دریافت کنندگان بزرگ ارز را بشناسید/ گزارش عجیب بحرینیان از آمارهای ارزی

یک پژوهشگر توسعه گفت: بعد از دولت مرحوم مصدق، برای دومین بار در تاریخ اقتصادی ایران در دولت روحانی در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ فهرست دریافت‌کنندگان ارز در ایران اعلام شد.

محمد بحرینیان، پژوهشگر توسعه با حضور در کافه خبر خبرآنلاین، اعلام کرد : اطلاعات تخصیص ارز برای صد محصول در ایران استخراج شده و نشان می‌دهد مهمترین گیرندگان ارز در ایران چه کسانی هستند .

وی با تاکید بر اینکه آمارها برایش حیرت‌آور است، گفت: مثلا در مورد واحدهای تولیدی فولاد، اطلاعات برخی مجموعه‌های فولادی استخراج شده است که شامل واحدهای تولیدکننده میلگرد، ورق، و تیرآهن و نبشی و تسمه و لوله و ... هستند. حالا نقطه‌ی حیرت اول این است که بخش مهمی از این واحدهای در منطقه‌ای مثل اصفهان و یزد هستند که مناطقی کم آب تلقی می‌شوند. حالا از سوی دیگر ۷۶۹ واحد دارای پروانه بهره برداری هستند و ۶۰۹ واحد نیز در حال اجراست اما حیرت اصلی این است که یک میلیارد و ۱۷۶ میلیون دلار ارز استفاده کردند . البته بعد از مرحوم مصدق بانک مرکزی ایران برای دومین بار در تاریخ اقتصادی ایران از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ لیست دریافت کنندگان ارز را منتشر کرد اما بعد از سال ۱۴۰۰ این روال دوباره متوقف شد. موضوع هم اصلا محرمانه بودند و تحریم و ... نیست، موضوع شفاف نبودن است .

وی گفت: ما واردکننده ای را دراوردیم که ۶ میلیارد و پانصد میلیون دلار ارز گرفته بود که ۶ میلیارد و سیصد میلیون دلار ان ارزترجیحی بود . بعد شما دستمال کاغذی و محصولات بهداشتی را ببینید . این بخش ۹۴۷ میلیون دلار ارز گرفته است . بعد می رسید به مینی یارانه و تبلت که بیست و چهار پروانه بهره برداری دارند و سی و هشت واحد نیز در دست اجراست .

البته این ها همه مونتاژکار هستند و ۷۳۵ میلیون دلار ارز دریافت کرده‌اند . پکیج گرمایشی گازی و دیواری را ببیند تا دریابید این صنعت، صنعت نیست.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1905655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =