ایسنا نوشت: یک متخصص طب سنتی ایرانی، توصیه‌های طب سنتی در خصوص پیاده‌روی اربعین را تشریح کرد.

سید مصطفی اعرج خدایی با بیان این‌که متخصصان طب سنتی از دو سال قبل با تهیه و ارائه جزوه‎هایی به زائران اربعین تلاش می‎کنند تا زائران ضمن داشتن سفری خوب با سلامت جسمانی این سفر زیارتی را به پایان برسانند، گفت: توصیه‎های ارائه شده به زائران ترکیبی از طب سنتی و طب جدید، در دسترس و ارزان‌قیمت بوده و در مسیر قبل و بعد از سفر کارساز است، همه این توصیه‎ها توسط افراد آکادمیک و دانشگاهی ارائه شده و مبنای علمی دارند.

او با اشاره به آمادگی‎های پیش از سفر خاطرنشان کرد: پرهیز از پرخوری و مصرف غذاهای ناسالم و غلیظ مانند انواع فست فودها، ماکارونی، غذاهای پرچرب، کم‌خوری، سالم‌خوری و درمان کردن یبوست پیش از سفر، آماده‌سازی بدن با حرکات ساده ورزشی و دفع اخلاط و مواد زائد بدن از این طریق، می‎تواند سلامت جسمی را برای زائران در طول سفر، تأمین کند.

این متخصص طب سنتی با ارائه راهکارهایی برای برطرف کردن مشکل یبوست و پاکسازی بدن گفت: مصرف ناشتا و داغ شربت حاوی یک قاشق غذاخوری خاکشیر در یک لیوان آب جوش، استفاده از انار ملس، مصرف 10 الی 15 عدد عناب و به همراه داشتن شیشه‎ی کوچکی از رب انار در طول سفر، می‎تواند برای پاکسازی بدن مفید باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز تصریح کرد: مخلوط عناب آویشن نیز برای پاکسازی و کاهش غلظت خون مفید بوده و با ایجاد برش‎هایی بر روی عناب، آن را با آویشن و دو لیوان آب بر روی شعله کم جوشانده و پس از شیرین کردن، مصرف می‎کنیم.

وی با تأکید بر برخی تدابیر تقویتی پیش از سفر خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات احتمالی چون کاهش قند و فشار خون، ضعف و خستگی، خوردن شربت عسل، شیر بادام، فالوده سیب و پودر سنجد با شیر یا آب در افزایش قوت بدن در طول سفر موثر خواهد بود.

وی افزود: شربت عسل حاوی یک قاشق غذاخوری عسل، یک لیوان آب و آب لیمو ترش تازه بوده و مصرف این ترکیب به خصوص برای افراد با ضعف و خستگی بسیار مفید خواهد بود. مصرف روزانه دو الی سه لیوان در توصیه می‎شود، همچنین استفاده از گلاب و بیدمشک نیز برای این افراد مفید است.

این متخصص طب سنتی ایرانی ادامه داد: برای تهیه شیر بادام برای تقویت بدن، 10 عدد بادام درختی خام را با خیساندن در آب جوش پوست گرفته و با دو لیوان آب سرد و دو قاشق غذاخوری عسل به خوبی مخلوط کرده و در طول روز جرعه جرعه میل می‎کنند.

وی افزود: فالوده سیب نیز از دیگر ترکیبات مفید بوده و از آن به‌عنوان تقویت‌کننده قلب، مغز، دستگاه گوارش و کبد یاد می‎شود، به این منظور، یک عدد سیب سرخ متوسط را با دو قاشق عرق بیدمشک، دو قاشق گلاب، یک قاشق تخم ریحان یا تخم بالنگ و یک قاشق عسل ترکیب کرده و میل شود.

وی گفت: پودر سنجد شامل پوست، گوشت و هسته سنجد بوده و این ترکیب برای تقویت استخوان و عضلات به‌ویژه عضلات ساق پا مناسب است، به این منظور می‎توان پودر سنجد را با شیر یا آب و عسل مخلوط کرد.

اعرج خدایی با اشاره به توصیه‎های عمومی حین سفر گفت: زائران باید توجه داشته باشند تا از خوردن غذاهای سنگین و نامناسب، فکر و خیال و جر و بحث با همسفران خودداری کرده و شست‌وشوی مرتب دست‎ها با آب و صابون و استفاده از عطر را در طول سفر مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: پرهیز از پوشیدن لباس‎های تنگ و چسبان و مصرف غذاهای تند و تیز و تعویض روزانه‎ی لباس‎ها در صورت امکان در پیشگیری از عرق‌سوز شدن موثر بوده و استفاده از روغن بنفشه و آب لیمو، خیار، پوست خیار و ماساژ موضع با روغن نباتی نیز می‎تواند در بهبود موضعی عرق سوز شدن مفید باشد.

وی با ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از کمر درد خاطرنشان کرد: بستن کمر بند و استفاده از گن در طول پیاده‌روی، استفاده از کوله استاندارد و عصا و چوب‌دستی، پرهیز از مصرف غذاهایی با طبع سرد، ماساژ با روغن زیتون و بابونه و طی کردن بخشی از مسیر با ماشین از راهکارهای تسکین کمر درد در طول سفر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تأکید بر این‌که در نوشیدن آب زیاده‌روی نکنید، گفت: این روش مورد توصیه نیست که در طول سفر همواره یک بطری آب به دست داشته باشیم و مدام آب بخوریم، بلکه درستش این است که هنگام احساس تشنگی آب بخوریم، باید توجه داشت که از مصرف آب خیلی سرد خودداری شود، بهتر است هنگام داغی بدن، اجازه داد تا درجه حرارت بدن کمی پایین بیاید و سپس آب خورده شود.

وی افزود: توصیه می‎شود تا در طول مسیر و سفر از آب‎های معدنی استفاده شود. تنفس از طریق بینی، شستن صورت و دست و پا، پرهیز از پرحرفی و پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب، شور، شیرین، پیاز، سیر و زیتون و موکول کردن پیاده روی به ساعات خنک‎تر می‎تواند در رفع عطش موثر باشد.

وی با اشاره با راه‎های پیشگیری از ناراحتی‎های تنفسی خاطرنشان کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا دو هفته پیش از سفر، استفاده از ماسک‎های فیلتردار، تقویت سیستم ایمنی بدن و استفاده از تخم شربتی و ختمی از راهکارهای موثر در این راستا به شمار می‎آید.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است زائران پس از بازگشت از سفر، به یک باره ساکن نشوند و تا مدتی پیاده روی کنند، همچنین زائران می‎توانند از ترکیباتی مانند پونه، نعناع و ختمی به صورت دمنوش برای تخلیه ترشحات ریه و تقویت سیستم گوارش استفاده کنند.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =