زنان در معرض سکته مغزی، پارکینسون و زوال عقل

ایسنا نوشت: یک مطالعه به سرپرستی "کامران اکرام" روی بیش از ۱۲ هزار نفر طی ۲۶ سال نشان داد که زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سکته مغزی، دمانس یا پارکینسون در طول عمر خود هستند.

محققان هلندی مرکز پزشکی "اراسموس"(Erasmus) به سرپرستی "کامران اکرام" محقق ایرانی این مرکز، کشف کرده‌اند که ۵۰ درصد زنان و ۳۶.۲ درصد مردان در معرض سکته مغزی، دمانس یا پارکینسون هستند.

محققان این مطالعه را روی بیش از ۱۲ هزار مرد و زن ۴۵ ساله به بالا از شهر روتردام انجام دادند. این مطالعه از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶، ۲۶ سال به طول انجامید و بررسی‌های کامل پزشکی هر چهار سال یک بار انجام شد.

خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی رایج در طول عمر

محققان در پایان این مطالعه دریافتند که مجموعا ۱۴۸۹ مورد ابتلا به زوال عقل، ۱۲۸۵ مورد سکته مغزی و ۲۶۳ مورد پارکینسون اتفاق افتاده است. همچنین بیش از ۴۰۰ نفر مبتلا به چند بیماری به طور همزمان شده بودند.

این تیم همچنین دریافت که ۴۸.۲ درصد از زنان که در این مطالعه شرکت کردند، به یکی از این سه بیماری عصبی مبتلا شده بودند. در حالی که تنها ۳۶.۲ درصد از مردان چنین شرایطی داشتند.

از این نتایج، محققان بر این باور بودند که زنان در طول عمر خود بیشتر در معرض دمانس و سکته مغزی قرار دارند.

خطر ابتلا به بیماری‌هایی که بعد از ۴۵ سالگی تشخیص داده می‌شود، در زنان ۳۱.۴ درصد است. در مقایسه، خطر ابتلا به زوال عقل و تشخیص سکته مغزی در مردان، ۱۸.۶ درصد است.

خطر ابتلا به سکته مغزی زنان نیز ۲۱.۶ درصد است، در حالی که احتمال ابتلا به این بیماری در مردان فقط ۱۹.۳ درصد است.

زنان و مردان در خطر ابتلا به بیماری پارکینسون تقریبا مساوی هستند.

محققان نمی‌توانند در مورد این که چرا زنان نسبت به مردان، بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل و سکته مغزی هستند، جواب روشنی بدهند. با این حال، کامران اکرام، پژوهشگر ارشد و استادیار مرکز پزشکی اراسموس در هلند، فکر می‌کند که این امر ممکن است به این دلیل باشد که زنان متوسط عمر و امید به زندگی بیشتری نسبت به مردان دارند.

اهمیت این مطالعه

زوال عقل، سکته مغزی و پارکینسون یکی از دلایل اصلی مرگ در میان سالمندان در سراسر جهان است.

دکتر سیلوان لیچر، پزشک مرکز پزشکی اراسموس گفت: متأسفانه بسیاری از این بیماری‌های عصبی رایج را هنوز نمی‌توان درمان کرد یا از آنها جلوگیری کرد. اگرچه پیشرفت‌های زیادی در سال‌های اخیر در درک بهتر علل این بیماری‌ها صورت گرفته است، اما پیشرفت‌های پیشگیرانه و درمانی در مقایسه با سایر بیماری‌های رایج مانند انواع سرطان و بیماری‌های قلبی عقب مانده است.

محققان امیدوارند که این مطالعه به پیشگیری و درمان این بیماری‌های عصبی منجر شود.

یافته‌های آنها در مجله Neurology, Neurosurgery, and Psychiatry منتشر شده است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =