چندی پیش، بحثی درباره ادغام دانشگاه جامع علمی و کاربردی، با وزارت کار مطرح بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با تصویب مصوبه ای، آن را عدم ادغام این دانشگاه با وزارت کار را مقرر کرد.

از سوی دیگر، اخیرا دولت دهم، طرحی را تصویب کرده است که طی آن، این دانشگاه در وزارت کار ادغام می شود. باید دانست که مصوبه جدید دولت مبنی بر ادغام دانشگاه جامع علمی کاربردی و آموزشکده‌های فنی حرفه‌ای با وزارت کار برخلاف مصوبه مجلس است.

البته، در این‌که بحث مهارت و مهارت آموزی مربوط به وزارت کار است، بحثی نیست اما تجربه‌ای که در آموزشکده‌ های فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود دارد، تجربه موفقی است و اگر این روند ادامه یابد مؤثرتر است.

این تجربه موفق، زمانی متجلی و دیدنی می شود که به این نکته دقت کنیم که اکثر فارغ‌التحصیلان این مراکز، جذب بازار کار می‌شوند و این مراکز در اشتغال‌زایی تا کنون موفق عمل کرده‌اند. با توجه به این تجربه موفق، احساس می شود که ادغام این دانشگاه ها در وزارت کار، کار چندان موفقی نباشد.

با توجه به این‌که بحث تخصصی آموزش، در آموزشکده‌ های فنی و حرفه ‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود دارد و وزارت کار فاقد این بخش تخصصی است، به نظر می­رسد که در صورت انجام این ادغام، آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی آسیب می‌بینند.

با توجه به این ‌که دانشگاه جامع علمی کاربردی، تا کنون عملکرد مثبتی داشته است و کار تخصصی آموزش را تا کنون به نحو بسیار خوبی انجام داده است، به نظر می­رسد که وزارت کار نمی‌تواند اقدام مفیدی برای این دانشگاه داشته باشد.

وزارت کار از آن جا که نیروهای آموزشی متخصص ندارد، نمی‌تواند مجموعه عظیمی با حضور دانشگاه جامع علمی کاربردی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای را ساماندهی کند.

 

من به عنوان عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، تأکید می­کنم که با ادغام دانشگاه جامع علمی کاربردی در وزارت کار، تجربه مثبت این دانشگاه از بین می‌رود و بخش خصوصی این دانشگاه که بیش از 50 درصد مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی را دربر می‌گیرد، ورشکسته می‌شوند و این در حالی است که دولت باید براساس اصل 44 قانون اساسی بخش خصوصی را تقویت کند.

 

در حالی که همه بر طبل خصوصی سازی و توجه به اصل44  می کوبند و می­گویند که باید به خصوصی سازی توجه شود، اگر بخش خصوصی در جایی سرمایه‌گذاری کند اما با اقدامات دولت ورشکسته شود، دیگر این بخش اعتماد خود را به سرمایه گذاری از دست خواهد داد. ما باید فضایی ایجاد کنیم  که بخش خصوصی همچنان در کشور فعال بماند، نه این که اعتمادش را از دست بدهد و از سرمایه گذاری در بخش های مختلف هراس داشته باشد.

 

در پایان، دوباره به این نکته تاکید می کنم که در مجموع، معایب ادغام دانشگاه جامع علمی کاربردی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای با وزارت کار، بیشتر از محاسن آن است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 82602

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =