تایپ با صفحه‌ کلیدهای معمول،‌ اغلب باعث درد شانه ها و مچ دست و خستگی انگشتان می‌شود. مسئله فقط عادت تایپ نیست، طراحی صفحه کلید هم مهم است. صفحه کلید جدید کاملا ارگونومیک است اما آیا به قیمتش می‌ارزد؟

بهنوش خرم‌روز:‌ اگر تا به حال برای مدت طولانی تایپ کرده باشید، احتمالا  عوارض تایپ مثل خستگی انگشتان، ناراحتی شانه‌ها،‌ درد مچ دست و مانند آن را تجربه کرده‌اید. در این موارد گاهی حتی تایپ یک پاراگراف بیشتر هم احتیاج به استراحت دارد.

به احتمال خیلی زیاد، صفحه کلید شما هم مانند اغلب صفحه‌ کلیدهای رایج است. در حقیقت، صفحه کلیدها از دهه 1980 که شرکت آی.بی.ام اولین خط تولید رایانه‌های شخصی را به راه انداخت، تغییر چندانی نکرده‌اند.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها،‌ در تلاشند تا صفحه کلیدهایی طراحی کنند که تایپ را ساده‌تر کنند، اما ظاهرا فقط یک شرکت موفق شده چنین صفحه کلیدی طراحی کند. به گزارش دیسکاوری، به نظر می‌رسد که تنها یک شرکت بالاخره موفق شده یک صفحه کلید کاملا ارگونومیک طراحی کند و بر همین اساس هم نام آن را واقعا ارگونومیک (Truly Ergonomic) گذاشته است.

به گفته مسئولین شرکت سازنده، این صفحه کلید بر اساس حالت طبیعی بدن انسان و کاملا متقارن ساخته شده است و به همین دلیل کمک می‌کند که فرد در حالتی سالم‌تر تایپ کند و از دردهای مچ دست، شانه، گردن و حتی درد کمر جلوگیری می‌کند.

اغلب ما،‌ هر قدر هم که در تایپ وارد باشیم یا سابقه تایپ بلندبالایی داشته باشیم، باز نمی‌توانیم هر دو دست را کاملا به یک اندازه روی صفحه کلید نگه داریم و به یک اندازه از آن‌ها استفاده کنیم، همچنین نمی‌توانیم همزمان از همه انگشت‌هایمان استفاده کنیم. مسئله فقط عادت ما در تایپ کردن نیست، بلکه طراحی صفحه کلید هم خیلی اهمیت دارد. امتحانش کار ساده‌ای است: خودتان می توانید فاصله بسیاری از حروف و نشانه‌ها را روی صفحه کلیدتان اندازه بگیرید تا ببینید که دستتان اصلا می‌تواند بدون خستگی همه حروف و نشانه‌ها را تایپ کند؟

در صفحه کلید جدید واقعا ارگونومیک، همه این‌ها تغییر می‌کند. با استفاده از این صفحه کلید، دیگر لازم نیست همزمان دستتان را خیلی جابه‌جا کنید تا به کلیدهای مختلف برسید، چون که فاصله کلیدها خیلی کم‌تر شده است و مکان قرار گرفتن آن‌ها هم به نحوی است که رسیدن به آن‌ها برای دست ساده‌تر است (مثلا به جای کلید alt دقت کنید).

خب، به نظر می‌رسد که این صفحه کلید جدید برای دست‌ها خیلی ایده‌آل است. اما برای جیب‌ها چه‌طور؟ قیمت 199 دلاری این صفحه کلید، شاید باعث شود که خیلی‌ها از خیر سلامتی و راحتی دست‌هایشان بگذرند و ترجیح بدهد از همان صفحه‌کلیدهای معمولی که یک دهم این صفحه کلید جدید قیمت دارند، استفاده کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 103779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =