ایسنا نوشت: سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در ادامه گزافه‌گویی‌های مقامات این کشور علیه ایران، مدعی شد که اقدام فرانسه در مسدود کردن اموال وزارت اطلاعات ایران نشان دهنده دست داشتن تهران در اقدامات تروریستی است.

هیتر نائورت سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه خود از پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر امورخارجه روسیه که گفته بود ایران حامی تروریسم نیست و نمی‌توان این کشور را در مزرهایش محدود کرد، طفره رفت و پاسخ خود را به اقدام روز گذشته دولت فرانسه علیه کشورمان ارتباط داد.

 

نائورت

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، نائورت گفت: من می‌خواهم به تصمیم دولت فرانسه بپردازم و من فکر می‌کنم که هیچکس بیشتر از سوری‌ها تروریسم نشات گرفته از ایران را احساس نکرده است. متوجه شده‌ایم که دولت فرانسه اموال متعلق به وزارت اطلاعات ایران و دو مقام ایرانی را مسدود کرده است که این پس از شکست طرح بمبگذاری در یک تجمع در نزدیکی پاریس در ژوئن سال جاری انجام گرفت.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: ما آمریکایی‌ها در سال 1983 در ماجرای حمله به سربازخانهنیروی دریایی شاهد چنین چیزی بودیم. ما این گونه حملات را که مسئولی جز ایران ندارد، دیده‌ایم. ما شاهد اقدامات ایران در سوریه بوده‌ایم. ما از خرابی‌هایی که ایران در دنیا به بار می‌آورد مطلعیم. بنابراین، هرچه روس‌ها درباره آن بگویند را نمی‌پذیریم.

به گزارش ایسنا، همچنین شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به اقدام فرانسه با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود در ادعا کرد: فرانسه در برابر طرح  تروریستی ناکام ایران در پاریس دست به اقدامی قوی زد. تهران باید بداند که این رفتار غیرقابل قبول، تحمل نخواهد شد.

دولت فرانسه سه‌شنبه اعلام کرد که دارایی‌های متعلق به وزارت اطلاعات ایران و دو دیپلمات ایرانی را در ارتباط با طرح ادعایی حمله به تجمع گروهک ترویستی منافقین در پاریس مسدود کرده است.

وزارتخانه‌های امورخارجه، اقتصاد و کشور فرانسه در بیانیه‌ای نوشتند که با این تصمیم، پاریس بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم به هر شکلی، به ویژه در خاک خود تاکید می‌کند.

در ادامه این بیانیه مشترک آمده است: در تاریخ ۳۰ ژوئن تلاش برای حمله در ویوپنت (منطقه‌ای در نزدیکی پاریس) خنثی شد. واقعه‌ای تا این حد جدی در خاک ما نمی‌تواند بدون مجازات بماند.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفت که دستگاه های امنیتی نتیجه‌گیری کرده‌اند که مدیر عملیات در وزارت اطلاعات ایران دستور آن حمله را داده بود.

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این بیانیه دولت فرانسه خواهان واقع‌بینی مقامات فرانسوی در قبال ایران شد و درباره دست‌های شوم بد اندیشان که در صدد تخریب روابط کهن و دیرپای ایران و فرانسه و دیگر کشورهای موثر اروپایی هستند، هشدار داد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان بار دیگر اتهامات مطرح‌شده علیه ایران در پرونده طرح بمب‌گذاری در فرانسه را رد کرد و خواهان آزادی فوری دیپلمات ایرانی شد.

دولت ایران پیش از این هم هر گونه نقش داشتن در این پرونده را رد کرده و آن را نقشه‌ای از سوی گروهک تروریستی منافقین برای بدنام کردن ایران توصیف کرده بود.

بنابر گزارش رسانه‌های فرانسوی، نام یکی از افرادی که دارایی‌هایش مسدود شده، اسدالله اسدی است. این دیپلمات ایرانی در پرونده طرح ادعایی حمله به تجمع منافقین توسط پلیس آلمان بازداشت شد.

یک دادگاه منطقه‌ای در آلمان روز دوشنبه (۹ مهرماه) با درخواست بلژیک برای استرداد او این کشور موافقت کرد. بلژیک به‌طور همزمان یک زن ومرد را در حالی که حجم زیادی از مواد منفجره در خودرویشان داشتند را بازداشت و ادعا کرد که این دو در همکاری با اسدلله اسدی قصد بمبگذاری در تجمع ماه ژوئن منافقین در پاریس را داشته‌اند.

از این رو، مقام‌های بلژیک در ماه ژوئیه درخواست استرداد اسدلله اسدی و مرد دیگری را ارائه دادند که با نام مهراد الف معرفی شده و در پاریس دستگیر شده بود.

رودی جولیانی، وکیل شخصی رئیس جمهور آمریکا و شهردار سابق نیویورک و نیوت گینگریچ رئیس سابق مجلس نمایندگان کنگره آمریکا در گردهمایی گروهک منافقین در پاریس حضور داشتند.

در پی دستگیری این دیپلمات کشورمان در آلمان که به درخواست پلیس فرانسه صورت گرفت، سفرای فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان (در غیاب سفیر) نیز به وزارت امور خارجه کشورمان فراخوانده شدند و مراتب اعتراض ایران به این کشورها ابلاغ شد.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران نیز در دیدار با سفیر فرانسه و کاردار آلمان مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی را اعلام و با تأکید بر مصونیت دیپلمات‌ها براساس کنوانسیون وین، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط دیپلمات جمهوری اسلامی ایران شد.

وی این اقدام را سناریو و توطئه‌ای برای تخریب روابط ایران و اروپا دانست که همزمان با سفر رئیس‌جمهور کشورمان به اروپا و در آستانه اجلاس وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۴ صورت می‌گیرد و هدف آن تحت‌الشعاع قرار دادن اجلاس مزبور در راستای اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌باشد.

عراقچی همچنین با اشاره به سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران در محکومیت هرگونه اقدام تروریستی، تأکید کرد: با توجه به اسناد و مدارک موجود نقش گروهک منافقین در طراحی این نمایش مضحک روشن است، کمااینکه مواد انفجاری نزد دو نفر از اعضای دستگیر شده این گروهک کشف شده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    2 3
    صحبت های خانم هدر نائورت کاملا درست و مستدل و منطقی است. اتفاقا این روسیه است که گزافه گویی می کند.