طی کاوش‌های اقیانوسی در خلیج مکزیک، سایت مرجانی وسیعی کشف شده که اغلب مرجان‌های آن از بین رفته‌اند. اگر نشت نفت از سکوی بی.پی عامل این فاجعه باشد، نابودی 24 سایت مرجانی دیگر را نیز تهدید خواهد کرد.

محبوبه عمیدی: گورستان بزرگی از مرجان‌های ساکن مناطق عمیق در 11 کیلومتری جنوب‌غربی سکوی نفتی بریتیش‌پترولیوم در خلیج مکزیک توسط کاوشگر جیسون2 کشف شده است. محققان هنوز علت دقیق مرگ این مرجان‌ها را که بخش باارزشی از زیست‌بوم اقیانوسی هستند، نمی‌دانند ولی احتمال می‌دهند این اتفاق، بی‌ارتباط با نشت نفت از سکوی نفتی بی.پی یا اثر مواد شیمیایی که برای از بین بردن لکه‌های نفتی به کار گرفته شده‌اند، نباشد.

چارلز فیشر، زیست‌شناس دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در یونیورسیتی‌پارک، با اطمینان می‌گوید که نشت نفت باعث از میان‌رفتن این مرجان‌ها شده است. به گزارش نیوساینتیست، تیم او جریان زیردریایی را ردیابی کرده که می‌توانسته نفت یا بازمانده مواد پاک‌کننده را درست به این فضای 400 مترمربعی در عمق 1400 متری اقیانوس که دیگر حیاتی در آن به چشم نمی‌خورد، هدایت کند.

زیست‌بوم مرجانی ستاره‌های دریایی از دست رفته است

این مرجان‌ها قهوه‌ای‌‌رنگ شده‌اند و به نظر می‌رسد، لایه‌ای از رسوبات روی آنها نشسته است. فیشر می‌گوید: «مرجان‌ها زمانی که احساس خطر کنند، یک لایه موکوس روی بدن خود ترشح خواهند کرد، احتمالا این مایه مواد شیمیایی به جامانده و نفت را جذب کرده و باعث بسته‌شدن منافذ روی بدن مرجان‌ها و مرگ آنها شده است».

محققان دیگری حدس می‌زنند، تغییرات ژنتیکی یا از دست‌دادن قدرت تکثیر و عدم ایجاد مرجان‌های تازه باعث مرگ این سایت مرجانی شده است، اما اگر فرضیه فیشر اثبات شود، نشان می‌دهد نفت و مواد پاک‌کننده بیش از آنکه پراکنده شده باشند، در اعماق اقیانوس اطلس غرق شده‌اند.

این مرجان‌ها از معدود ساکنان آب‌های عمیق و سرد اقیانوسی هستند که بخش بزرگی از زیستگاه مورد نیاز خارپشت‌های دریایی، خرچنگ‌ها و ستاره‌های دریایی را تشکیل می‌دهند. با اینکه بیش از 90درصد مرجان‌های این منطقه از میان رفته‌اند، هنوز هم این جانداران منطقه را ترک نکرده‌اند.

کاوش‌هایی که منجر به کشف این مرجان‌ها شده‌اند، بخشی از مطالعات در حال اجرا برای شناخت بهتر اکوسیستم در خلیج مکزیک هستند. می‌توان با تکیه بر این کاوش‌ها و مقایسه نمونه‌های تازه با نمونه‌های قدیمی که دچار تغییراتی در ساختار ژنتیکی شده یا توسط مواد شیمیایی آلوده شده‌اند، معمای مرگ این مرجان‌ها را ساده‌تر حل کرد.

محققان می‌گویند سایت مرجانی از بین رفته، تنها یکی از 25 سایت مرجانی منطقه آلوده است که این جریان زیرآبی از آن عبور می‌کند. اگر نشت نفت از سکوی نفتی بی.پی عامل مرگ مرجان‌ها باشد، بخش بزرگی از صخره‌های مرجانی این منطقه از دست خواهند رفت.