پنل میان‌دولتی تغییرات آب‌وهوایی وابسته به سازمان ملل متحد که 3 سال پیش و به‌دنبال گزارش اشتباه در مورد زمان ذوب یخچال‌های دائمی هیمالیا با انتقادهای گسترده جهانی روبرو شد، به اصلاحات ساختاری تن داد.

ابوالفضل کریمی: پنل میان‌دولتی تغییرات آب‌وهوایی (IPPC) دستورالعمل جدیدی را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند پاسخگوی انتقاداتی باشد که بعد از گزارش منتشر شده توسط این سازمان در سال 2007 / 1386مطرح شده بود. در ملاقات اعضای این پنل در کره جنوبی بسیاری از اصلاحات پیشنهادی دیگر نیز مطرح شده تا توسط این سازمان مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر راجندرا پاچاری در گفتگو با خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: «IPCC نزدیک به 22 سال قدمت دارد. در طول مدت فعالیت این سازمان تغییراتی در آن صورت گرفته، اما در طول چند سال گذشته هم در مورد مسائل جهانی و هم در حوزه تغییرات آب‌وهوایی تغییرات بزرگی اتفاق افتاده است. تصمیماتی که ما در بوسان گرفتیم، حاوی پیام روشنی بود که ما باید بیش‌تر تلاش کنیم و تلاش خود را نسبت به گذشته افزایش دهیم. در دستورالعمل جدید، تلاش ما پیشگیری از اطمینان بیش از حد در مورد موضوعاتی است که شواهد زیادی در مورد آن‌ها در دسترس نیست».

در آخرین گزارش IPCC، کنسول InterAcademy موردی را درباره ارزیابی‌های سال 2007 مورد توجه قرار داد که در مورد کاهش شدید محصولات کشاورزی آفریقا صحبت می‌کرد، ولی شواهد کافی برای اثبات آن در دست نبود. در دستورالعمل اصلاح شده این سازمان، تصمیم بر این شد که نویسندگان گزارش‌ها در آینده هم کیفیت تحقیقات خود را ارزیابی کنند و هم همراه با آن عدم قطعیت‌ها و تردیدها را نیز در نظر بگیرند.

به این ترتیب محققان و گزارش‌نویسان باید در مورد تفکر جمعی دقت بیشتری به خرج دهند؛ مثلا بهتر است در مورد شواهد و یافته‌های گیج‌کننده توضیحات قانع‌کننده‌ای ارائه و از کمیت‌هایی که در مورد آن‌ها تردید وجود دارد، با دقت استفاده کنند. پروسه اصلاح اشتباهات نیز باید بیشتر مورد دقت قرار گیرد.

به این ترتیب می‌توان مهم‌ترین اشتباه در گزارش سال 2007 را که در مورد تاریخ آب شدن ذخایر یخی هیمالایا بود، به طور رسمی اصلاح کرد.

کریس فیلد از موسسه کارنگی دانشگاه استنفورد در این باره گفت: «برخی از جنبه‌های این اشتباه، اصلاح و در گزارش ثبت شده‌اند. اما در مورد عناصر دیگر، ما دستورالعمل‌های مناسبی نداریم، مگر آن‌که پروتکل‌های اصلاح خطا به طور رسمی مورد تائید قرار گیرد».

بعد از مطرح شدن اظهاراتی بر ضد دکتر پاچوآری و دیگر دانشمندان مطرح آب‌وهوایی، IPCC از IAC خواست قوانینی برای مواجهه با این موارد در آینده تبیین شود. علاوه بر آن توصیه شده که اصلاحاتی در مورد مدیریت IPCC صورت گیرد، به این ترتیب که یک مدیر اجرایی تمام وقت برای کامل کردن نقش مدیر نیمه وقت این سازمان تعیین شود و کمیته‌ای اجرایی نیز تاسیس شود که می‌تواند در دوره طولانی بین ملاقات‌ها تصمیمات مهم را اتخاذ کند.

آی‌پی‌سی‌سی توسط 194 عضو کنترل می‌شود و از سوی سازمان ملل مسوولیت تولید ارزیابی‌های سیستماتیک منظم در مورد تغییرات آب‌وهوایی و اثرات آن را برعهده دارد. این سازمان مفتخر به دریافت جایزه صلح نوبل در سال 2007 است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 100906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =