دکتر علی لاریجانی گفت:‌ در صورت نیاز ترتیبی اتخاد خواهیم کرد که در زمینه حفظ و حراست از نسخ خطی در کشور قانونی تصویب شده تا وضعیت ساماندهی شود.

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، با حضور در مراسم رونمایی از مجموعه 12 جلدی فهرست واره دست نوشته های ایران(دنا) که از سوی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منتشر شده است،‌ سخنرانی کرد.

خلاصه مهمترین گفته های وی را بخوانید: 

*کتاب های خطی قسمت مهمی از میراث فرهنگی کشورهای اسلامی است. از این حیث در صحنه دنیای اسلام دچار پارادوکسی هستیم به این معنا که کشورهایی که دارای تاریخی کهن هستند به این میراث چندان دست نیافته اند و در زمینه کتب خطی سرمایه گذاری چندانی نکرده اند و کشورهایی که تاریخ کهن ندارند با سرمایه گذاری و صرف پول تلاش می کنند هویتی برای خود درست کنند.

*‌چندی پیش به همراه سفری که با آقای جعفریان به یمن داشتیم از کتابخانه ای در یمن بازدید کردیم، در این کتابخانه نسخه های بسیار نفیس خطی و قرآن های خطی دیده می شد، ‌مسئولین در گفت و گوی با ما ابراز داشتند که در یمن نسخه های خطی بسیاری در دست مردم است که هنوز ساماندهی و جمع آوری نشده اند..

*از حدود یک و نیم میلیون نسخه خطی که در جهان اسلام شناسایی شده است نمی توان گفت، ‌همه نسخه های در دست مردم جمع آوری شده است بسیاری هم این نگرانی را دارند که چگونه نسخه های خود را ارائه دهند که حفظ و نگهداری شود. باید قواعدی را در کشورمان سامان دهی کنیم و به نحوی از بخش خصوصی حمایت کنیم که در سیانت از کتاب های خطی وارد میدان شده و اگر حمایت مناسبی صورت گیرد این نسخه ها که بخشی از شناسنامه و هویت ایران و ایرانی محسوب می شوند باقی می مانند.

*در دو سال اخیر ما در کتابخانه مجلس شورای اسلامی آنچه می توانستیم از بودجه مجلس به بخش خطی کمک کردیم اما بیش از این ها باید کمک کرد هم سرمایه گذاری لازم است و هم باید ترتیبی اتخاذ شود تا مردم احساس آرامش کنند و واگذاری نسخ خطی به کتابخانه از سوی آنان به درستی انجام شود.

*اگر در زمینه نگهداری و حفظ نسخ خطی نیازمند قانونی باشیم ما در مجلس ترتیب آن را خواهیم داد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 109269

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =