وضعیت چهار واقعه حیاتی در زندگی ایرانیها، به سمتی پیش می رود که از لحاظ آماری، تولد، فوت، ازدواج و طلاق، همگی رشد دارند، منتهی رشد ازدواج و تولد کندتر و افزایش فوت و طلاق، نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

امید سلیمی بنی: سازمان ثبت احوال کشور در آخرین اعلام نظر رسمی، خود رسما گفته وضعیت چهار واقعه حیاتی در زندگی ایرانیها، به سمتی پیش می رود که از لحاظ آماری، تولد، فوت، ازدواج و طلاق، همگی رشد دارند، منتهی رشد ازدواج و تولد کندتر و افزایش فوت و طلاق، نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

این گزارش می افزاید در نیمه نخست سال جاری تعداد 481هزار و 148 واقعه ازدواج در کشور به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 2/ 3 درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که در شش ماهه اول سال 1389 تعداد 686هزار و 953 واقعه ولادت به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه  سال قبل تعداد یک و نیم درصد افزایش داشته است.

بر همین اساس، می توان گفت واقعه حیاتی فوت در کشور، رشد بیشتری داشته است. گزارش سازمان ثبت احوال کشور می گوید درشش ماهه اول سال 1389 تعداد  205 هزار و 808 واقعه فوت به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه  سال قبل نزدیک به 8 درصد افزایش داشته است.

واقعه حیاتی طلاق نیز رشد فزاینده ای را در سال 89، تجربه کرده. زیرا بنا بر آمار رسمی اعلام شده، در شش ماهه اول سال 1389 تعداد 65 هزار و 505 واقعه طلاق به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2/6 درصد افزایش داشته است.

افزایش در آمار مهاجران

در حالی که شهریورماه گذشته اعلام شد آمار سکنه ایران از مرز 74 میلیون نفر گذشته، تعداد مهاجران ایرانی نیز رقم بالایی را نشان می دهد. طبق اعلام معاون سازمان ثبت احوال کشور، در سال 88، بیش از 5 میلیون نفر ایرانی در خارج از مرزهای کشور زندگی می کنند. به عبارت دیگر می توان انتظار داشت جمعیت ایرانیان در داخل و خارج از کشور به نزدیک 80 میلیون نفر رسیده است.

به عبارت دیگر، تعداد مهاجران جلای وطن کرده ایرانی که گفته می شد رقمی بین 5/2 تا 3 میلیون نفر را شامل می شود، امروز برای اولین بار اعلام رسمی 5 میلیون نفری را به خود می بیند.

در اطلاعات دیگری که سازمان ثبت احوال اعلام کرده، بیشتر سکنه ایران در شهرها زندگی می کنند. گفته شده بیش از 68 درصد ایرانیها در شهرها و سایر هموطنان در روستاها زندگی می کنند. جمعیت مردان نزدیک به 1 درصد نسبت به جنس مخالف، بیشتر است و در برابر هر 100 دختر تازه متولد شده، بیش از 105 پسر به دنیا می آید. یعنی ممکن است با ادامه این روند، تعادل جمعیت پسران و دختران، بیشتر به سمت جنس مذکر، میل کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام GB ۱۲:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۳۰
    0 0
    به اين ميگن خبرنگاري و آگاه سازي مردم. دست شما درد نکنه. از اين نوع اخبار بيشتر به آگاهي مردم برسانيد. بيش از حد تصور اثرگذار ميباشد.