درگذشت مؤسس مایکروسافت در ۶۵ سالگی و واکنش بیل گیتس

«پل آلن»؛ که همراه با بیل گیتس مایکروسافت را بنیان نهاد، در 65 سالگی به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت. بیل در اظهارات رسمی گفت: از زمانی که باهم به مدرسه می‌رفتیم تا این سال‌ها، پل یک شریک درست و دوست‌داشتنی بود.

 

به گزارش خبرآنلاین، خانواده وی در سیاتل ضمن اعلام این خبر گفتند سرطان غدد لنفاوی دلیل مرگ وی بوده است.{لینک}

پل آلن که یکی از پایونیرهای دنیای رایانه محسوب می‌شد، در دهه 1980 مایکروسافت را ترک کرد و پس از ظهور علائم اولیه سرطان، با توجه به ثروتی که اندوخته بود، سعی کرد با مالکیت بر تیم NFL شهر، سیاتل را در صدر نگه دارد.

وی همراه با بیل گیتس در 7 سال اول تأسیس مایکروسافت، رایانه شخصی را از حالت ابزاری تفننی بیرون برد و آن را به خط اصلی تولید فناوری تبدیل کرد.

آن دو نام مایکروسافت / Micro-Soft یعنی یک کمپانی‌ای که برای رایانه‌های کوچک نرم‌افزار تولید می‌کند، را روی برند خود گذاشتند.

اولین نسخه نرم‌افزاری که ساختند، مبتنی بر برنامه‌نویسی بیسیک بود و بعداً برای رایانه‌های آی بی ام در 1980 سیستم‌عامل ساختند و در سال 1981 آن را رونمایی کردند.

درگذشت مؤسس مایکروسافت در ۶۵ سالگی و واکنش بیل گیتس

نام آن را Microsoft Disk Operating System یا ام اس داس گذاشتند که ویندوز را بعداً از روی آن ساختند و موس و کلیک و گرافیک روی مانیتور را نیز به آن افزودند. سپس ورد و اسپرید شیتس و پاروپوینت و ... را به‌عنوان بسته آفیس راهی بازار کردند.

بعدها ساتیا نادلا، مدیر فعلی مایکروسافت در اظهاراتی گفت: پل آلن دنیا را تغییر داد.{لینک}

پل آلن و بیل گیتس از بچگی و از زمانی که هر دو باهم به مدرسه خصوصی لیک ساید می‌رفتند، باهم بودند. پل با کسب 1600 امتیاز به دانشگاه ایالتی واشنگتن رفت و دو سال بعد مجبور شد تا به‌عنوان برنامه‌نویس برای Honeywell به بوستون برود، نزدیک جایی که بیل گیتس در آنجا درس می‌خواند.(دانشگاه هاروارد)

وقتی روی جلو مجله Popular Electronics عکسی از میکروکامپیوتر نقش‌بست، آلن بیل را متقاعد کرد تا هاروارد را رها کرده و به آلبوکرک، جایی که استارتاپ MITS بود، بروند. آن‌ها در آلبوکرک با ماشینی بدون سیستم‌عامل مواجه شدند و قول دادند که برای آن سیستم‌عامل بسازند.

آنچه آن‌ها ساختند، Microsoft basic نامیده شد و هرچند هر دو سخت‌کوش بودند، اما بیل گیتس سخت‌کوش‌تر بوده و شروعی بی‌نظیر داشت؛ درحالی‌که آلن نقش مذاکره‌کننده را در تجارت جدید خود داشت.

آن‌ها مایکروسافت را از نیومکزیکو به سیاتل بردند. در اوایل 1980 بود که آلن از وظایف روزمره خود در مایکروسافت دور شد که بخشی از آن به دلیل داشتن روابط نه‌چندان خوب با بیل گیتس بود اما تا سال 2000 در هیئت‌مدیره باقی ماند اما وقتی فهمید اسیر سرطان غدد لنفاوی شده، کمپانی را رها کرد.

درگذشت مؤسس مایکروسافت در ۶۵ سالگی و واکنش بیل گیتس

در همین زمان بود که تنش با بیل گیتس و همچنین استیو بالمر، معاون بیل زیاد شد و درنهایت بالمر مدیر اجرایی مایکروسافت شد و اختلافات میان آلن و بیل بیشتر از قبل شد. آلن در خاطرات خود در سال 2011 از نقش بالمر در کاهش سهامش در مایکروسافت جملات شکایت‌آمیزی گفت.

بیل گیتس دوشنبه‌شب در اظهاراتی رسمی گفت: چه زمانی که باهم به مدرسه لیک ساید می‌رفتیم تا زمانی که باهم در مایکروسافت شریک شدیم؛ همواره پروژه‌های مشترک زیادی انجام دادیم و پل یک شریک درست و دوشت داشتنی بود و فناوری‌های نرم‌افزاری مرتبط با رایانه‌های شخصی بدون او به وجود نمی‌آمد.

به نوشته بلومبرگ ثروت او به 26.1 میلیارد دلار رسید که بعداً 2 میلیارد دلار آن را به سازمان‌ها و نهادهای علمی، آی تی و آموزشی بخشید. انستیتو تحقیقاتی علوم مغز در سال 2003 و انستیتو هوش مصنوعی را در سال 2014 بنا نهاد.

درگذشت مؤسس مایکروسافت در ۶۵ سالگی و واکنش بیل گیتس

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    116 3
    روحش شاد
    • مرتضی ایرانی IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      47 2
      نوشته ۱۹۸۰ برنامه بیسیک وبعدش ویندوزروتولید کردنددران سال من دیپلم گرفتم ریاضی فیزیک دراستانمان رتبه اول ولی کودانشگاه تعطیل بودن دنبال هرکاری رفتم ازمسافرکشی تاگاوداری تا کارگاههای مختلف وجبهه وجنگ وده سال بعداولین بارچشمم به یک کامپیوترازاون اسباب بازیها خورد اینست تفاوت جهان سوم واول البته تو سن بازنشستگی هنوزم مسافرگیرم بیاد؟؟
    • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      0 16
      آخی چقدر دلم سوخت. بالمر کی بوده از اون آدم های زیرآب زن در شرکت که رابطه بین دو تا دوست را بهم میزنن. ولی مرگ سرنوشت همه هست هرچی تلاش کنی تلاش های دیگران را نادیده بگیری و کم جلوه بدی بار گناهات بیشتر هست نه پست این دنیا بدرد میخوره نه هتک شخصیت دوست و همکارت.
    • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      9 23
      آقا مرتضی همه چی برمیگرده به استعداد خود آدم وگرنه بیل گیتس هم از دانشگاه اخراج شده و مدرک تحصیلی نداشته... این که شما انتظار داشتی بقیه واست کاری انجام میدادن نشون دهنده اعتماد به نفس پایین شماست
    • بی نام A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
      23 1
      جناب ۱۵.۲۵. لازم نیست کسی برای آدم کاری بکنه فقط لازمه حکومت امنیت و ثبات اقتصادی سیاسی و فرهنگی رو ایجادکنه و فضای پررونق توسعه به وجودبیاره اون مئقع هست که هر کسی میتونه به رویاهاش برسه. در آمریکا هیچ کدام ازشرکتهای بزرگ رو دئلت ایجادنکرده بلکه فقط فضا و زمینه رو برای رشد فراهم کرده.شمام بهتره نطقاتو برای مردم دردمندایران تلاوت نکنی
    • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
      2 6
      آقای ۷:۵۸ پس بشین تا وضعت درست بشه...
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    49 2
    منم تسلیت میگم...
  • افشین A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    109 7
    در 30 سال گذشته شیطان بزرگ چه آدم هایی داشته و ما...
  • ناشناس A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    50 2
    روحش شاد.
  • بی نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    96 2
    یادشان گرامی /حیف که بجای افراد بی فایده جنگ طلب تبهکار ؛ این انسانهای مفید از دنیا میروند .
  • ایرانی IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    44 2
    روحش شاد
  • هاشم IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    41 2
    خداوند رحمتش کند.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    به لعنت خدا رفت غربی وحشی
    • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      63 2
      حتی اگر به شوخی این را گفتی و یا کنایه اشتباه است
    • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      28 0
      بی نام اولی ... تو چه خاصیتی برای خودت و خانوادت داشتی ؟‌ جامعه هم پیشکشت ...
    • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      1 59
      نه خیلی هم درست گفتم. آمریکاییها دشمن ما هستند حالا در هر رنگ و لباسی
    • امیر ارسلان نامدار IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      49 1
      انشاالله تو و امثال توآقازاده های نکبت و احتکار کننده ها و نجومی بگیرها و دلال ها و .... به لعنت خدا گرفتار شوید.
    • عرفان A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      60 18
      همین غربی وحشی اگه نبود الان تو به جای اینکه پشت کامپیوتر و اینترنت نشسته باشی داشتی با پر کلاغ روی پوست گوسفند پیام مینوشتی... اون هم به فرض اینکه سوادش را داشته باشی
    • آریا A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      48 2
      بی نام چهارم . اگه آمریکایی ها دشمنت هستند خیلی بیخود میکنی از کامپیوتر و اینترنتی که آنها اختراع کرده اند استفاده میکنی
    • بی نام A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      10 0
      اینجور نظرات به عمد و برای تخریب فرهنگ یک جامعه است و هیچ گونه شوخی و یا نادانی پشتش نیست و کاملا از روی دانایی ولی با هدف خاصی گفته میشه
    • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
      17 1
      بی نام 08:56.. به جای توهین منظور را بفهم ... منظور عرفان اینه که کامپیوتر و انیترنتی که دارین باهاش کامنت میزارین علیه غرب و آمریکا.. از همون غرب و آمریکا اومده... حالا تو نمیخواد سوادت را به رخ بکشی و ریشه اختراع کاغذ را پیدا کنی
    • بی نام RO ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
      15 1
      دلبندم ایشون مصداق غلط اورده. در ضمن امریکا از رحم مادرش این نبوده تمدن بشری بسیار بسیار به هم مرتبط و متصله
  • عطا A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    66 21
    قطعا روح چنین انسانهایی در آرامش خواهد بود. کسانی که زندگی بشر را متحول کردند. اگر روح این بزرگان در آرامش نباشد پس روح چه کسی در آرامش است؟ روح ما مسلمانان که فقط ادعای توخالی هستیم و بدون اینکه خدمتی به بشریت کنیم فقط فکر این هستیم که چند میلیون بشکه نفت بیشتر بفروشیم.
    • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
      12 39
      دوست عزیز سلام خواهشا تند نروید. در همین شرکت ها هم مسلمانان زیادی مشغول خدمت هستند. ضمنا به نظر بنده انسان آفریده شده تا به تفکر درباره هدف از خلقتش و شناخت خدا و درک جایگاهش د عالم خلقت بپردازه. که از هفتاد سال عبادت هم برتره. همه این اختراعات و اکتشافات ابزاریست برای این هدف متعالی. خوبی و انسانیت بدون ابزار دیجیتال هم امکانپذیر است. درثانی با منطق شما شاید روح این بنده خدا در آرامش نباشد. چون از طریق دارک وب و سیستم های دیجیتال، جنایت های سیاهی در حال رخ دادن در جهان است. البته انشاالله که نیت این مرد بزرگ خدمت به بشریت بوده است.
    • بی نام A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
      9 5
      به ۱۲.۱۳. بله مسلمانان زیادی مشغول هستند که اگر درکشورخودشان بودند منزوی بودند چون در گزینشهاحذف میشدند. همین نکته ی شما حسن آنهاست که مسلمانان از آزادی در آن کشورها استفاده و پیشرفت میکنند.آیا شماجای آنهابودید به قول خودتان کسانی که کافرهستند و دین شماراندارند در امور به کارمیگرفتید؟
    • بی نام A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
      8 5
      خطاب به ۱۲.۱۳ اتفاقا عقب مانده گی ما ناشی از همین افکار پئسیده و سراسر شر امثال توست. جان سوم مکان نیست تو هستی. لذا بهتراست ازین ابزار جنایت استفاده نکنی و اراجیفت را به دیگران منتقل نکنی و وقتت را به همان جلسات وعظ و خطابه بگذرانی تا به بهشت دردنیای دیگربرسی
  • بی نام RO ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    72 13
    یک تار موی این افراد می ارزه به صدها نفر که فقط کورکورانه ..و ...
  • حمید IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    22 1
    مرد نکونام نمیرد هرگز...
  • بی نام RU ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    17 2
    کاش به جای اون چند تا از دلواپسای امریکا مثل بولتون نیست و نابود میشد
  • ghazal A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    12 2
    به نظرم آدم بزرگی بودند و قدم‌های مثبت زیادی برای پیشرفت مرکزی دنیای فناوری و اطلاعات برداشتند
  • بی نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    21 6
    همین گوشیهای هوشمند و لب تاب هایی که دستتان هست و قلم فرسایی میکنید را مدیون همین آدمها هستید. اگر اداره جهان دست شما بود همچنان در عهد بادیه نشینی بودیم
  • بی نام A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    16 1
    ما هم با اداعاهاي زياد درگير اين هستيم كه ...