۰ نفر
۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸

روز شلوغ دولت و مجلس،امروز با خبری خوش برای اقتصاد و سیاست ایران به پایان نزدیک شد، عقب نشینی آشمار آمریکا از مواضعش برای صفر کردن صادرات نفت ایران.

 به گزارش خبرآنلاین، امروز چهار وزیر اقتصادی کابینه دوازدهم در نامه ای از سوی رییس جمهور به مجلس معرفی شدند. فرهاد دژپسند برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، رضا رحمانی برای تصدی وزارت صنعت،معدن و تجارت، محمد شریعتمداری برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمد اسلامی برای وزارت راه و شهرسازی . بیراه نیست این اتفاق  تغییر تیم اقتصادی مابینه دوازدهم تلقی شود . امروز همزمان با انتشار این خبر، حسن یونس سینکی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی و مهدی کرباسیان مدیرعامل ایمیدرو نیز خداحافظی خود با دولت را اعلام کردند چرا که شریعتمداری در آخرین روز کاری نامه های استعفای این دو تن را امضا و موافقت خود را اعلام کرد.

شریعتمداری امروز اما در مراسم روز ملی صادرات بی پرده گلایه کرد و گفت: وی اظهار داشت: اگر شجاعت را به مدیران برنگردانیم، کار درست نمی شود. آقای جهانگیری امروز که در میان شما نیستم، این مسیر ادامه پیدا کند، هیچ مدیر دولتی پای چیزی را امضا نمی کند. هیچ فردی جرات امضای سندی ندارد و همه را به وزیر موکول می کند.

خبر مهم دیگر درباره نحوه انتخاب دژپسند بود . بر اساس گزارش خبرانلاین معرف دژپسند به رییس جمهوری برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی، طیب نیا ، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی بوده است .

 خبر خوش برای اقتصاد ایران

 از سوی دیگر وزیر خزانه داری آمریکا با عقب نشینی از سیاست توقف صادرات نفت ایران گفت: خریداران نفت ایران باید بیشتر از رقم ۲۰ درصدی که در سال های۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ ملزم بودند، واردات نفت ایران را کاهش دهند تا بتوانند از معافیت های آمریکا برخوردار شوند.

وی افزود: من انتظار دارم اگر معافیتی بدهیم کاهشی بیشتر از 20 درصد در واردات نفت ایران را از سوی کشورها شاهد باشیم.

وزیر خزانه داری آمریکا در مورد تاثیرات تحریم ایران بر قیمت نفت نیز گفت: قیمت نفت تا حالا بالا رفته است و بنابراین معتقدم بازار نفت پیش بینی کرده است روند کاهش صادرات نفت ایران تا چه حدی پیش می رود. من معتقدم این موضوع هم اکنون تاثیر خود را بر قیمت نفت گذاشته است.وی افزود: من انتظار ندارم در ماه نوامبر صادرات نفت ایران به صفر برسد اما انتظار دارم در نهایت به صفر برسد. حتی تا اکنون شاهد کاهش قابل ملاحظه ای در صادرات نفت ایران بوده ایم.

پیش از این کارشناسان و دست اندرکاران اجرایی نبودن طرح ترامپ برای صفر شدن صادرات نفت ایران را گوشزد کرده بودند . بر این اساس اعلام وزیر خزانه داری آمریکا نشان از عقب نشینی رییس جمهور غیر قابل پیش بینی آمریکا دارد. 

جهانگیری برای شرکت‌های دارویی چه خبری داشت؟

معاون اول رئیس جمهور از موافقت مقام معظم رهبری برای برداشت ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای شرکتهای دارویی خبر داد.

اسحاق جهانگیری گفت:با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری برای برداشت ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای شرکتهای دارویی ، این مبلغ پس از تبدیل به قیمتهای نیمایی در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد.»

و اما چک‌های برگشتی 

حدود ۱.۴ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ١٥٦ هزار میلیارد ریال در شهریور ۹۷ در کل کشور برگشت داده شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۰.۸ درصد و ٢ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در ماه مورد گزارش، در استان تهران حدود ٤٧٢ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٨٨ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد. در ماه مورد گزارش، در کل کشور ۱۳.۹ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۷.۲ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.

در ماه مورد گزارش، در استان تهران 13.5 درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و 17.2 درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است. در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی بـه کل ارزش چک‌های مبادله شده دراستان به ترتیب به استان‌های سمنان(23.4 درصد)، هرمزگان (21.3 درصد) وکرمان (21.2 درصد) اختصاص یافته است و استان‌های بوشهر (7.6 درصد)، گیلان (11.9 درصد) و البـرز (12.4 درصد) کمترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

 

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    81 1
    خوش به حال آن ها که سود می برند . ما وضعمون همین هست که هست
  • پیراسته فر A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    10 3
    امریکا تاحالا هم گرفتارچاه هایی شده که برای دیگران کنده،همین امروز ترامپ درمقابل سئوالی درباره واکنش امریکا نسبت به نقض حقوق بشرعربستان کشتن جمال خاشقچی توسط فرستادگان بن سلمان درکنسولگری عربستان گفته بود:اگرما عربستان را تحریم کنیم،بیش ازآنکه عربستان ضررمیکند،امریکامتضررمیشوددرمعامله 110میلیاردفروش تسلیحات ..که موجب اشتغال یک میلیون امریکایی شده است.
  • بی نام US ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    7 29
    انشاالله این وزرا بتونن کاری کنند و مشکلاتی را برطرف کنند
  • بی نام US ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    4 31
    بسته خبری خوبی بود
  • بی نام IT ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    37 1
    واقعا برای ما هم نفعی داره ؟
  • A1 ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    7 27
    از ابتدا معلوم بود حرف ترامپ بلوفه . خدا رو شکر که فهمیدن نمی تونن صادرات ما را صفر کنن . این دوره هم می گذره و روسیاهی به تحریم کنندگان داخلی و خارجی می مونه .