چاقی فقط مشکل انسان‌ها نیست. حیوانات هم در حال افزایش وزن هستند. اما آبا این چاقی به دلیل تغییر نوع غذاها و حجم بیشتر غذایی است که خورده می‌شود یا تغییر دمای محیطی و اختلال در عملکرد غدد درون‌ریز؟

بهنوش خرم‌روز: چاقی، اضافه وزن،‌ تناسب اندام و .... همه عباراتی هستند که این روزها در اغلب جاهای دنیا زیاد شنیده می‌شوند. از برنامه‌های آموزشی مدارس گرفته تا سیاست‌گذاری‌های دولت‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، همه و همه به یک نکته اشاره دارند: انسان‌ها دارند روز به روز چاق‌تر می‌شوند. اما ظاهرا این مشکل فقط محدود به انسان‌ها نیست و حیوانات هم در دهه‌های اخیر حسابی چاق‌تر شده‌اند.

افزایش چاقی در حیوانات

البته برای چاقی حیوانات مختلف می‌توان دلایل متفاوتی را در نظر گرفت. مثلا این که موش‌های خیابانی نسبت به گذشته بزرگ‌تر و چاق‌تر شده‌اند، هم می‌تواند به نوع غذایی که این روزها پیدا می‌کنند برگردد و هم می‌تواند به این دلیل باشد که گربه‌ها معمولا موش‌های کوچک‌تر را شکار می‌کنند و اثری از آن‌ها نمی‌ماند که ما ببینیم.

یا این که سگ‌ها و گربه‌های خانگی روز به روز چاق‌تر می‌شوند، ‌شاید به این دلیل باشد که ما دائم انواع و اقسام غذاها را به آن‌ها می‌خورانیم و باعث می‌شویم وزنشان بالا برود.افزایش چاقی در حیوانات

اما بر اساس گزارش دیسکاوری، داستان وقتی برای دانشمندان جالب شد که متوجه شدند حیوانات آزمایشگاهی هم دارند روز به روز چاق‌تر می‌شوند،‌ چون غذای حیوانات آزمایشگاهی کاملا کنترل‌شده است. در این زمینه، ‌محققین پیشنهاداتی داند که حتی می‌تواند نگاهی تازه در مورد چاقی انسان‌ها را هم به دنبال داشته باشد. یکی از احتمالات مطرح شده،‌ تغییر در سیستم غدد درون‌ریز و در نتیجه تغییرات متابولیسمی درون بدن است.

یکی دیگر از پیشنهادات، تغییر شرایط دمای محیطی است. در خانه‌های امروزی،‌ معمولا دما ثابت است. بنابراین نه آن‌قدر سرد می‌شود که بدن برای گرم شدن نیاز به مصرف انرژی داشته باشد و نه آن‌قدر گرم می‌شود که اشتها و در نتیجه مصرف مواد غذایی پایین بیاید.

همچنین دلایل دیگری از قبیل بیماری‌هایی که به واسطه ویروس‌ها منتشر می‌شوند، به عنوان دلیل احتمالی چاقی در نظر گرفته شده‌اند.

 با توجه به این که بسیاری از محققین باور ندارند که فقط عادات غذایی یا تغییر در نوع غذاهایی که می‌خوریم، ‌دلیل افزایش چاقی در زندگی امروز باشد، ‌این تحقیقات می‌تواند در مورد انسان‌ها هم مفید باشد.    

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 111191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
    1 0
    خدایی آدم دلش میسوزه
  • بدون نام GB ۱۴:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۸
    2 0
    متفاوت از سایر خبرهاست اما ربطی به ما که خودمون چیزی نداریم بخوریم نداره این مال جوامع مرفه بیدرده!!!!!!
  • وحید پانته IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    خوبه والا . بعضی مردم نون شب گیرشون نمیاد اونوقت بعضیا حیووناشون از چاقی دارن میترکن!!!!!!!
  • علی IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    پس نظر ما کوووووووووووووووووووو