سه شنبه 1 آبان 1397
سه شنبه 17 مهر 1397 - 03:01:00 چاپ

افزایش گزینه‌های انتخابی می‌تواند مغز را از تصمیم‌گیری منصرف کند

دانش > پزشکی - ایسنا نوشت: پژوهشگران آمریکایی با نقشه‌برداری از نحوه تصمیم‌گیری مغز، نشان دادند که افزایش گزینه‌های انتخابی می‌تواند مغز را از تصمیم‌گیری منصرف کند.

دانشمندان موفق شدند از نحوه تصمیم‌گیری در مغز، نقشه‌برداری کنند. آنها نشان دادند که اگر مغز گزینه‌های بسیاری برای انتخاب داشته باشد، از تصمیم‌گیری منصرف می‌شود.

انصراف از تصمیم‌گیری، در پژوهش‌های پیشین نیز نشان داده شده بود اما این پژوهش توانست مناطقی را در مغز مشخص کند که به قضاوت برای تصمیم‌ گرفتن یا تصمیم نگرفتن کمک می‌کنند. مهم‌ترین مناطق مربوط به این فرآیند، "قشر کمربندی قدامی" (ACC) و "جسم مخطط" یا "استریاتوم" (striatum) هستند.

در این بررسی، تصاویر چند چشم‌انداز به 19 داوطلب ارائه شد تا آنها را روی یک تی‌شرت یا فنجان چاپ کنند. این کار، فعالیت هر دو ناحیه از مغز را افزایش می‌دهد. این بررسی نشان داد هر زمان که مغز باید بین بیش از 12 تصویر انتخاب کند، فرآیند تصمیم‌گیری متوقف می‌شود.

"کالین کامرر"(Colin Camerer)، یکی از پژوهشگران "موسسه فناوری کالیفرنیا" (Caltech) گفت: این بررسی نشان می‌دهد که انتخاب از میان 12 تصویر به خوبی پیش می‌رود اما انتخاب از میان 24 تصویر، پیشرفت خوبی ندارد.

البته این تعداد مشخص، درباره همه موارد صدق نمی‌کند، بلکه عوامل بسیاری در تصمیم‌گیری نقش دارند که از آن میان می‌توان به ویژگی‌های فردی و یا دشواری تغییر انتخاب‌ها اشاره کرد.

کامرر، عدد کامل را برای انتخاب، بین هشت تا 15 تخمین می‌زند و باور دارد هنوز باید پژوهش‌های بسیاری در این مورد انجام شوند.

پژوهشگران از سال 2000 در حال بررسی نحوه تصمیم‌گیری مغز هستند و هنوز هم جزئیات جدیدی در مورد عملکرد مغز کشف می‌کنند.

این پژوهش، در مجله " Nature Human Behaviour" به چاپ رسید.

 

 

5656

کلید واژه‌ها : جراحی مغز - اسکن مغزی - مغز انسان - مغز -
ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

پربیننده‌ترین