۰ نفر
۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۱

ایسنا: مقام‌های افغان می‌گویند: گفتگوهای پایان دادن به جنگ در افغانستان شامل مذاکرات گسترده رودررو با فرماندهان طالبان از بالاترین رده‌های رهبری این گروه بوده که به طور مخفیانه در حال ترک پناهگاه‌هایشان در پاکستان با کمک سربازان ناتو هستند.

این مذاکرات که برخی از آنها در کابل انجام شده در حال برگزاری بین حلقه داخلی حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان و اعضای شورای کویته، گروه رهبری که روی جنگ طالبان در داخل افغانستان نظارت دارد، انجام می‌شود.

رهبران افغان تاکنون مذاکراتی را با رهبران شبکه حقانی که به عنوان یکی از افراطی ترین گروه‌های شبه نظامی فعال در افغانستان به حساب می‌آید، انجام داده‌اند.

همچنین با اعضای شورای پیشاور که نیروهایش در شرق افغانستان مستقر هستند، مذاکره کرده‌اند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، رهبران طالبان افغان‌ که به منظور گفتگو به افغانستان می‌آیند، پناهگاه‌های خود در پاکستان را با تضمین علنی مبنی بر این که مورد حمله یا دستگیری نیروهای ناتو قرار نخواهند گرفت، ترک کرده‌اند.

بسیاری از رهبران بلندپایه طالبان در پاکستان ساکن هستند جایی که گمان می‌رود دست کم از قدری حفاظت رسمی برخوردار هستند.

به گفته یک افغان آگاه به گفتگوها، در دست کم یک مورد رهبران طالبان از مرز عبور کرده و سوار یک هواپیمای ناتو به مقصد کابل شده‌اند.

در دیگر موارد، سربازان ناتو مسیرها را ایمن کرده تا مقامات طالبان بتوانند به مناطق تحت کنترل نیروهای افغان و ناتو دسترسی پیدا کنند تا بوانند در مذاکرات حضور پیدا کنند. بیشتر این مذاکرات در اطراف کابل انجام شده است.

مقام‌های آمریکایی هفته گذشته اعلام کردند که گفتگوها بین رهبران افغان و طالبان در حال انجام است اما رده این شبه نظامیان، میزان تلاش‌های ناتو برای تامین انتقال و امنیت آنها مشخص نیست.

به گفته مقامات افغان و یک دیپلمات سابق در منطقه، دست کم چهار رهبر طالبان که سه تن از آنها از اعضای شورای کویته و یکی از آنها یک عضو خانواده حقانی هستند در این گفتگوها شرکت داشته‌اند.

هویت رهبران طالبان بنا به درخواست کاخ سفید و یک مقام افغان که در مذاکرات حضور داشته منتشر نشده است.

این مقام افغان اظهار کرد که معرفی این افراد می‌تواند به مرگ آنها یا بازداشت شدن توسط فرماندهان رقیب طالبان یا ماموران اطلاعاتی پاکستانی که از آنها حمایت می‌کنند، بینجامد.

این مذاکرات هنوز در سطح مقدماتی توصیف می‌شوند که بخشی از آن به خاطر این است که مقامات افغان و آمریکایی در تلاش برای تعیین میزان نفوذ رهبران طالبان حاضر در مذاکرات در سازمان‌های متبوع شان هستند. با این وجوداین گفتگوها در چندین زمان مختلف انجام شده و به نظر می‌رسد که اساسی‌ترین تلاش تاکنون برای مذاکره به منظور پایان دادن به جنگ 9 ساله افغانستان بوده که با مبارزه تحت امر آمریکا برای سرنگونی طالبان پس از حملات 11 سپتامبر آغاز شد.

یک مقام افغان آگاه در مورد گفتگوها اظهار کرد: این مذاکرات رو در رو هستند. این مذاکرات برای خوشحال کردن آمریکایی‌ها یا رضایت کرزای نیستند. این گفتگوها برای این هستند که چه چیزی به نفع مردم افغانستان است.

این مقام اضافه کرد: این گفتگوها بر اساس روابط شخصی هستند وقتی طالبان می‌بینند که می‌توانند بدون این که مورد حمله آمریکایی‌ها قرار بگیرند در کشور سفر کنند، می‌بینند که دولت افغانستان قاطع بوده و می‌توانند به ما اعتماد کنند.

به نظر می‌رسد مذاکرات با طالبان بدون موافقت رهبران پاکستان که گمان می‌رود کنترل زیادی روی رهبری طالبان دارند، انجام می‌شود و دولت افغانستان در تلاش برای یک توافق آشتی است که پاکستان مستقیما در آن نقشی ندارد. دولت کرزای نگران این است که پاکستان پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان نفوذ بیش از حدی روی افغانستان داشته باشد. اما این استراتژی می‌تواند نتیجه منفی داشته باشد زیرا می‌تواند باعث تحریک پاکستانی‌هایی شود که می‌توانند هر گونه توافق را تضعیف کنند.

مقامات گفتند: ملا عمر، رهبر طالبان به طور علنی از این گفتگوها کنار گذاشته شده که بخشی از دلیل آن به خاطر نزدیکی وی با سرویس‌های امنیتی پاکستان است.

افغان‌هایی که سعی کرده‌اند در مذاکرات شرکت کنند یا حتی گفتگوهای گذشته را تسهیل کنند توسط همرزمان خود در طالبان و گاهی با کمک آژانس اطلاعات پاکستان (ISI) کشته شده‌اند.

وی با اشاره به افرادی که در این گفتگوها حضور دارند، گفت: سازمان اطلاعات پاکستان سعی خواهد کرد که از این مذاکرات جلوگیری کند. این سازمان صرفا آنها را حذف خواهد کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 101950

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =