ایرنا نوشت: تارنمای اندیشکده چتم هاوس در یادداشتی با اشاره به ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد آل سعود نوشت: این تازه ترین گام اشتباه عربستان بود که به لحاظ ژئوپلتیک به نفع ایران است.ریاض گام های اشتباه دیگری هم داشت که برای تهران تبدیل به فرصت شد.

 در یادداشتی که در تارنمای این اندیشکده انگلیسی منتشر شد، آمده است:

با توجه به تحریم های آمریکا، فشاری که با هماهنگی این کشور، عربستان، امارات و اسرائیل علیه ایران وارد می شود و همزمان با تلاش های اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته ای موسوم به برجام پس از خروج آمریکا از آن مواجه شده بود، فرصتی بهتر از این نمی توانست نصیب ایران شود. ایران بارها از سوء محاسبات عربستان برای بهره گیری از اهرم فشار و حفظ خود در برابر انزوای منطقه ای استفاده کرده است.

اندیشکده انگلیسی مطرح کرد:خطاهای ریاض و فرصت‌های ایران

جنگ یمن و رابطه محکمی که ایران با مخالفان ائتلاف تحت امر عربستان برقرار کرد،'سعد حریری' نخست وزیر لبنان که به مدت کوتاهی در بند عربستان بود و ایران با او ابراز همبستگی کرد و بحران قطری که تهران با هدف تشدید تاثیرات محاصره دوحه از سوی عربستان و دیگران، بلافاصله شروع به تامین مواد غذایی برای قطر کرد، از مصادیق استفاده تهران از فرصت های ناشی از اقدامات اشتباه ریاض است.

اکنون، این پرسش مطرح است که ایران تا چه حد برای استفاده از قضیه خاشقجی تلاش خواهد کرد؟استفاده ازانتقادهای بین المللی علیه دشمن دیرینه اش درمنطقه، بهترین امتیازی است که ایران می تواند با کمترین کار و نگفتن هیچ حرفی به آن دست یابد.

این قضیه می تواند توجه و تمرکز را از توافق هسته ای، حضور منطقه ای و برنامه موشک های بالستیک به سمت دیگری سوق دهد.
علاوه بر این، ایران می تواند شاهد تضعیف احتمالی رابطه آمریکا و عربستان باشد. تهران همچنین می تواند از قیمت رو به افزایش نفت نیز بهره ببرد. عربستان تهدید کرد که با استفاده از اهرم هایی مانند قیمت نفت با تهدید آمریکا تلافی می کند، از این رو، ایران می تواند تا پیش از اعمال تحریم های آمریکا از شرایط نهایت استفاده را ببرد.

در فرجام، ایران تلاش خواهد کرد تا از این قضیه برای رفع اختلافات با عربستان استفاده کند و به تنش ها در روابط دو کشور پایان دهد.

ریاض تا پیش از بحران خاشقجی به تلاش های تهران برای رفع تنش ها پاسخ منفی داده بود.حال باید منتظر ماند ودید تهران می تواند ورق را برگرداند و عربستان را به بازنگری و محاسبه دوباره سیاست ها متقاعد کند.

«چتم ‌هاوس» که در ابتدا عنوان «مؤسسه سلطنتی امور بین‌الملل» را داشت در پنجم ژوئیه سال 1920 میلادی در لندن تأسیس شد. بعدها و در سال 2004 میلادی این نهاد به «چتم هاوس» که برگرفته از نام ساختمان مقر این مؤسسه در میدان سنت جیمز لندن می‌باشد، تغییر یافت.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    5 0
    یک عمر ما اشتباه کردیم و سایرین بهره بردند حالا دیگران بکارند و ما بخوریم هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده بوق را بدست گرفته اند که از این نمد کلاهی نصیب ما خواهد شد.
  • بی نام A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    0 0
    برزد مملکت ر درست کنید چقدر ما بدبخت شدیم که بخواهیم منتطر اشتباه دیگران باشیم