دانشمندان،‌ زیست‌شناسان، جانورشناسان و گیاه‌شناسان با استفاده از نرم‌افزاری هوشمند، مردم جهان را به کمک برای طبقه‌بندی مجدد گونه‌های مختلف موجودات زنده و کشف گونه‌های جدید احتمالی دعوت کرده‌اند.

بهنوش خرم‌روز: موجودات زنده زمین تنوع بسیار بالایی دارند. با وجود میلیون‌ها گونه گیاهی و جانوری شناخته شده، هنوز هرازگاهی اخبار جدیدی در مورد گونه‌هایی می‌شنویم که به تازگی کشف شده‌اند. از سوی دیگر خبرهایی ازکاهش نام‌های گل‌ها و گیاهان به دلیل وجود گونه‌های تکراری می‌شنویم. در واقع شاید طبقه‌بندی موجودات زنده زمین نیاز به بازنگری داشته باشد،‌ آن هم با تلاشی جهانی!

به گزارش پاپ‌ساینس،‌ گروهی از محققین سراسر جهان از جانورشناسان و گیاه‌شناسان گرفته تا مهندسین رایانه در نیویورک دور هم جمع شده‌اند تا سیستم تازه‌ای را برای طبقه‌بندی موجودات زنده زمین طراحی کنند. به اعتقاد آن‌ها پیشرفت‌های فناوری و ارتباطی در دنیای امروز، بسیاری از موانع را برداشته و کار را ساده‌تر ساخته است. برای مثال، ‌وجود اینترنت باعث می‌شود که خطاها کم‌تر شده و یک موجود چندبار ثبت نشود،‌ چون همه به یافته‌های دیگران دسترسی دارند.

همچنین اینترنت امکان بی‌نظیری را در اختیار محققین قرار می‌دهد: استفاده از مردم. در وقع امروزه بسیاری از مردم علاقه‌مند تحت عنوان شهروندان دانشمند در طبقه‌بندی گیاهان و قارچ‌ها از طریق اینترنت به محققین کمک می‌کنند.

سارا گریو،‌ مهندس رایانه به اتفاق همکارانش در حال ساخت نرم‌افزار هوشمندی است که بتواند عکس‌هایی را که مردم به عنوان عکاس مبتدی از گونه‌های مختلف موجودات زنده میگیرند، تحلیل و طبقه‌بندی کند.

این برنامه در ابتدا برای تحلیل عکس‌هایی طراحی شده بود که ماهواره‌های ناسا می‌گرفتند. اما نسخه جدید از سیستم‌های تشخیص الگو استفاده می‌کند،‌ لابه‌لای بانک‌های اطلاعاتی می‌گردد و اطلاعات را طبقه‌بندی می‌کند. در مواردی که نرم‌افزار نتواند تشخیص بدهد که عکس ارسال شده به کدام موجود زنده مربوط است و در چه طبقه‌ای جای می‌گیرد، متخصصین وارد عمل می‌شوند. در حقیقت این نرم‌افزار پلی بین علاقه‌مندان و دانشمندان واقعی است.

به گفت محققین،‌ اگر می‌خواهیم تنوع زیستی را حفظ کنیم، اول باید بدانیم در طبیعت چه می‌گذرد و چه چیزهایی در آن وجود دارند. شما هم اگر به این طرح علاقمندید می‌توانید در رسیدن به این هدف به دانشمندان کمک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 108147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =