه امور ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان گفته است: «زنان ورزشکار با حجاب و متانت خود در عرصه‌های بین‌المللی پشتوانه هویت و عزت ورزش جمهوری اسلامی ایران هستند. ایثارگربودن یکی از مسائل مهمی است که هرکس پا به عرصه ورزش در مدیریت اجرایی می‌گذارد آن را لمس می‌کند. امروز ما قدردان همه زنان ورزشکاری هستیم که با حجاب و متانت خود در عرصه‌های بین‌المللی پشتوانه هویت و عزت ورزش جمهوری اسلامی ایران هستند. یک بعد توسعه ورزش زنان، ورزش به شکل فردی است، یعنی اینکه تک تک افراد در زندگی فردی خود به این نتیجه برسند که روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش را در برنامه داشته باشند.

بعد دوم ورزش خانواده‌محور و بعد دیگر آن ورزش برای اقشار خاص و ورزش‌های محله‌محور است. در برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان تمامی سالن‌ها و اماکن ورزشی شهرها و روستاها به سمتی می‌رود که زنان و مردان بتوانند به درستی از آن برای ایجاد تفریح سالم استفاده کنند. اتفاقی که در بازی‌های آسیایی رخ داد باعث افتخار و غرور ما هست دختران ما تا آخرین لحظه جنگیدند و وفادار بودند و استان فارس نیز در بحث بازی‌های آسیایی نقش ارزنده‌ای داشت.»

ورزش زنان

4242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    26 6
    کاش دغدغه شما به جای این که حجاب باشه تورم و بیکاری بود
    • عرفان IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
      22 1
      آقای مثلا جامعه شناس که یه بار گفتی دکتری هم مثلا داری... خداییش چقدر بیکاری که صبح تا شب پای خبرآنلاین و احتمالا ده جور سایت دیگه شبیه این نشستی و کامنت میزاری... کسی که ادعای متخصص بودن و دکتر بودن و جامعه شناس بودن داره، تمام وقتش را پای اینترنت هدر نمیده و امور مهمتری مثل تدریس و ویزیت مراجعه کنندگان و تالیف کتاب و مقاله و غیره داره...
  • علیرضا A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    3 22
    ممنون از گزارش خوبتون
  • بی نام RO ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    5 31
    حجاب عامل مصونیت و موقریت است و نه محدودیت