سرفس یکی از رایانه‌های مایکروسافت است که جذابیت‌های خاص خدش را دارد. این رایانه ممکن است در آینده به ابزار برنامه‌ریزی عملیات‌های مهم نظامی و حتی عملیات نجات و امدادرسانی در مواقع بحرانی تبدیل بشود

بهنوش خرم‌روز: چند سال پیش وقتی مایکروسافت محصول جدید خودش سِرفِس (surface) را معرفی کرد، جنجال زیادی به پا کرد. سرفس رایانه‌ای است که به صورت یک میز طراحی شده، یک میز کامل که حتی برای پذیرایی هم می‌توانید از آن استفاده کنید. این رایانه تماما با حرکات انگشتان کنترل می‌شود،‌ البته در حقیقت مثل تب‌لت‌ها و سایر نمایشگرهای لمسی، لمسی نیست و گیرنده‌های نوری درون آن،‌ حرکت انگشتان را تشخیص می‌دهند، اما برای کاربر،‌ برقراری ارتباط با آن به واسطه لامسه و انگشتان است.

surface

سرفیس قابلیت این را دارد که تعداد دست‌های زیادی را تشخیص بدهد. حالا یکی از محققین دانشگاه ماساچوست لوول تصمیم گرفته از این قابلیت‌های سرفیس بهره بگیرد و از آن برای عملیات‌های خیلی پیشرفته استفاده کند.

بر اساس گزارش پاپ‌ساینس،‌ مارک میکایر پیشنهاد کرده که از سرفیس برای جمع‌آوری داده‌ها از منابع متعددی مانند افراد، روبات‌ها، جستجوگرها و مانند آن استفاده شود. به صورتی که یک سیستم هوشمند به سرعت همه این اطلاعات را کنار هم بچیند و به الگویی برسد که بتوان توسط آن،‌ کل عملیات را برنامه‌ریزی و هدایت کرد.

surface

بدین ترتیب،‌ می‌توان با حرکت دست روی نقشه، مسیر حرکت روبات‌ها و یا افراد را مشخص کرد و هر نقشه‌‌ای را به سرعت و با هر وضوحی که لازم باشد زیر دست داشت. یک دید کلی و جامع برای برنامه‌ریزی عملیات نظامی،‌ عملیات‌های بحران و مقابله با بلایای طبیعی و مانند آن.

میکایر عملیات‌های نجات و مقابله با بلایای طبیعی فعلی را ناکارامد توصیف می‌کند. به اعتقاد وی،‌ جای خالی یک سیستم هوشمند که بتواند به سرعت به اوضاع سر و سامان بدهد کاملا احساس می‌شود. گاهی عمق فاجعه آن قدر زیاد است که برخی زوایا از نظر دور می‌مانند و دردسر آفرین می‌شوند. اما این سیستم نه تنها می‌تواند اطلاعات کاملی را جمع‌آوری کند، ‌بلکه می‌تواند با مدل‌های رایانه‌ای و شبیه‌سازی موقعیت، خطرهای ممکن را ارزیابی کند و عملیات را به بهترین نحو هدایت نماید.

surface

جالبی سیستم در این است که همه چیز روی یک میز انجام می‌شود،‌ یک میز شیشه‌ای که دست‌ها را می‌شناسد و حرکت آن‌ها را به دقت دنبال می‌کند و از آن‌ها فرمان می‌برد. برخی تصور می‌کنند که این سیستم هدایت‌گر جنگ‌های آینده خواهد شد،‌ جنگ‌هایی که در آن‌ها روبات‌ها سربازان ارتش را تشکیل خواهند داد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 88494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =