ژن BRCA2 بخشی از شبکه ترمیم رشته‌های دی.ان.ای و جلوگیری از جهش‌های مرگبار است. شناخت دقیق ساختار این ماده و نقش بسیارباارزش آن در ترمیم این رشته می‌تواند مانع از بروز سرطان‌ها به خصوص در زنان شود.

محبوبه عمیدی: پروتئین ناپایدار BRCA2 به دلیل نقشی که می‌تواند در مهار انواع سرطان‌ها بخصوص در زنان ایفا کند، شناخته‌شده است. جهش این پروتئین می‌تواند شانس فرد را برای ابتلا به سرطان سینه، تخمدان و دیگر سرطان‌ها به شکل قابل‌توجهی افزایش دهد.

به گزارش نیچر، بیش از 15سال تلاش مشترک محققان علم پزشکی و بیوشیمی بالاخره به ثمر رسیده و ساختار خالص این پروتئین از سلول‌های انسان به‌ طور کامل استخراج‌ شده است. نقش مهارکننده این پروتئین روی سلول‌های سرطانی و رشد تومور سال‌هاست که شناخته شده است و از سوی دیگر مطالعات نشان می‌دهند جهش در این پروتئین باعث از دست‌رفتن این سد دفاعی و شتاب گرفتن روند سرطان خواهد شد. این کشف می‌تواند در حفظ این سد دفاعی یا جلوگیری از ادامه تخریب آن پزشکان را یاری کنند.

ژن BRCA2 سال 1994 کشف‌ شد. تحقیقات نشان می‌دادند این ژن در کنار BRCA1 و دیگر پروتئین‌های مهارکننده جهش‌های ژنتیکی نقش قابل‌توجهی در حفظ ساختار دی.ان.ای حین تکثیر سلولی و تصحیح تغییرات احتمالی در ساختار آن دارد. بدون حضور این پروتئین دی.ان.ای مستعد شکستگی می‌شد و در نتیجه اشتباه در خواندن ژن‌ها به تولید پروتئین‌های نادرست می‌انجامید.

تاکنون ساختار اغلب پروتئین‌های دخیل در این بازسازی و جلوگیری از اشتباهات احتمالی شناخته‌شده است اما ترکیب 3418 اسیدآمینه با یکدیگر برای تولید ساختار پیچیده BRCA2، ناپایداری این پروتئین و ترکیب آن با پروتئین‌های دیگر خالص‌سازی این ماده را بسیاردشوار کرده بود.

ترفند: افزایش حلالیت
محققان از یک دنباله قندی-پروتئینی برای افزایش حلالیت و پایداری این پروتئین استفاده کردند و در نهایت توانستند آنرا از سلول‌های پوششی کلیه به طور کامل استخراج کنند. همزمان دو گروه دیگر با استفاده از دنباله‌های دیگری موفق به خالص‌سازی این ماده در مخمرها و سلول‌های سرطانی شدند.

شناخت این ساختار نه‌تنها به درک بهتر عملکرد این پروتئین کمک خواهد کرد بلکه می‌تواند برای شناخت بهتر شبکه‌ای از پروتئین‌های همکار که مانع از رشد تومورها می‌شوند به کار گرفته شود.

مطالعات اولیه هر سه گروه نشان می‌دهند تمامی بدنه BRCA2 در تعامل با سایر پروتئین‌ها برای ترمیم ساختار دی.ان.ای به کار گرفته می‌شود. یکی از اساسی‌ترین این پروتئین‌ها RAD51 نام دارد که با تشخیص نقاط شکسته و انتخاب واحدهای ساختاری صحیح به ترمیم دی.ان.ای می‌پردازد. شواهد نشان می‌دهند نقش ژن BRCA2 باید آغاز مرحله ترمیم و اصلاح اولیه در تعامل با RAD51 باشد.

پیش از این تصور می‌شد این ژن تنها ترمیم بخشی خاص از دی.ان.ای را به عهده دارد اما تحقیقات تازه نشان می‌دهند این ماده واسط شیمیایی ترمیم تمامی رشته دی.ان.ای است و نقش بسیارحساسی را به عهده دارد.

در ادامه این تحقیقات علل و عوامل موتاسیون این ماده بررسی خواهند شد. محققان امیدوارند با شناخت این عوامل و مکانیزم عمل آنها برای همیشه مانع از موتاسیون این سد دفاعی قوی شوند و از ظهور انواع سرطان‌ها در بدن شخص جلوگیری کنند.