۰ نفر
۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۹

دانشمندان مدعی هستند احتمالا راز موفقیت داوینچی و پیکاسو ابتلای آنها به خوانش‌پریشی بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، این دو هنرمند برجسته مبتلا به خوانش‌پریشی بودند؛ بیماری که به موجب آن فرد واژگان را به درستی نمی‌بیند و نمی‌تواند آنها را صحیح بخواند. از هر 12 کودک یکی به این بیماری مبتلا است.

دانشمندان البته معتقد هستند بین خط‌خطی کردن کاغذ و خلق اثر هنری تفاوت فاحشی وجود دارد. محققان دانشگاه میدل‌اِسکس معتقد هستند راز برخی از مشهورترین آثار هنری جهان مانند «مونالیزا» را کشف کرده‌اند.

این محققان توانایی فضایی؛ توانایی افراد در درک اطلاعات و تصاویر سه‌بعدی را بین 41 زن و مرد آزمایش کردند. این توانایی برای خلق هنری لازم است.

نیمی از این افراد از خوانش‌پریشی در رنج بودند، بنابراین در هجی کردن کلمات، خواندن و نوشتن مشکل داشتند. محققان متوجه شدند مردانی که به این بیماری دچار هستند بهتر از مردان سالم و زنان می‌توانند تصاویر را به خاطر بسپارند و آنها را بازسازی کنند.

طبق نتایج این تحقیق که در ژورنال «آموزش و تفاوت‌های فردی» منتشر شد مردهای مبتلا به خوانش‌پریشی حتی در شهر مجازی سه‌بعدی این آزمایش با سهولت بیشتر گشت و گذار می‌کردند.

محققان می‌گویند افرادی که به این عارضه مبتلا هستند درک بهتری از حجم و فضا دارند. دکتر نیکلا برونسویک، مسئول این تحقیق گفت: «بسیاری از افراد خوانش‌پریش ترجیح می‌دهند مشکلات را با فکر و عمل حل کنند تا اینکه حرف بزنند. این بیماری به مردان کمک می‌کند مهارت‌های لازم برای خلق اثر هنری و خلاقه را در خود پرورش دهند.»

بنابراین هنرمندانی چون داوینچی و پیکاسو ممکن بوده از چنین عارضه‌ای رنج می‌بردند.

تلگراف / 13 نوامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 108574

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =