چرا روغن آفتابگردان بهتر از روغن‌زیتون است؟

ممانعت از افزایش کلسترول بد مانع از سکته قلبی می‌شود و تحقیقات جدید نشان می‌دهد برخلاف تصور موجود، روغن منتج از دانه‌های روغنی بهتر از روغن‌زیتون در این زمینه عمل می‌کند.

 

به گزارش خبرآنلاین، جایگزین کردن چربی اشباع‌شده به‌جای اشباع‌نشده در رژیم غذایی باعث کاهش چگالی کلسترول لیپوپروتئین می‌شود.{لینک}

دکتر «لوکاس اشوینگ شاکل» از موسسه Human Nutrition Potsdam-Rehbruecke در آلمان با انجام تحقیقاتی در این زمینه به این نتیجه رسیده است که دانه‌های روغنی مانند تخمه آفتابگردان بهتر از روغن‌زیتون در بخش کاهش کلسترول بد مؤثر بوده و می‌تواند مانع از بروز سکته قلبی در افراد شود.

این نتایج که در مجله Lipid Research منتشرشده روی اثرات روغن‌های جامد و نیز دانه‌های روغنی روی لیپید خون بر اساس تکنیک آماری موسوم به network meta-Analysis منتج از 50 تحقیق متفاوت، کارکرده است.{لینک}

به گفته این محقق ممکن است مردم مدیترانه از نتایج این تحقیق راضی نباشند، چراکه آن‌ها دوست دارند نام روغن‌زیتون در صدر جدول بهترین روغن برای کاهش کلسترول بد باشد اما روغن منتج از تخمه آفتابگردان و سایر دانه‌های روغنی بهترین نتیجه را در این زمینه به خود اختصاص داده‌اند.

(چربی اشباع‌شده، چربی جامد مانند کره، چربی خوک و ... شامل تری گلیسیرید است که پیوند کربنی تک گانه داشته و به‌طور کامل توسط اتم‌های هیدروژنی اشباع‌شده‌اند. اما چربی غیراشباع به اسید چربی گفته می‌شود که در زنجیره اسید چرب آن دست‌کم یک پیوند مضاعف وجود داشته باشد. در سوخت‌وساز سلولی مولکول‌های چربی غیراشباع انرژی یا کالری کمتری دارند.)

 

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 811874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میکس A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    8 2
    هر روز یه چیزی میگن که با قبلی کاملا در تضاده.
    • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      2 1
      اصل علم همینه خودشو اصلاح میکنه اما همیشه رو به پیشرفته
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    5 3
    اين محققان هم گندشو درآوردند هرروز يه چيزي ميگن.
  • رضا A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    16 0
    شما اگه روغن آقتابگردان پیدا کردی ما رو هم خبر کن. البته منظورم روغن آفتابگردان واقعی و خالص هستش