هدف از اجرای برنامه سلامت گوش و شنوایی کاهش بار بیماری کم شنوایی است

رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت گفت: هدف از اجرای برنامه های سلامت گوش و شنوایی کاهش بار بیماری کم‌شنوایی است و همه برنامه‌ها باید در این راستا پیش بروند.

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، دکتر سعید محمودیان در جلسه معاونت های دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اداره شنوایی وزارت بهداشت در خرم‌آباد اظهار داشت: از سال ۹۳ برنامه سلامت گوش از وزارت شکل گرفت و این در حالی است که برنامه سلامت گوش در کشور ما به عنوان یک برنامه خیلی مهم اجرا میشود.

وی با بیان اینکه ظرفیت های خوبی در استان لرستان در راستای برنامه سلامت گوش وجود دارد، گفت: روز گذشته بازدیدهایی از مراکز غربالگری شهر خرم‌آباد داشتیم و در سطوح مختلف ظرفیت‌های خوبی مشاهده شد.

رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر مشکلات کم شنوایی سومین محدودیت در جهان اعلام شده است و بار اقتصادی زیادی به خانواده ها و نظام سلامت وارد میکند.

دکتر محمودیان عنوان کرد: طی مطالعات انجام شده در هر هزار تولد ۳.۷ نوزاد کم شنوا وجود دارد و این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد این بیماری با تدابیر بهداشتی و در نظر گرفتن ریزفاکتورهایی که باعث کم شنوایی میشوند، قابل پیشگیری است.

وی گفت: مشکلات شنوایی در سن نوجوانی و بزرگسالی سبب ایجاد مشکلات جدی، عقب ماندگی درسی، مشکلات ازدواج، شغل و ... خواهد شد، لذا با این حقایق عملا وظیفه داریم که در راستای پیشگیری از کم شنوایی و سلامت گوش برنامه ریزی داشته باشیم و تلاش کنیم که بار بیماری کاهش یابد.
رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با توجه به دستورالعمل‌ها، وظیفه داریم که غربالگری‌ها با روش استاندارد پیش بروند و آمارهای مختلف در سامانه سیب ثبت شوند.

دکتر محمودیان افزود: هدف از ارائه خدمات غربالگری شنوایی کاهش بار بیماری و پیشگیری از آن است و همه برنامه ها باید در این راستا انجام شوند.

وی با تاکید بر اینکه دستورالعمل های ابلاغی در برنامه شنوایی لازم الاجرا هستند و گفت: در راستای اجرای این برنامه و مراقبت‌ها نباید سلیقه ای عمل شود بلکه همه موظف به رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی هستند.

رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت بیان کرد: در حوزه بهداشت مراقبت یک فعالیت پویا است و بعد از درمان باید مراقبت باید ادامه دار باشد.

دکتر محمودیان با اشاره به اهمیت برنامه سلامت گوش در سالمندی اظهار داشت: در سنین جوانی باید درخصوص نکات بهداشتی مانند آلاینده های نویزی و استفاده از هدفون ها و هندزفری‌ها آموزش‌های لازم ارائه شود تا سواد سلامت در این زمینه افزایش یافته و از بیماری‌های شنوایی در سالمندی پیشگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه نظارت ها باید قوی تر اجرا شود، تصریح کرد: نکات فنی هنگام گرفتن تست شنوایی و غربالگری باید رعایت شود و یک دستورالعمل واحد باید به تمام مراکز ابلاغ و آموزش‌ها در این زمینه ارائه شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1769685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =